Czytasz: Szydłówką od Pyrzowic do granicy

Szydłówką od Pyrzowic do granicy

Przyszłość regionu za 5,3 mld zł

Premier Beata Szydło nie poprzestała na wizytowaniu akademii barbórkowych. W samo południe w Bielsku-Białej spotkała się z pielęgniarkami. Później rozmawiała z samorządowcami. Zwieńczeniem wizyty było podpisanie porozumienia przez ministra infrastruktury i budownictwa. Na jego mocy do 2023 roku ma zostać ukończona inwestycja trzech odcinków drogi S1 w województwie śląskim. 

Mamy dobrze przygotowany program i zgodnie z harmonogramem go realizujemy. Z dużą satysfakcją mogę powiedzieć, że droga S1 jest faktem. To jest przyszłość i szansa dla naszego regionu. Robimy to po to, żeby Polska się rozwijała. Rozwijała się jeszcze szybciej, ale przede wszystkim równomiernie - mówiła premier Beata Szydło.

Przyszłość regionu za 5,3 mld zł

Inwestycja rozpocznie się w przyszłym roku od liczącego 9,7 km odcinka między Pyrzowicami a Podwarpiem. Po dwóch latach prac rozpocznie się kolejny etap łączący Podwarpie z Dąbrową Górniczą. Do lotniska będzie można dojechać tą trasą w 2021 roku.

Najdłuższy odcinek wyznaczono między Bielskiem-Białą, a węzłem Kosztowy w pobliżu Imielina. Blisko 40 kilometrów ma powstać w 4 lata. Początek prac w 2019 roku.

W maju 2017 na Słowacji otwarta zostanie autostrada D3. W Zwardoniu połączy się z trasą S1. Tym samym przez centrum Węgierskiej Górki przetoczą się nie tylko nasi południowi sąsiedzi, ale w większości samochody ciężarowe. Rozwiązaniem ma być budowa tzw. "obejścia Węgierskiej Górki" z Przybędzy do Milówki. Tę część zaplanowano na lata 2018-2023.

Ogłaszam to z wielką satysfakcją, bo będąc jeszcze w samorządzie, jako burmistrz Brzeszcz wraz z Stanisławem Szwedem zabiegaliśmy, by ta droga powstała. Dzisiaj S1 ogłaszana w Bielsku-Białej, w kolejnych miesiącach kolejne inwestycje. 

Unia da pieniądze? 

Wszystkie trzy odcinki tej inwestycji będą realizowane przez Główną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Drogowe usprawnienia to równowartość 66% wartości pomocy publicznej dla sektora węglowego. 5,3 miliarda złotych na ten cel będą pochodziły z Krajowego Funduszu Drogowego. Jak informuje Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa, planowane jest uzyskanie dofinansowania ze środków unijnych.

O miły gest pod adresem potencjalnego sponsora nie zadbali organizatorzy poniedziałkowych konferencji. Premier Szydło wystąpiła na tle 14 flag. Ani jednej unijnej.

Nie zmienia to faktu, że realizacja tej inwestycji może przysporzyć rządowi PiS więcej poparcia niż stabilizacja sytuacji sektora węglowego. Powodzeniem zaplanowanych rozwiązań zainteresowani są mieszkańcy województwa śląskiego i małopolskiego.

Czytaj więcej