Czytasz: Przesuną stację Chorzów Miasto bliżej rynku?

Przesuną stację Chorzów Miasto bliżej rynku?

Powstała inicjatywa „Chcemy stacji Chorzów Miasto przy Rynku”. Co na to miasto?

- Chcemy, by w Chorzowie powstało centrum przesiadkowe z prawdziwego zdarzenia. Do Katowic lepiej i szybciej dojechać pociągiem. Gdyby dworzec był bliżej rynku, byłoby to bardziej komfortowe rozwiązanie. Teraz mieszkańcy muszą iść 400 metrów do dworca, więc chętniej wybierają tramwaj. Gdyby ich podróż skróciła się z sześciu do dwóch minut, postawiliby na pociąg – mówi Michał Plaza z inicjatywy „Chcemy stacji Chorzów Miasto przy Rynku”.

- A jeśli kolej ma jeździć co 10 minut to całkowita podróż pociągiem wydaje się najbardziej logiczna. W tej sytuacji nowa lokalizacja nabiera na znaczeniu, mieszkańcy częściej i chętniej niż tramwaj czy autobus wybiorą na kolej – dodaje.

Kazimierz Karolczak, przewodniczący Zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii zapowiedział, że pociągi na liniach Gliwice-Katowice–Sosnowiec oraz Tarnowskie Góry–Katowice–Tychy będą jeździły co dziesięć minut.

Główną stacją w Chorzowie jest Batory. Chorzów Miasto mogłoby nabrać na znaczeniu w ruchu metropolitalnym. Inicjatywa „Chcemy stacji Chorzów Miasto przy Rynku” powstała, by wykorzystać w chorzowskim transporcie zbiorowym szansę, jaką daje modernizacja linii kolejowej biegnącej z Chorzowa Batorego do Tarnowskich Gór i docelowo do lotniska w Pyrzowicach.

Chorzów z szansą na najlepsze centrum przesiadkowe?

Lokalizacja stacji w nowym miejscu sprawiłaby, iż Chorzów posiadałby najlepsze centrum przesiadkowe. Członkowie inicjatywy chcą zaprotestować przeciwko planom Miasto oraz PKP Polskie Linie Kolejowe SA pomijających relokalizację stacji Chorzów Miasto i pozostawienie jej poza centrum przesiadkowym.

Mówi Plaza: - O relokacji stacji dyskutujemy od 2012 roku. Zdziwiło nas, gdy dowiedzieliśmy się, że PKP chce postawić stację Chorzów Uniwersytet. Nowa stanie bardzo blisko stacji Chorzów Miasto. To kolejny powód, by przesunąć ten dworzec.

PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na modernizację fragmentu Chorzów Batory - Nakło Śląskie. Odcinek ten jest fragmentem planowanego połączenia Katowic z portem lotniczym Pyrzowice. W ramach inwestycji powstanie nowy przystanek Chorzów Uniwersytet.

Czy w nowej lokalizacji konieczne byłoby budowanie budynku dworca?

- Budynek dworca jest zbędny. Obecny dworzec służy wyłącznie jako wejście na perony. Przy planowanej częstotliwości kursowania pociągów regionalnych nie ma powodu, by taki budynek w ogóle budować - mówi Plaza. I dodaje: - Stacja Chorzów Miasto będzie głównie nastawiona na ruch regionalny, więc ludzie tutaj nie będą oczekiwać na pociągi dalekobieżne. Główną stacją dla połączeń międzyregionalnych w Chorzowie jest dworzec w Batorym. Tam jest węzeł kolejowy, to tamtędy jeździ więcej pociągów międzyregionalnych - tam też jest pełnowartościowa stacja. Kwestia dworca w naszej inicjatywie jest zatem sprawą drugorzędną, gdyż nie ma powodu go budować. 

Jest dość późno, bo powstał już projekt Polskich Kolei. Plaza liczy jednak, że jest jakaś szansa na przeprojektowanie. Trzeba sobie - zdaniem Plazy - odpowiedzieć na pytanie - dla kogo będzie ten dworzec? Do codziennego czy okazjonalnego użytku?

Odpowiada Aneta Gliwicka z Wydziału Promocji i Komunikacji Społecznej chorzowskiego Urzędu Miasta: - Jeden z dawnych budynków PKP stojących przy dworcu zostanie wyburzony, co umożliwi stworzenie wejścia na peron od strony budynku Poczty Głównej i ul. Wolności. Oznacza to, że wejścia na peron będą dwa – to opisane wyżej oraz drugie w miejscu obecnego. Koncepcja przesunięcia stacji faktycznie się pojawiła, jednak przy obecnych założeniach projektowych jest niemożliwa do zrealizowania i raczej niepotrzebna. Projekt przebudowy dworca zakłada bowiem wydłużenie całego peronu do długości ok. 400 m – taka zmiana pozwoli na przyjmowanie np.  pociągów komunikacji międzynarodowej. Wcześniej prowadzono rozmowy dotyczące przesunięcia stacji w stronę rynku, jednak opisane wyżej rozwiązanie z pewnością pozwoli osiągnąć te same cele.

Czytaj więcej