Relacja, Europejski Kongres MŚP

Od pierwszego lajka do międzynarodowego sukcesu

05:02

Jak skutecznie zbudować silną markę w mediach społecznościowych? Co promuje algorytm Facebooka? Od czego zależy jakie posty widzimy, a jakie nie?

Miesięcznie z Facebooka korzysta 15 milionów Polaków. Portal Marka Zuckerberga najpierw zdeklasował naszą-klasę. Teraz podbija polski rynek wprowadzając kolejne rozwiązania, które dzięki skomplikowanemu algorytmowi pozwalają na bardzo precyzyjnie dotarcie z ofertą do zainteresowanych osób.

Jakub Turowski (facebook) dla Silesion.pl
Szefem public policy Facebooka w Polsce o szansach jakie dają media społeczniościowe

Media społecznościowe zmieniły myślenie biznesu o produkcie jednocześnie dając silne narzędzie marketingowe małym przedsiębiorcom. Choć sektor MŚP stanowi ponad 90 proc. polskich przedsiębiostw, potencjał jakie daje cyfryzacja nie został jeszcze w pełni wykorzystany.

- Pozwalamy na demokratyzację marketingu - mowi Jakub Turowski, szef polityki publicznej Facebooka w krajach bałtyckich. - Dzięki mediom społecznościowym każda mała i średnia firma może dotrzeć do swojego klienta.

Nie tylko złotówki

- Z punktu widzenia marketingowego, obok zasięgu naturalnego są reklamy, które nam pozwalają żyć - mówi z uśmiechem Turowski. - A przedsiębiorcom pozwalają rozwijać się i docierać do potencjalnych klientów - dodaje.

Pieniądze jednak nie wystarczą, żeby zdobyć serca internautów. Warunki stawiane przez Facebooka wymuszają w dłuższej perspektywie przyjazną komunikację i kreatywność.

- Algorytm polega na tym, żeby pokazywać użytkownikom Facebooka to, co dla nich jest ważne. Algortym w pierwszej kolejności pokazuje, to co jest lajkowane czy share'owane przez przyjaciół danego użytkownika - tłumaczy szef polityki publicznej polskiego Facebooka.

Łatwa droga do eksportu

Coraz mniej ludzi szuka treści na tradycyjnych stronach internetowych. Zdecydowanie częściej informacje docierają do nich dzięki mediom społecznościowym. To zmiana modelu funkcjonowania sieci. Pozwala jednak przeskoczyć tradycyjne bariery handlowe. Z jednej strony niewielka lokalna restauracja łatwiej może znaleźć osoby zainteresowane jej ofertą. Z drugiej dowolna firma produkująca np. koszule może bez większych problemów zaintersować swoim produktem nie tylko mieszkańcom danego miasta czy województwa, ale ludzi z całego świata.

Jak zdobyć pierwszego lajka?

Samo założenie strony na Facebooku, jak zapewnia Jakub Turowski, trwa zaledwie dwie minuty. Potem jednak trzeba konsekwentnie budować jej pozycję w społecznościowej sieci.

- Kreatywność jest bardzo ważna. Niezależnie od tego jak będą ustawiane zasięgi, kluczowa jest jakość treści. Ostatnio zauważamy, że treść oparta na wideo bardzo dobrze działa - mówi Jakub Turowski. - Poza tym, roztropne wykorzystywanie wszystkich naszych technik, które pozwalaja na dotarcie do tych klientów, na których nam zależy.

Czytaj więcej

Napisz do autora m.ciesla@silesion.pl
Zmiana kategorii na: Kultura