Czytasz: Rowerem przez cztery miasta metropolii

Rowerem przez cztery miasta metropolii

Granice miast przestają być barierą. Nie będzie kar za zwrot roweru w innym mieście niż go wypożyczono.

Wypożyczasz rower miejski w Katowicach i oddajesz go w Chorzowie, Sosnowcu albo Tychach. Od piątku to oficjalnie możliwe. Stacje rowerowe w tych czterech miastach zostały zintegrowane i rowery standardowe można wymieniać między nimi bez żadnych konsekwencji. Wszystko dzięki umowie pomiędzy Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią, firmą Nextbike Polska i władzami tych czterech samorządów. W maju do programu dołączą także Siemianowice Śląskie. 

Udogodnienie dotyczy w sumie ponad 900 rowerów standardowych, które można wypożyczyć w chorzowskim systemie KajTeroz, katowickim City By Bike, Sosnowieckim Rowerze Miejskim i Tyskim Rowerze. Operatorem wszystkich tych systemów jest firma Nextbike Polska. Od 5 kwietnia 2019 r. rower wypożyczony w jednym mieście, można oddać w innym – bez narażania się na karę finansową lub blokadę konta.

– Rowerzyści korzystający z miejskich rowerów będą mogli już swobodnie przemieszczać się pomiędzy czterema miastami Metropolii, których wypożyczalnie zostały właśnie zintegrowane – mówi Karolina Wadowska, członek zarządu GZM. – Tak naprawdę to dla nas pierwszy krok w kierunku integracji systemów rowerowych i część naszych działań, które mają popularyzować rower jako równorzędny środek transportu publicznego. Naszym celem jest stworzenie największego w Europie systemu wypożyczalni elektrycznych rowerów miejskich, które połączą całą Metropolię. Szacujemy, że będzie on nawet dwukrotnie większy od niedawno uruchomionej wypożyczalni na Pomorzu. Jesteśmy w przededniu rozstrzygnięcia przetargu ws. wyboru podmiotu, który opracuje koncepcje funkcjonowania systemu Elektrycznego Roweru Metropolitalnego w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii– dodaje.

Rowery miejskie cieszą się niesłabnącą popularnością wśród mieszkańców, na co zwraca uwagę Mariusz Skiba, wiceprezydent Katowic. Jak mówi, w stolicy Metropolii tylko w zeszłym roku jednoślady wypożyczono ponad 200 tysięcy razy, a łącznie w systemie zarejestrowanych jest aż 41 tysięcy katowiczan. 

– Z rowerów korzystają dziś zarówno studenci, seniorzy, jak i rodziny, które za pomocą rowerów typu cargo mogą przewozić małe dzieci. Katowicki system wystartował jako pierwszy 4 lata temu i dziś jest największym w regionie. Cieszę się, że nasi sąsiedzi również dołączyli do sieci, a współpraca na forum Metropolii zaowocowała możliwością relokacji rowerów między gminami, co jest wielką zaletą dla naszych mieszkańców – zaznacza Mariusz Skiba.

Trzeba jednak pamiętać, że możliwość relokowania pojazdów między miastami dotyczy tylko rowerów standardowych. Rowery specjalne, np. familijne typu cargo, czy wyposażone w fotelik do przewożenia dzieci, należy nadal zwracać w obrębie tego samego systemu.

We wszystkich czterech miastach operatorem wypożyczalni jest Nextbike Polska. Tak jak do tej pory, rowery można wypożyczać za pomocą jednego konta w systemie na niemal tych samych zasadach – za pomocą stacji wypożyczeń lub aplikacji mobilnej. 

– To bardzo dobra informacja dla mieszkańców Chorzowa, ale także okolicznych miast. To ułatwi chorzowianom dojazd do pracy i na uczelnie do Katowic, a katowiczanom dojazd do chorzowskiego parku – zauważa Marcin Michalik, wiceprezydent Chorzowa. 

Co ważne, użytkownicy w związku z nowym udogodnieniem nie poniosą żadnych dodatkowych opłat, ponieważ koszty relokowania rowerów między miastami pokrywa Metropolia.

– Cieszę się, że inicjatywa, którą w ubiegłym roku skierowaliśmy do Katowic w sprawie unifikacji systemu, zatoczyła szerszy krąg dzięki Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Mieszkaniec nie powinien się martwić do kogo należy rower, on ma z niego korzystać – i tak się właśnie dzieje od 5 kwietnia – zauważa Grzegorz Frugalski, sekretarz Sosnowca. – Przypomnę tylko, że w Sosnowcu darmowy czas przejazdu to aż 30 minut. W tyle minut można dojechać do Katowic – dodaje.

Rower wypożyczany w sosnowieckiej stacji – niezależnie czy będzie pochodził z systemu katowickiego, tyskiego czy chorzowskiego – będzie miał 30 minut darmowego czasu. Z rowerów wypożyczonych w innych miastach można bezpłatnie korzystać przez pierwsze 15 minut. Przy naliczaniu opłat za wypożyczenie obowiązuje standardowy cennik z miasta, w którym to wypożyczenie następuje.

Samorządowcy zauważają, że mieszkańcy miast coraz chętniej wykorzystują rowery do szybkiego przemieszczania się nie tylko w celach rekreacyjnych. 

– Tyszanie uwielbiają jeździć na rowerze, coraz częściej także wykorzystują ten środek transportu by dojechać do pracy, dlatego inwestujemy w infrastrukturę dla rowerzystów, budujemy nowe ścieżki rowerowe, stacje napraw rowerów i realizujemy wiele projektów z myślą o cyklistach – mówi Maciej Gramatyka, zastępca prezydenta Tychów ds. społecznych. – W najbliższym czasie prezydent podpisze także zarządzenie ws. przyjęcia – opracowanych przez Metropolię - standardów dla infrastruktury rowerowej. Określają one zasady, które będą musiały być stosowane przy projektowaniu, budowaniu i remontowaniu infrastruktury rowerowej na terenie naszego miasta – dodaje.

 

 

Czytaj więcej