News, MODA I URODA

Rasistowska reklama Dove?! Koncern przeprasza!

Czarnoskóra kobieta po skorzystaniu z mydła staje się... biała. O co chodzi w nowej reklamie Dove?

Ciemnoskóra modelka. Żel pod prysznic. Kobieta, patrząc radośnie w obiektyw, rozbiera się, żeby ukazać, że pod spodem ma jasną skórę. Ale to nie koniec: po magicznej transformacji, modelka o kaukaskim typie urody również ściąga koszulkę i zamienia się w... Azjatkę! Po wczorajszej burzy, nowy spot reklamowy Dove zniknął z sieci. W internecie jednak nic nie ginie, a zrzuty z nietrafionej reklamy poszły w świat...

Jaki był zamysł twórcy reklamy? Najprawdopodobniej chodziło o to, żeby pokazać, że produkty Dove są odpowiednie dla każdego typu urody i dla wszystkich kolorów skóry. Część odbiorców uznała jednak, że spot sugeruje, że ciemna skóra jest brudna, a efekt, do jakiego należy dążyć, to jasna karnacja.

Koncern błyskawicznie odniósł się do zarzutów, wycofując wideo z sieci i publikując na swoim Twitterze krótki komunikat z przeprosinami:

An image we recently posted on Facebook missed the mark in representing women of color thoughtfully. We deeply regret the offense it caused.— Dove (@Dove) October 7, 2017

Z artykułu “Rasistowska reklama Dove?! Koncern przeprasza!”.
  • Kliknij aby tweetnąć

"Kreacji, którą umieściliśmy na Facebooku, nie udało się przekazać naszego przesłania, jakim jest reprezentowanie kobiet różnych ras. Bardzo żałujemy zniewagi, jaką wywołała" - brzmiał komunikat zamieszczony na kanale Dove. Internauci błyskawicznie ripostowali, że to nie pierwszy raz, kiedy Dove niedelikatnie obchodzi się z kwestiami rasowymi: w przeszłości zdarzyło im się opisać produkt jako przeznaczony dla skóry "od odcienia normalnego do ciemnego", sugerując, że ciemna karnacja nie jest normalna. Swego czasu koncern stworzył też reklamę, w której ukazywał kondycję skóry przed i po użyciu produktów Dove, jednocześnie szeregując kobiety - od najciemniejszej do najjaśniejszej.

Zamieszanie wokół marki jest tym bardziej zaskakujące, że Dove jako jeden z pierwszych postawił na promowanie "prawdziwego piękna", tolerancji, naturalności i samooakceptacji. Firma od lat zachęca do zerwania ze stereotypami i dostrzegania piękna w każdej kobiecie. Okazuje się jednak, że nawet ten dorobek nie uchronił Dove przed linczem w mediach społecznościowych...

Co myślicie o burzy wokół reklamy Dove? Nowy spot zasłużył na krytykę?

Czytaj więcej

Napisz do autora j.oles@silesion.pl
Zmiana kategorii na: Wnętrza