News

W Katowicach powstanie tramwajowa obwodnica centrum

A co z tramwajem na południe miasta?

Nowa linia tramwajowa wzdłuż ul. Grundmanna w Katowicach powinna powstać do połowy 2020 r. - podał w środę katowicki magistrat. Dzięki niej centrum miasta zyska tramwajową obwodnicę, a także m.in. możliwość doprowadzenia tramwaju do węzła przesiadkowego Sądowa.

Środowa informacja w biuletynie katowickiego magistratu nawiązuje do podpisanej w poniedziałek umowy na dofinansowanie pierwszego etapu obecnego unijnego projektu modernizacji infrastruktury tramwajowej na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii – w całości szacowanego na ok. 885 mln zł.

Cały projekt zakłada m.in. remonty 100 km torowisk, budowę ponad 20 km nowych linii oraz zakup 45 nowych tramwajów. W pierwszym jego etapie ujęto dwa zadania związane z budową nowych linii (ul. Grundmanna w Katowicach i przedłużenie linii na Zagórzu w Sosnowcu), a także 24 zadania związane z modernizacją istniejącej infrastruktury, zakupy 45 nowych tramwajów oraz pojazdów specjalistycznych.

Tramwaj pojedzie wzdłuż Grundmanna

W środę Katowice przekazały, że budowa linii wzdłuż ul. Grundmanna została przewidziana na okres od drugiego półrocza 2018 r. do pierwszego półrocza 2020 r.

- Wszystko wskazuje na to, że procedura przetargowa w celu wyłonienia wykonawcy tych robót będzie prowadzona w połowie przyszłego roku - zasygnalizował samorząd.

Linia wzdłuż ul. Grundmanna połączy dwie istniejące linie biegnące ul. Chorzowską oraz ul. Gliwicką. Dzięki niej centrum miasta zyska tramwajową obwodnicę, a także możliwość dalszego rozwoju sieci tramwajowej – od skrzyżowania z ul. Chorzowską wzdłuż ul. Stęślickiego do północnych dzielnic miasta, a w drugą stronę od skrzyżowania z ul. Gliwicką do centrum przesiadkowego Sądowa.

Węzeł Sądowa będzie położonym najbliżej ścisłego centrum Katowic obiektem z zapowiadanej w tym mieście sieci centrów przesiadkowych. Ma umożliwiać przede wszystkim przesiadki z autobusów komunikacji miejskiej na dalekobieżne, pełniąc funkcję nowego katowickiego dworca autobusowego.

Katowicki magistrat obecnie wybiera wykonawcę budowy węzła, który – zgodnie z intencją miasta – miałby być gotowy pod koniec 2019 r. lub na początku 2020 r. Według wcześniejszych informacji nie dotrą tam – przynajmniej w bliższej przyszłości - tramwaje kursujące pobliską ul. Gliwicką. Droga do przystanku tramwajowego będzie oznaczała przejście ok. 300-400 m.

Będzie tramwaj na południe Katowic

Ostatnim zaplanowanym etapem obecnego projektu Tramwajów Śląskich będzie natomiast budowa nowej linii tramwajowej do południowych dzielnic Katowic. Powiedzie ona od istniejącej pętli Brynów do planowanej pętli Kostuchna w rejonie skrzyżowania ul. Armii Krajowej i Bażantów. Obsłuży m.in. szpital w Ochojcu i osiedle Odrodzenia.

Szacunkowy koszt całkowity nowej linii na południe Katowic to 135,2 mln zł, w tym wydatki kwalifikowane 110 mln zł, a dofinansowanie 71,2 mln zł.

- Wniosek o dofinansowanie tej inwestycji środkami Unii Europejskiej jest przygotowywany, a podpisanie umowy o dofinansowanie planowane jest na IV kw. 2018 r. - podał w środę katowicki magistrat.

- Bardzo się cieszymy, że – poza modernizacją istniejących torowisk – w tym projekcie mamy pierwsze od 40 lat zadania rozwojowe. Dwie nowe linie tramwajowe w Katowicach znacząco ułatwią mieszkańcom poruszanie się po mieście - ocenił cytowany w katowickim biuletynie prezes Tramwajów Śląskich Bolesław Knapik.

Maksymalny koszt całkowity pierwszego etapu projektu Tramwajów Śląskich wyliczono na 766,8 mln zł brutto, w tym koszt kwalifikowany (prac mogących zawierać się w unijnym projekcie) na 623,6 mln zł netto. Podpisana w poniedziałek umowa zakłada dofinansowanie ze środków na transport miejski Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko kwotą 393,3 mln zł (ok. 63 proc.).

Etap drugi będzie zawierał jedno zadanie budowy nowej linii (połączenie do Placu Wolskiego w Bytomiu) i 12 zadań związanych z modernizacją istniejącej infrastruktury. Koszt całkowity oszacowano tu na 168,2 mln zł, w tym wydatki kwalifikowane na 151,4 mln zł, a dofinansowanie na 98 mln zł. Etap trzeci to wyłącznie linia na południe Katowic.(PAP)

autor: Mateusz Babak

edytor: Marek Michałowski

Czytaj więcej

Zmiana kategorii na: Turystyka