News

Kapsułą z Gdańska do Katowic w 45 minut?

Polski projekt na superszybki transport w finale konkursu Elona Muska.

Podróż trwająca 45 minut to oczywiście szacunkowe dane i na razie wizja przyszłości, choć nie tak bardzo odległej, jakby nam się mogło wydawać. Kapsuła Hyperloop, bo o niej mowa, to zupełnie nowy środek transportu będący połączeniem między pociągiem a samolotem.

Wykorzystujemy do niego prędkość bliską połączeniom samolotowym, a wygodę pociągu czy nawet metra - wyjaśnia Piotr Niedziółka z zespołu Hyper Poland University Team.

Prace nad taką kapsułą prowadzą inżynierowie na całym świecie. Własny prototyp kapsuły Hyperloop przygotowują także studenci i absolwenci Politechniki Warszawskiej oraz Wrocławskiej z zespołu Hyper Poland University Team.

- Pojazd może poruszać się z prędkością 1000 km/h, choć realnie może to być 900 km/h. Dzięki wszystkim pomysłom, które opracujemy, nasza kapsuła będzie w stanie pokonać dystans z Warszawy do Wrocławia w 23 minuty - mówi Niedziółka.

A Krzysztof Tabiszewski, manager zespołu, dodaje:

- Uważamy, że największą wartością jaką może zapewnić Hyperloop jest oddanie ludziom tego, czego tak bardzo nam dziś brakuje: czasu.

hyper poland

Jak działa Hyperloop?

Dzięki wykorzystaniu materiałów stosowanych w przemyśle lotniczym, np. stopów aluminium, magnezu, czy kompozytów węglowych, konstrukcja ma być bardzo lekka, a jednocześnie wytrzymała. Jej masa będzie sięgała około 290 kg.

hyper poland
Hyperloop

Napędzana silnikami elektrycznymi może poruszać się na kołach, a przy większej prędkości - za pomocą lewitacji magnetycznej. Dla zachowania bezpieczeństwa wyposażona jest w dwa niezależne systemy hamowania. Dodatkowo system elektroniczny czuwa nad pojazdem w trakcie jazdy i w razie potrzeby automatycznie uruchamia awaryjne procedury bezpieczeństwa.

Polscy studenci przygotowują pojazd z myślą o zawodach Hyperloop Pod Competition, organizowanych przez firmę SpaceX Elona Muska. Już znaleźli się w gronie 24 zespołów, które pod koniec sierpnia br. wezmą udział w finale konkursu w Stanach Zjednoczonych. Kapsuła - jeśli powstanie - zostanie więc przetestowana na torze testowym SpaceX w Los Angeles.

 
 - Później projekt będzie rozwijany pod Warszawą na naszym małym torze testowym, który mamy nadzieję niedługo powstanie - mówi Niedziółka. Docelowo jest to projekt rozwojowy dla całej technologii Hyperloopa w Polsce - dodaje.
 

Sukces w Dubaju

Studenci z Hyper Poland University Team na swoim koncie mają już sporo sukcesów, m.in. udział w pierwszej edycji konkursu Hyperloop Pod Competition czy nagrodę za innowacyjność w zawodach Build Earth Live w Zjednoczonych Emiratach Arabskich.

Na realizację swojego pomysłu potrzebują jednak wsparcia internautów i uruchomili zbiórkę na jednym z serwisów crowdfoundingowych odpalprojekt.pl. Jeśli uda im się zgromadzić 150 tys. zł będą mogli zbudować podstawową wersję kapsuły bez napędu.
 
Czy do takiej superszybkiej podróży będą potrzebne jakieś specjalne przygotowania?

- Wiele osób obawia się o przeciążenia, które byłyby w kapsule, ale zupełnie niepotrzebnie. Jest to o tyle lepsze rozwiązanie od samolotu, że w przypadku tego środka transportu mamy pas startowy, na którym musimy się rozpędzić w bardzo krótkim czasie do prędkości powyżej 200 km/h. Tutaj możemy rozpędzać się do tej prędkości na odległości 10-12 km - wyjaśnił Niedziółka.
 

Nad rozwojem technologii Hyperloop pracują obecnie naukowcy i inżynierowie na całym świecie, choć przede wszystkim dwie firmy Hyperloop One i Hyperloop Transportation Technologies.

- Pozostałe to projekty pasjonatów, które czasami są znacznie lepsze niż projekty tych głównych firm - mówi Niedziółka.
 

Zespół Hyper Poland

Jak tłumaczy Paweł Radziszewski z Hyper Poland University Team obecnie istnieją już wszelkie technologie, które pozwalają tworzyć taki nowy środek transportu.

- Amerykańska firma chce zbudować go już za trzy lata, ponieważ szejkowie zamierzają zbudować pierwszy komercyjny tor dla pasażerów między Dubajem a Abu Zabi na Expo 2020" - wyjaśnia Radziszewski.
 

 

Czytaj więcej

Napisz do autora s.borszcz@silesion.pl
Zmiana kategorii na: Wnętrza