News

Ile lat mają nasze auta?

Sprawdziliśmy, czym jeżdżą mieszkańcy naszego regionu

71 proc. naszych aut ma przynajmniej 10 lat. To dwa razy więcej niż w Niemczech i prawie trzy razy więcej niż w Belgii i Wielkiej Brytanii.
To ma przełożenie na ekologię i na bezpieczeństwo na drogach.

W większości miast wojewódzkich średnia wieku aut (z wykupionymi polisami OC), które jeżdżą po ulicach to 14 lat. Zdecydowanie największy przebieg mają pojazdy ubezpieczane w Szczecinie – to jedyne miejsce, gdzie średnia deklarowanych przejechanych kilometrów przekracza 200 tys. Sporo na liczniku mają również samochody w Gorzowie Wielkopolskim i Lublinie – ponad 190 tys. km.

Najmłodsze samochody z niskim przebiegiem poruszają się po stolicy. Mają średnio po 12 lat i 163 000 przejechanych kilometrów na liczniku.

Nieco starsze auta odnajdziemy w Katowicach, Kielcach, Krakowie, Poznaniu i Gdańsku. Kierowcy z Katowic oraz z  Poznania, Rzeszowa, Krakowa i Bydgoszczy mogą pochwalić się stosunkowo niskimi przebiegami.

 – Z naszej analizy wynika, że po Polsce jeżdżą głównie starsze, kilkunastoletnie auta ze sporym przebiegiem – komentuje Bartosz Salwiński, współzałożyciel porównywarki OC/AC mfind.pl. – Takie samochody często są w gorszym stanie technicznym i nie mają nowoczesnych zabezpieczeń, takich jak np. kurtyny powietrzne czy wspomaganie kierowcy w sytuacji zagrożenia. Ma to wpływ m.in. na dużą i ciągle rosnącą liczbę wypadków na drogach oraz zatrważającą liczbę ofiar śmiertelnych tych kolizji. Taki stan rzeczy jest jedną z przyczyn wzrostu cen OC, ponieważ ubezpieczyciele wyliczają ryzyko w dużej mierze na podstawie statystyk wypadkowych – wyjaśnia Salwiński.

Tymczasem wiadomo, że nowoczesne technologie w samochodach, systemy monitorujące pracę kierowcy, wykrywające inne pojazdy czy ostrzegające przed pojazdami w tzw. martwym polu, mogą znacznie ograniczyć liczbę wypadków drogowych.

Volvo rozpoczął nawet testowanie kamer na podczerwień i czujników przeznaczonych dla samochodów autonomicznych, chcąc w ciągu pięciu lat wyeliminować zagrożenie śmiertelnymi wypadkami z winy kierowców.

"Myślę, że w odległej przyszłości prowadzenie samochodu przez człowieka będzie w ogóle zabronione" – takie zdanie nie tak dawno wygłosił Elon Musk, szef Tesli, producenta samochodów elektrycznych. 

Niestety, mimo nowinek, nieprędko naszpikowane nowoczesną technologią auta staną się w Polsce powszechne, bo nadal o ich kupnie decyduje cena. A najtańsze są auta używane, najczęściej sprowadzane z Zachodu.

Zobaczcie wiec, ile lat i jakię przebiegi w kilometrach mają średnio auta w naszym regionie.

 

Czytaj więcej

 

Napisz do autora m.zawala@silesion.pl
Zmiana kategorii na: Turystyka