Relacja

Gliwice będą mieć nowe logo. Jakie? Zdecydują mieszkańcy

Czas na zmiany, tłumaczą władze Gliwic i przedstawiają trzy propozycje nowego logo. Zmiany mają nadejść wraz z nowym rokiem.

Do tej pory Gliwice posługiwały się symbolem, na którym widoczna jest Radiostacja. Czarna wieża na czerwono-niebiesko-żółtym tle towarzyszy miastu od 11 lat. Logo wprowadzono w 2006 r. Cztery lata później przeszło drobny „lifting” - zmieniono krój czcionki w nazwie miasta. Tym razem modyfikacja ma być bardziej zdecydowana. Miasto chce wprowadzić zupełnie nowy znak rozpoznawczy. 

Obecne logo Gliwic

 

Na stronie miasta czytamy, że wraz ze zmieniającymi się trendami przyszedł czas na zmianę znaku, który pojawia się w licznych publikacjach reprezentując miasto.

Dlatego 3 marca br. Wydział Kultury i Promocji zawarł umowę z firmą, która przygotowała trzy propozycje. Pracę nad nowym symbolem podjęła agencja ze Słupska. Pomysły zostały zaprezentowane mieszkańcom.

Trzy symbole - jeden wybór

Jaki będzie nowe logo? Tego dowiemy się dopiero w październiku. Decyzję podejmą mieszkańcy. Zobaczcie wszystkie projekty. Odmienione symbole charakteryzuje nowy kolor przewodni - wszystkie znaki są granatowe. Dwa z nich nawiązują do gliwickiej Radiostacji, jeden do herbu miasta.

Propozycja 1

 

Logo i identyfikacja wizualna bazuje na najbardziej charakterystycznym obiekcie Gliwic - Radiostacji. W nowym znaku przedstawiona jest ona w nowoczesny sposób. Rolą sygnetu jest podkreślenie innowacyjnego i wysoko zaawansowanego technologicznie charakteru miasta.

 

Propozycja 2

Propozycja zbudowana jest w oparciu o charakterystyczną, stworzoną na potrzeby logo czcionkę. Nawiązuje do Radiostacji Gliwickiej. 

 

 

Propozycja 3

Ostatnia propozycja nawiązuje do historii miasta, jest bezpośrednim odniesieniem do herbu. Zabieg ten ma przedstawiać przeszłość w nowej odsłonie. Typografia została ręcznie zmodyfikowana, by nadać jej wyrazistego wydźwięku.

 

Gliwiczanie wybiorą logo 

Od momentu prezentacji wszyscy mieszkańcu mogą głosować, jakie logo królować będzie w Gliwicach. Konsultacje potrwają do 6 października i są prowadzone na stronie www.gliwice.eu.

Aby oddać swój głos, należy podać swoje imię, nazwisko oraz adres zamieszkania i kliknąć na wybrane logo. Głos na jedną z trzech propozycji można oddać tylko raz.

Nowe logo Gliwic będzie funkcjonowało od 2018 r. Za stworzenie trzech propozycji miasto zapłaciło 11 070 zł. To jednak nie wszystko. Zmiany wymagają kolejnych kosztów. Nowy symbol pojawi się na wizytówkach, smyczach, teczkach, materiałach promocyjnych i folderach. Zmieniona musi zostać również przestrzeń miejska, m.in. ściana jednego z hangarów na lotnisku. Wtedy nowe logo może okazać się bardzo kosztowne.  

Sprawdziliśmy, jak sytuacja wygląda w innych miastach naszego województwa. Niektóre z miast mają spójną komunikację wizualną i ogólnodostępną księgę znaku (Katowice, Sosnowiec, Jaworzno, Cieszyn). Jednak są również takie, które nie odróżniają loga od herbu. W takiej sytuacji nie do końca wiadomo, jakim symbolem posługuje się miasto. Informacje o symbolach miejskich (herb, flaga, sztandar) nie są jednoznaczne z tym, jakie jest logo miasta. 

Czytaj więcej

Zmiana kategorii na: Tour de Pologne