News, Lifestyle

Czy miastom potrzebne są świąteczne dekoracje?

Im bardziej imponujące, tym droższe. Czy to naprawdę najważniejszy wydatek? Samorządy czują presję „z góry”.

Świecące choinki, renifery, bombki i Sztuczna Rawa niczym świetlna rzeka, a do tego Muzeum Śląskie niczym wielka bombonierka. Ozdób świątecznych w tym roku w mieście tak dużo, że ich montaż trzeba było rozpocząć już w listopadzie. Ale jest przepięknie - mówią katowiczanie. Inne miasta naszego regionu także wyglądają wspaniale.

 

Mieszkańcy lubią dekoracje ulic miast, cenią je i uważają, że podnoszą prestiż ich miejsc zamieszkania. 

W okresie świątecznym ulice niemal każdego miasta rozświetlają tysiące kolorowych lampek w formie choinek, dzwonków czy bombek. To dobry moment, by zastanowić się nad rolą dekoracji świetlnych w strategiach miast. Czy powinny być obecne w przestrzeni miejskiej tylko w czasie okołoświątecznym? 

M.in. na to pytanie odpowiada raport branżowy na temat „Roli dekoracji świetlnych w strategii miast”, przygotowany przez IPB Decoration Sp. z o.o.

 

- Miastom potrzebne są dekoracje z trzech powodów. Po pierwsze: Polacy chcą otaczać się pięknymi rzeczami. Po drugie: zadowoleni mieszkańcy to najlepsi ambasadorzy. Po trzecie: przemyślane i efektowne dekoracje to darmowa promocja - wylicza Robert Stępowski z portalu marketingmiejsca.com.p, który jest partnerem raportu.

- Potrzebujemy pięknego otoczenia. Po okresie zaciskania pasa, dorabiania się, kupowania mieszkań i samochodów, budowania wodociągów, szkół i dróg, zaczynamy zwracać uwagę także na estetykę naszych mieszkań, ale i miast, w których mieszkamy.

Inny rodzaj motywacji samorządów do dekorowania miast podkreśla profesor Anna Karwińska z krakowskiego Uniwersytetu Ekonomicznego. W jej opinii miasta w kwestii dekoracji determinują nie tylko oczekiwania mieszkańców, ale ponadterytorialna rywalizacja. Samorządy czują presję „z góry”:

- Miasta współczesne funkcjonują w warunkach zaostrzonej konkurencji, przekraczającej granice jednego państwa, co oznacza znacznie większą złożoność problemu wykreowania swojego wizerunku w sposób niebanalny, wyróżnienie się wśród innych, znalezienie jakiegoś wyjątkowego sposobu pokazania własnych zasobów. Działania na rzecz tworzenia wizerunku miasta opierają się na definiowaniu znaczenia poszczególnych miejsc, wykorzystaniu wartości przypisywanych elementom materialnym i niematerialnym środowiska, które współtworzą charakter miasta, jego „ducha”, rozpoznawalną i charakterystyczną dla konkretnego miejsca atmosferę.

 

Czytaj więcej

 

Napisz do autora m.zawala@silesion.pl
Zmiana kategorii na: Długi weekend