Czytasz: Centrum przesiadkowe prawie gotowe [ZDJĘCIA]

Centrum przesiadkowe prawie gotowe [ZDJĘCIA]

Autobusy kursują. Perony ukończone. Nie działają... parkomaty.

Centrum przesiadkowe miało działać od poniedziałku. Nie działają jednak parkomaty. Tym samym to - na ten moment - jeden z najdroższych przystanków autobusowych w Katowicach.

fot. Tomasz Kawka

Węzeł w Ligocie stanął w pobliżu dworca PKP, przy głównym szlaku kolejowym, łączącym Katowice z Tychami i Bielskiem-Białą. Inwestycja za 9,1 mln zł to 110 naziemnych miejsc parkingowych oraz strefa dla podróżnych, a w niej zadaszone perony autobusowe, miejsca oczekiwania, tablice z informacjami dla pasażerów i „urzędomat”, w którym samodzielnie będzie można załatwić wybrane sprawy urzędowe.

Do dyspozycji mieszkańców jest też strefa Kiss&Ride, gdzie będzie można za darmo wjechać samochodem na maksymalnie trzy minuty, by np. wysadzić lub odebrać pasażera. Przy węźle powstało również miejsce postoju dla taksówek oraz zielony skwer. Postój dla taksówek działa bez zarzutów. Zupełnie inaczej jest z podstawową funkcją centrum przesiadkowego. 

Nieczynne są parkomaty. Z założenia mają one działać tak, że po odczytaniu ważnego biletu, kierowca otrzyma wydruk "biletu zerowego". Ten pozwala na bezpłatny postój przez 20 godzin. A bez niego parkowanie jest bardzo drogie.

DROGIE PARKOWANIE BEZ WAŻNEGO BILETU

Przy centrum przesiadkowym w Ligocie powstał parking. Darmowy postój ograniczono do 20 godzin. Warunkiem jest posiadanie ważnego biletu na pociąg. Po tym czasie dzienny koszt parkowania wynosi aż 369 zł. To z powodu parkomatów o kilka dni przesunie się oficjalne otwarcie centrum przesiadkowego. Te stoi już gotowe. Jednak z powodu problemów z drukowaneim tzw. biletu zerowego, planowane na poniedziałek otwarcie "przesunie się o kilka dni".

DODATKOWE KURSY AUTOBUSÓW

Kursują już dwie nowe linie autobusowe. Przywrócona zostanie także trasa linii 13.

Linia nr 912: „Ligota Akademiki” – „Ligota Dworzec PKP” z przejazdem ulicami: Śląską, Medyków i Panewnicką (częstotliwość co ok. 30 minut w dzień roboczy oraz co ok. 60 minut w soboty i niedziele);

Linia nr 913: „Panewniki Owsiana” – „Ligota Dworzec PKP” z przejazdem ulicami: Owsianą, Panewnicką, Kruczą, Wybickiego, Kijowską, Panewnicką, Mazurską, Panewnicką ( częstotliwość co ok. 30 minut w dzień roboczy oraz co ok. 60 minut w soboty i niedziele).

Dla linii autobusowej nr 13 zostanie przywrócony dwukierunkowy przejazd ul. Panewnicką z obsługą  zintegrowanego „Węzła Przesiadkowego Ligota”, tj. przystanku „Ligota Dworzec PKP”. Autobusy tej linii  nie będą obsługiwać przystanków zlokalizowanych na obecnej  trasie objazdowej, tj.: „Ligota Dom Kultury[n/ż]”, „Ligota Franciszkańska” oraz „Brynów Kościuszki” (stanowisko przy ul. Kłodnickiej). Dodatkowo z uwagi na wznowienie możliwości przejazdu ul. Kolejową, autobusy tej linii powrócą do przejazdów tą ulicą z obsługą przystanku autobusowego „Ligota Kolejowa LIBERO”, dawny przystanek „Ligota Stalowa”.