News

Bolidem z Gliwic na podbój Londynu!

Tym razem nie chodzi o Chachora, a o zespół Smart Power Urban. Drużyna studentów z Politechniki Śląskiej powalczy o pierwsze miejsce w prestiżowych zawodach eko-bolidów!

Studenci z całego świata, w tym z Polski, szykują się na 33. edycję Shell Eco-marathon w Londynie. W dniach 25‒28 maja br. w prestiżowych zawodach eko-bolidów wystartuje m.in. ubiegłoroczny wicemistrz w kategorii pojazdów zasilanych wodorem ‒ drużyna Smart Power Urban z Gliwic.

DRUŻYNA SMART POWER URBAN

Zespół Smart Power to grupa studentów - pasjonatów z koła naukowego modelowania konstrukcji maszyn z Politechniki Śląskiej w Gliwicach. Drużyna jest nieprzerwanie rekordzistą Polski w energooszczędnej jeździe we wszystkich kategoriach, w których do tej pory startowała. Studenci wspólnie wykonują projekt mający na celu przygotowanie bolidu do startu w zawodach Shell Eco-marathon.

Celem stojącym przed zawodnikami Shell Eco-marathon'u jest zaprojektowanie, zbudowanie oraz wzięcie udziału w wyścigach z pojazdem możliwie najbardziej efektywnym pod względem oszczędzania energii. Dodatkowo należy zachować zasady bezpieczeństwa oraz nie przekroczyć ograniczenia czasowego 42 minuty.

200 KILOGRAMOWY BOLID NAPĘDZANY WODOREM

Bolid o nazwie HydroGenius został skonstruowany przez młodych inżynierów już trzy lata temu. Zespół studentów z Politechniki Śląskiej po raz trzeci będzie startować w zawodach ze swoim wodorowym pojazdem.

- W zeszłym roku był w Londynie, gdzie zajął drugie miejsce, a dwa lata temu w Rotterdamie - opowiada Mateusz Mertin, członek załogi Smart Power Urban z Politechniki Śląskiej.

Studenci w tym roku postawili sobie wysoko poprzeczkę. Przez kilka miesięcy pracowali nad dopracowaniem i modyfikacją pojazdu.

- Skupiliśmy się nad optymalizacją ogniwa wodorowego. Było to trudne zadanie, ale zdaliśmy sobie sprawę, że jest to konieczna modyfikacja, żeby uzyskać jeszcze lepszy wynik. Odchudziliśmy również HydroGeniusa, by rozwijał jeszcze większą prędkość. Teraz waży 200 kilogramów - dodaje Mertin.

Zobacz zdjęcia "Mushellki" - pierwszego bolida studentów

WODÓR PRZYSZŁOŚCIĄ MOTORYZACJI

Jak dodaje młody konstruktor, kategoria wodorowa jest jedną z najtrudniejszych, bowiem wodór jest bardzo niebezpieczny. Zdaniem Mertina, ten gaz jest przyszłością motoryzacji.

- Raz, że jest to napęd elektryczny wytwarzany z wodoru, a dwa jest to dość czysta energia, ponieważ produktem napędzania silników elektrycznych jest sama woda - wyjaśnia student.

SHELL ECO-MARATHON

Łącznie do Shell Eco-marathon zgłosiły się 192 zespoły z 27 krajów, w tym 7 drużyn z Polski. Na projektowaniu, budowie i testowaniu energooszczędnych pojazdów spędziły ostatnie 12 miesięcy. Uczestnicy będą konkurować na specjalnie zbudowanym torze miejskim o długości 1,6 km, mieszczącym się w Queen Elizabeth Olympic Park. Celem wyścigu jest sprawdzenie, który z bolidów przejedzie możliwie najdłuższą odległość na 1 litrze paliwa lub w przypadku pojazdów elektrycznych – 1 kWh.

W ubiegłym roku pierwsze miejsce zdobył bolid Microjoule-La Joliverie z Francji, który przejechał dystans 2, 606 km. Oznacza to, że na 1 litrze paliwa pojazd pokonał odległość odpowiadającą trasie Londyn – Mediolan i z powrotem.

Oprócz Smart Power Urban z Politechniki Śląskiej w Shell Eco-marathon 2017 weźmie udział 6 drużyn z Polski: ELVIC TEAM z Politechniki Lubelskiej, Hydrogen CarPG z Politechniki Gdańskiej, SKAP 2 z Politechniki Warszawskiej, Rotor z Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Krośnie, Titans In Action z Wojskowej Akademii Technicznej w Warszawie, Iron Warriors z Politechniki Łódzkiej.

Czytaj więcej

Napisz do autora k.pilawa@silesion.pl
Zmiana kategorii na: Narodowe Czytanie