Silesion.PL

serwis informacyjny

Rowerowe podsumowanie maja w Katowicach

Mapa rowerowa, rejon Kościuszki Francuska w Katowicach

Mapa rowerowa, rejon Kościuszki Francuska w Katowicach

  • W maju katowiczanie wypożyczali rowery miejskie ponad 32 tys. razy – czyli o ponad 60% więcej niż w poprzednim miesiącu;
  • Katowice podpisały umowę na budowę drogi rowerowej przy ul. Meteorologów;
  • Trwają budowy kolejnych odcinków dróg dla rowerzystów – m.in. w rejonie ul. Hallera.

System wypożyczania rowerów City by Bike w Katowicach odnotował imponujący wzrost popularności w maju. Według danych, w tym miesiącu odnotowano ponad 32 tysiące wypożyczeń, co oznacza ponad 60-procentowy wzrost w porównaniu z kwietniem, kiedy liczba ta wyniosła niecałe 20 tysięcy. Co więcej, zarejestrowało się również 2182 nowych użytkowników systemu.

Wypożyczamy coraz więcej rowerów

Przez osiemnaście dni maja średnia liczba wypożyczeń przekraczała tysiąc dziennie, co dowodzi ogromnego zainteresowania mieszkańców tym środkiem transportu. Najbardziej popularnym dniem okazała się niedziela 28 maja, kiedy to zanotowano aż 1691 wypożyczeń. Tuż za nią znalazła się kolejna niedziela, 21 maja, z liczbą 1673 wypożyczeń. Trzecie miejsce na podium zajęła data 1 maja, gdy rowery wypożyczono 1646 razy.

Jeśli chodzi o najpopularniejsze stacje wypożyczeń, pierwsze miejsce zajmuje Katowice Rynek, gdzie mieszkańcy wypożyczyli rowery ponad tysiąc razy. Na drugim miejscu znajduje się Dworzec PKP-Młyńska, z ponad 800 wypożyczeniami, natomiast trzecie miejsce zajmuje Dolina Trzech Stawów, gdzie odnotowano ponad 700 wypożyczeń.

Najczęściej wybierane trasy obejmują odcinek między stacjami Ligota–Wczasowa a Śląska–Medyków w obie strony, a także trasy prowadzące do Camping 215 i Doliny Trzech Stawów. Mieszkańcy korzystają z rowerów zarówno do celów rekreacyjnych, jak i jako środek transportu w codziennych dojazdach.

Wzrost liczby wypożyczeń w systemie City by Bike w Katowicach jest znakomitym przykładem rosnącego zainteresowania mieszkańców alternatywnymi formami transportu. Rower staje się coraz bardziej popularnym środkiem lokomocji, przyczyniając się zarówno do poprawy zdrowia i kondycji fizycznej użytkowników, jak i do ograniczenia emisji spalin i zmniejszenia korków na ulicach miasta. To zachęcające zjawisko, które świadczy o postępującej świadomości ekologicznej i proekologicznych wyborach mieszkańców Katowic.

– Mieszkańcy Katowic chętnie korzystają z rowerów – nie tylko do rekreacji, ale także do codziennych dojazdów do pracy czy szkoły, co potwierdzają statystyki systemu rowerów miejskich. Nasz system wypożyczalni oferuje 125 punktów wypożyczania oraz ponad 1000 rowerów. Jednak, w Katowicach oprócz stacji rowerowych inwestujemy również w szeroko pojętą infrastrukturę rowerową – cały czas trwają przetargi oraz budują się kolejne trasy rowerowe, zwiększając tym samym obszar miasta, po którym możemy bezpiecznie i w sposób komfortowy przemieszczać się na rowerze. Aby promować wśród mieszkańców rower jako środek transportu Katowice zgłosiły się do rywalizacji o tytuł Rowerowej Stolicy Polski. Zachęcam do pobierania darmowej aplikacji Aktywne Miasta, która liczy przejechane kilometry, ale też pokazuje jak jazda na rowerze wpływa na nasze zdrowie – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic.

Droga rowerowa na ul. Meteorologów coraz bliżej

W rozwój infrastruktury rowerowej chętnie włączają się także mieszkańcy, którzy zgłaszają swoje pomysły do Budżetu Obywatelskiego. Pod koniec maja otwarto oferty na realizację zadania zgłoszonego w ramach Budżetu Obywatelskiego – droga rowerowa wzdłuż ul. Meteorologów na odcinku do ul. Porfirowej. To zadanie, które w katowickim BO otrzymało 934 głosy mieszkańców. W przetargu wpłynęły 3 oferty. Umowę na realizację tego zadania podpisano z firmą ZRDiTZ Romus z Katowic, która wyceniła prace na nieco ponad 1 mln zł. Realizacją inwestycji zainteresowane były jeszcze: Firma Budowlana „D-ART” Damian Ogrodowski (za ponad 1,4 mln zł) oraz General Development Sp. z o.o. (za przeszło 1,2 mln zł). Na wybudowanie infrastruktury wykonawca będzie miał 45 dni od momentu przekazania placu budowy, które powinno nastąpić do końca przyszłego tygodnia.

Zakres prac obejmuje wykonanie ciągu pieszo-rowerowego, po stronie ogródków działkowych, łączącego ul. Zgrzebnioka z ul. Porfirową. Ciąg będzie wykonany z masy mineralno-bitumicznej koloru naturalnego. Długość planowanego połączenia to blisko 500 metrów.

Niedawno zakończyła się inwestycja, w ramach której powstało rondo na ul. Meteorologów, którego układ drogowy uwzględnia gotowe już przejazdy rowerowe w kierunku pobliskiego osiedla. Wszystkie te działania wpłyną na poprawę komfortu, bezpieczeństwa oraz płynności ruchu drogowego na odcinku od ul. Zgrzebnioka do ul. Porfirowej. Na etapie projektowania znajdują się również kolejne odcinki połączenia rowerowego od osiedla Zgrzebnioka do ul. Francuskiej, które podobnie jak nowa infrastruktura na ul. Meteorologów powstają w wyniku głosowania mieszkańców w ramach katowickiego Budżetu Obywatelskiego.

Rok licznika rowerowego

Łączna długość tras rowerowych w Katowicach to ponad 190 km, z czego ponad 44 km dróg o wartości 40 mln zł powstało od 2015 roku. Te działania przekładają się na rosnącą popularność rowerów jako środka transportu i rekreacji. Do monitorowania aktywności rowerzystów wykorzystywany jest m.in. licznik znajdujący się na al. Korfantego, przy jednej z najpopularniejszych dróg rowerowych. Niedawno minął rok od uruchomienia tego urządzenia. Rekord frekwencji na tej drodze rowerowej padł w sierpniu ubiegłego roku i wyniósł 25 616 przejazdów, natomiast w styczniu trasę tę pokonano 5 879 razy. W ciągu roku monitorowanym odcinkiem przejechano ponad 195 tysięcy razy. 

Trwające inwestycje rowerowe

– Przy ulicy Francuskiej – na odcinku pomiędzy skrzyżowaniami z ul. Trzech Stawów oraz z ul. Lotnisko – powstaje ponad 700 metrów nowej drogi wraz z infrastrukturą towarzyszącą, jak chodnik, dodatkowe oświetlenie, ławki parkowe, kosze na śmieci. Przy okazji zrealizowane zostaną też nasadzenia, a łączna wartość prac to ponad 2,5 mln zł – mówi Agnieszka Dutkiewicz, zastępca dyrektora ds. budowy infrastruktury technicznej w spółce Katowickie Inwestycje S.A. Budowa prowadzona jest również w rejonie ul. Hallera. To pierwszy z dwóch etapów połączenia ul. Konnej z ul. Techników i al. Niepodległości oraz trasą rowerową nr 5. W ramach tego etapu za około 5,5 mln zł powstaje odcinek o długości ponad 1300 metrów, a jeszcze w tym roku rozpoczną się prace związane z wykonaniem drugiej części inwestycji – drogi rowerowej wzdłuż ulicy Korczaka. Oprócz tego trwa procedura przetargowa na wykonanie robót dla połączenia istniejącej infrastruktury rowerowej zrealizowanej w ramach przebudowy węzła drogowego w Giszowcu ze strefą Tempo 30 na ul. Kolistej. Nastąpiło już otwarcie ofert od czterech potencjalnych wykonawców, które obecnie są analizowane.

W trakcie projektowania są również drogi rowerowe: wzdłuż ul. Francuskiej od ul. Lotnisko do ul. Damrota, droga między ul. Barbary i ul. Kościuszki, a także połączenie wzdłuż ul. Morawa od ul. Sosnowieckiej do ul. Brynicy. Trwa także postępowanie przetargowe na wykonanie koncepcji dla kolejnych połączeń rowerowych, tym razem w Piotrowicach-Ochojcu, Ligocie-Panewnikach, Załęskiej Hałdzie oraz Dębie.

Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).

Copyright Silesion.pl© Wszelkie prawa zastrzeżone. 2016-2024