Posłanka Ewa Kołodziej z katowickimi Bebokami na mównicy w Sejmie
W środę, 24 kwietnia 2024 roku, z mównicy sejmowej zabrzmiały słowa, które wzbudziły zainteresowanie nie tylko mieszkańców Śląska, ale i całej Polski. Posłanka Koalicji Obywatelskiej, Ewa Kołodziej, trzymając dwie maskotki – znane katowickie Beboki – przemawiała o znaczeniu i promocji śląskiej kultury regionalnej.
“Chciałabym wam powiedzieć, że śląskiej godki nie należy się bać, tak jak nie należy się bać Trutki i Alojza, bo to są śląskie beboki. Kiedyś straszono nimi małe dzieci, a dziś to są przesympatyczne stworki, postacie z bajek. Dzisiaj są książki o bebokach, wycinanki, różne gadżety” – mówiła posłanka Ewa Kołodziej, podkreślając przemianę wizerunku tych śląskich stworzeń.
Beboki, zwane również bebokami, to postacie związane z legendami i folklorem śląskim. Dawniej używano ich do straszenia dzieci i nakłaniania ich do grzeczności. Historia beboków w Katowicach sięga dawnych czasów, gdy te tajemnicze stworzenia miały odstraszać dzieci swoim wyglądem. Jednakże, jak pokazuje rzeczywistość, dzisiejsze beboki przede wszystkim rozśmieszają i emanują urokiem.
Rzeczywiście, od momentu pojawienia się pierwszego beboka w 2018 roku, stworzonego przez artystę Grzegorza Chudego z Nikiszowca, te sympatyczne postaci zaczęły zdobywać serca mieszkańców Śląska. Inspiracją do ich powstania były tradycje i historie regionu, a także kreatywność samego artysty.
“Wierzę, że śląskie beboki mogą promować naszą kulturę na szerszą skalę. Ja tymi śląskimi bebokami będę promować Śląsk i śląską godkę. Ja chcę odczarować śląską godkę. Śląskiej godki nie można się bać. Śląską godkę trzeba kochać, tak jak my kochamy Śląsk i śląską godkę” – kontynuowała Kołodziej.
To, co w przeszłości służyło jako narzędzie wychowawcze, dziś staje się symbolem promocji kultury regionalnej. Beboki przekształcają się w urocze postacie, które nie tylko bawią dzieci, ale i przybliżają dorosłym bogactwo dziedzictwa kulturowego Śląska.
Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).