Motoryzacja

Początek roku szkolnego, korki i spadki w prędkościach jazdy.

Yanosik podsumowuje pierwsze dwa tygodnie września w polskich miastach.

Pierwsze dwa tygodnie września przebiegały dość intensywnie w polskich miastach. Wszystko za sprawą powrotu dzieci do szkół. Jak to zwykle bywa w tym czasie, ruch na drogach zmienił swoje natężenie, pojawiły się pierwsze korki. W którym mieście kierowcy jeździli najwolniej? Yanosik sprawdził różnice w prędkości jazdy polskich kierowców w ciągu dwóch pierwszych tygodni września.

Powrót do szkoły i do… korków w mieście

Wielu kierowców z niepokojem oczekuje początku września, szykując się na ogromne korki w mieście, zwłaszcza w godzinach porannych. Początek roku szkolnego przypadł w tym roku w czwartek, co oznaczało, że już tego dnia ruch na drogach może się zagęszczać.

O ile w okresie wakacyjnym korki nie martwiły kierowców, a drogi były bardziej przejezdne, o tyle właśnie od czwartku 1 września pojawił się już większy tłok.

Wrzesień to zawsze intensywny czas, zarówno dla dzieci wracających do szkół, ich rodziców, jak i dla kierowców. Zwykle sytuacja na drogach normuje się już po pierwszych dwóch tygodniach od rozpoczęcia roku szkolnego, ale zanim do tego dojdzie, najlepiej trzymać nerwy na wodzy i skorzystać w miarę możliwości z opcji ominięcia korków. Taką funkcję oferuje Yanosik kierowcom. Zmotoryzowani mogą również sprawdzić, gdzie w danym mieście trwają jeszcze wakacyjne remonty, które także potrafią skutecznie zepsuć humor kierowcy i opóźnić jego dojazd do pracy – komentuje Andrzej Mejer, Yanosik

Z reguły na początku września czas podróży z domu do pracy potrafi się wydłużyć nawet o ⅓, w porównaniu z jazdą w okresie wakacyjnym. Czy w tym roku również miało to miejsce? Yanosik sprawdził średnie prędkości jazdy kierowców w wybranych miastach w Polsce.

W którym mieście najbardziej spadła prędkość jazdy?

Yanosik zebrał dane podsumowujące średnie prędkości jazdy w 24 wybranych miastach w Polsce, w czasie pierwszych dwóch tygodni września, od poniedziałku do piątku, w godzinach od 7 do 9 rano i porównał je dodanych z sierpnia.

Sprawdziliśmy zarówno średnie prędkości jazdy w całym mieście, jak i stricte w centrum, w którym znajduje się wiele szkół. Okazuje się, że największy spadek prędkości dotknął kierowców Rzeszowa, którzy w sierpniu jechali 38,8 km/h, a we wrześniu musieli już zwolnić do 33,8 km/h. Z kolei najmniejszą zmianę odnotowaliśmy w Opolu, w którym średnia prędkość jazdy w sierpniu wynosiła 45,2 km/h, a we wrześniu spadła zaledwie o 1,6 km/h, pozwalając kierowcom na jazdę z prędkością 43,6 km/h – komentuje Andrzej Mejer, Yanosik

Zgodnie z danymi twórców Yanosika, z problemem dużego spadku średniej prędkości jazdy we wrześniu musieli również zmierzyć się kierowcy z Warszawy, którzy jeszcze w sierpniu jechali 40,8 km/h, natomiast w pierwszych dwóch tygodniach września już 36 km/h. Jak również kierowcy w Gdyni – tu prędkość spadła z 38,6 km/h w sierpniu do 33,9 km/h we wrześniu. W Gdańsku natomiast odnotowano spadek z 39,9 km/h do 35,5 km/h, a w Gorzowie Wielkopolskim z 39,7 km/h do 35,3 km/h.

Co ciekawe, pozostający w ciągłym remoncie, Poznań w pierwszych dwóch tygodniach września odnotował spadek średniej prędkości jazdy względem sierpnia na poziomie zaledwie 3,2 km/h. Kierowcy poruszali się tu z prędkością 37,5 km/h we wrześniu, a w sierpniu 40,7 km/h.

Najmniejszy spadek średniej prędkości jazdy (poza Opolem) odnotowano w Zabrzu – kierowcy w sierpniu jechali ze średnią prędkością 54,1 km/h, a we wrześniu już 52,4 km/h oraz Gliwicach – w sierpniu przemieszczano się z prędkością 52,3 km/h, a we wrześniu już 50,3 km/h.

Jak wyglądała sytuacja w centrach miast?

Wiele szkół znajduje się w centrach polskich miast lub w ich bliskiej okolicy. To powoduje, że kierowcy muszą dojechać tam, aby dowieźć swoje pociechy do szkół. Niektórzy również zahaczają o centrum w drodze do pracy.

Według danych, które przygotował Yanosik, największy spadek prędkości jazdy w centrum odnotowały Kielce, w których w sierpniu wynosiła ona 25,9 km/h, a we wrześniu spadła o 4,4 km/h do 21,5 km/h.

Z równie dużą zmianą musieli się liczyć kierowcy w Gdańsku, w którym w sierpniu kierowcy jechali z prędkością 32,6 km/h, a we wrześniu musieli zwolnić do 28,6 km/h. Nieciekawie prezentowała się również sytuacja w Krakowie – kierowcy w sierpniu w centrum mogli rozwinąć średnią prędkość 26,7 km/h, a z kolei we wrześniu spadła on do poziomu 23,4 km/h. O 3 km/h w pierwszych dwóch tygodniach września spadła również średnia prędkość jazdy w Częstochowie i Lublinie.

Najmniejszy spadek średniej prędkości jazdy odnotowaliśmy w centrum Gliwic oraz Łodzi. Różnica we wrześniu wyniosła zaledwie 0,9 km/h. W centrum Wrocławia średnia prędkość jazdy spadła o 1,3 km/h – to nienajgorszy wynik, mając na uwadze że to duże miasto. Z niewiele większym spadkiem (1,5 km/h) musieli zmierzyć się kierowcy w centrum Opola i Szczecina. Z kolei w centrum Katowic i Zielonej Góry prędkość we wrześniu spadła o 1,6 km/h – mówi Andrzej Mejer, Yanosik

Pierwsze dwa tygodnie września przyniosły niewielkie spadki w średniej prędkości jazdy kierowców w większych miastach w Polsce. To całkowicie normalnie zjawisko, które spowodowane jest powrotem dzieci do szkół. Ruch na drogach ulega zagęszczeniu, a średnie prędkości jazdy maleją.

Największą różnicę zarejestrowali w tym roku kierowcy z Rzeszowa, w którym trzeba było się pogodzić z 5 km/h spadkiem średniej prędkości jazdy. Niewiele lepiej prezentowała się sytuacja w Warszawie, w której kierowcy musieli zwolnić w pierwszych dwóch tygodniach września z 40,8 km/h do 36 km/h.

Najmniejszą różnicę w średniej prędkości jazdy od początku września odnotowali kierowcy z Opola, w którym zwolnili zaledwie o 1,6 km/h. Podobnie wyglądała sytuacja w Zabrzu, w którym we wrześniu zmotoryzowani zwolnili o 1,7 km/h.

Za nami pierwsze dwa tygodnie września, w których kierowcy musieli nieco zwolnić. Już wkrótce sytuacja się ustabilizuje, ale mimo wszystko przypominamy o możliwości występowania korków i zatorów na trasie, zwłaszcza w godzinach porannych.

Jesteśmy na  Google News. Dołącz do nas i śledź  Silesion.pl  codziennie. Obserwuj Silesion.pl!


Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).

Opublikowany przez
Antoni Zubek

Najnowsze posty

KSW ponownie zawita do Czech! Kolejna zagraniczna gala już w październiku

Już 18 października organizacja KSW po raz czwarty zawita ze swoim wydarzeniem do Czech. Gala XTB KSW…

14 godzin temu

Strach przed L4? Polacy wolą pracować, niż ryzykować nieobecność

Raport enel-med „Łączy nas zdrowie” ujawnia zaskakujący paradoks polskiego rynku pracy. 62 proc. Polaków mimo…

14 godzin temu

Gdzie paliwo kosztuje najwięcej i co najczęściej kupujemy na stacjach paliw? Raport Yanosik i PanParagon

Rosnące ceny paliw to problem, który dotyka kierowców w całej Polsce. Jednak w niektórych miastach…

1 dzień temu

Jagiellonia zagra z Cercle Brugge a Legia Warszawa z Molde w 1/8 finału Ligi Konferencji

Losowanie 1/8 finału Ligi Konferencji Europy przeszło do historii polskiego futbolu. Po raz pierwszy w…

1 dzień temu

Katowice ruszają z szóstą edycją Zielonego Budżetu

Już po raz szósty mieszkańcy Katowic będą mieli okazję wpłynąć na wygląd i ekologiczną przyszłość…

1 dzień temu

Jak mądrze pomagać zwierzętom zimą? Kaczkomaty i odpowiedzialne dokarmianie

Zima to trudny czas dla zwierząt, ale nie wszystkie z nich zapadają w sen zimowy…

1 dzień temu