Opony całoroczne niezawodne na śniegu jak zimowe. Jak to się robi w Goodyear?
Innowacyjne technologie mieszanek, zimowe laboratorium i wirtualny cykl rozwojowy – tak Goodyear opracowuje swoje opony całoroczne o bardzo niskich oporach toczenia i pewnym prowadzeniu na mokrej nawierzchni, które właściwościami dorównują oponom zimowym.
Przyczepność na śniegu i lodzie a niskie opory toczenia
Czy da się stworzyć oponę całoroczną, która zapewniałaby przyczepność na śniegu i lodzie, a jednocześnie miałaby bardzo niskie opory toczenia? Zazwyczaj te dwa elementy są ze sobą sprzeczne, ale dzięki zastosowaniu najnowszych technologii zaczerpniętych z badań i bogatych doświadczeń Goodyeara, jest to możliwe do osiągnięcia, czego przykładem jest opona Vector 4Seasons Gen-3.
Goodyear jest pierwszym producentem opon, który wprowadził na rynek model całoroczny oznaczony symbolem trzech szczytów górskich (3PMSF), o niskich oporach toczenia klasy ‘A’ i kwalifikacji jako wyposażenie fabryczne. Te parametry są uznawane w całej Europie jako wskaźniki osiągów i niezawodności opony w każdym obszarze. Symbol 3PMSF potwierdza, że opona spełnia rygorystyczne normy testowe niezawodności i bezpieczeństwa na śniegu, i jest zwykle stosowany w przypadku opon zimowych. Jako opona całoroczna, Vector 4Seasons Gen-3 musi sprawdzać się nie tylko w zimowych warunkach, ale także podczas letnich podróży, gdzie opory toczenia odgrywają większą rolę w wymaganiach kierowców.
Z klasą energetyczną ‘A’, produkt Goodyeara należy do najbardziej paliwooszczędnych opon na rynku, co pozwala zaoszczędzić pieniądze na stacji benzynowej i zmniejszyć wpływ na środowisko [1]. Dla przypomnienia: unijna etykieta opony obejmuje pięć klas efektywności paliwowej, mierzących opory toczenia od A do E. Pomiędzy klasami zużycie paliwa wzrasta o około 0,1 litra na 100 km.
Jak to się robi?
Opracowanie produktu łączącego tak skrajne właściwości wymaga ścisłego współdziałania zespołów i połączenia wielu informacji. W Centrum Innowacji Goodyeara w Luksemburgu (GIC*L) specjaliści ds. badań i rozwoju często korzystają z danych i doświadczeń z różnych dziedzin, czy to z wygranych wyścigów, takich jak 24-godzinny wyścig Le Mans, czy też z wymagających zastosowań w pojazdach terenowych. Dzięki temu udało im się opracować innowacyjną mieszankę do opon Vector 4Seasons Gen-3, która spełniła wszystkie kryteria.
„W przypadku Vector 4Seasons Gen-3 kluczowe znaczenie miało dla nas uzyskanie zrównoważonej opony, która będzie w stanie sprostać zadaniom, zarówno podczas hamowania na suchej nawierzchni, jak i w trakcie jazdy po śniegu,” wyjaśnił Claude Jacoby, pracownik GIC*L działu badań i rozwoju w zespole ds. technologii mieszanek. „Aby to osiągnąć zastosowaliśmy technologię opierającą się na mieszance polimerów o niskim współczynniku Tg, która zapewnia lepszą elastyczność gumy w niskich temperaturach, a tym samym doskonałe osiągi w niskich temperaturach. Ma ona również wpływ na dobre parametry zużycia bieżnika. Z drugiej strony, wysoki poziom krzemionki i żywicy zwiększającej trakcję na mokrej nawierzchni podnosi właściwości Vector 4Seasons Gen-3 na mokrej nawierzchni”.
Sztuczny śnieg, prawdziwe badania
„Zimowe laboratorium” w Centrum Innowacji Goodyeara w Luksemburgu (GIC*L) umożliwia dokładne i powtarzalne testy – coraz więcej czynności można symulować w warunkach laboratoryjnych, eliminując potrzebę wyjazdów i badania produktów w zimowym terenie. To nie tylko zmniejsza koszty, ale także zwiększa dokładność pomiarów.
Frank Schmitz, główny inżynier ds. metrologii fizycznej w GIC*L, jest odpowiedzialny za laboratoria fizyczne wykorzystywane do testowania części nowej opony. Jako przykład złożoności procesu testowania opon podaje fakt, że „wymagania stawiane mieszankom w ścianie bocznej, która nie ma bezpośredniego kontaktu z nawierzchnią drogi, i w bieżniku, który styka się z drogą, są bardzo różne”.
Posiadanie własnego centrum badań, które pozwala odtworzyć określone warunki pogodowe i wyprodukować sztuczny śnieg, czyni ten proces dla Goodyeara znacznie łatwiejszym, tańszym i bardziej przyjaznym dla środowiska. „Dzięki własnemu laboratorium zimna mamy pełną kontrolę nad warunkami. Niezależność i elastyczność są kluczowe dla możliwości testowania i odtwarzania warunków w takim stopniu, w jakim jest to konieczne,” dodał Schmitz.
Zaawansowane technologie w służbie zrównoważonego rozwoju
Będąc liderem w branży wirtualnego rozwoju produktów, Goodyear rozszerzył swoją działalność o symulację pojazdów. Obejmuje to instalację
kompaktowych, jak i w pełni dynamicznych symulatorów jazdy, co jest pierwszym tego typu rozwiązaniem w branży. Zapewnia to zaawansowany poziom symulacji, który pozwala Goodyearowi na dokonywanie przełomowych odkryć w tworzeniu przyszłych opon.
Wirtualna symulacja pomoże też zmniejszyć liczbę fizycznych testów, a to ma znaczenie dla zrównoważonej przyszłości testowania. Goodyear chce ograniczyć liczbę fizycznych testów do jednego na jednostkę magazynową do 2024 r. Nowa droga symulacji wpisuje się w ogólny trend przemysłu motoryzacyjnego do przechodzenia na wirtualny cykl rozwojowy i pozwala Goodyearowi na lepszą współpracę z producentami samochodów w zakresie wyposażenia fabrycznego.
Śmiałe cele w zakresie zrównoważonego rozwoju
Wysiłki Goodyeara na rzecz zrównoważonej przyszłości stanowią istotną część etosu firmy, która stawia sobie za cel osiągnięcie zerowej emisji gazów cieplarnianych do 2050 r. i pełne wykorzystanie energii odnawialnej we wszystkich swoich zakładach do 2040 r. W ubiegłym roku Goodyear opracował demonstracyjną oponę w 70% wykonaną z materiałów odnawialnych w ramach realizacji celu, jakim jest wyprodukowanie do końca dekady opony w 100% wykonanej z materiałów zrównoważonych.
[1] Więcej informacji na temat unijnego oznakowania opon można znaleźć na stronie https://www.goodyear.eu/en_gb/consumer/learn/eu-tire-label-explained.html.
Goodyear
Goodyear jest jedną z największych firm oponiarskich na świecie. Zatrudnia około 72 000 osób i wytwarza swoje produkty w 55 zakładach w 23 krajach świata. Jej dwa ośrodki innowacyjności w Akron w stanie Ohio i w Colmar-Berg w Luksemburgu dążą do opracowywania najnowocześniejszych produktów i usług, które wyznaczają standardy technologiczne i eksploatacyjne dla całej branży. Więcej informacji o firmie Goodyear i jej produktach można znaleźć na stronie.
Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).