Silesion.PL

serwis informacyjny

W Katowicach wystartował kolejny sezon roweru miejskiego. Lista stacji rowerowych.

rower fot. R. Kazmierczak 3

rower fot. R. Kazmierczak 3

Od 1 kwietnia mieszkańcy Katowic mogą znowu korzystać z rowerów miejskich. W tym roku będzie dostępnych ponad sto stacji, a liczba rowerów wyniesie ok.  1000. Użytkownicy będą mieli możliwość korzystać z rowerów do 1 listopada.

 Rowery miejskie cieszą się rosnącą popularnością wśród mieszkańców Katowic. Dzięki temu mamy czystsze powietrze, ponieważ zamiast wybierać samochód, wiele osób decyduje się właśnie na taki sposób dotarcia do celu. Z roku na rok rośnie także długość dróg rowerowych, przez co dotarcie do wybranej lokalizacji staje się coraz łatwiejsze. Poza tym rower to także świetny sposób na spędzanie wolnego czasu w letnie miesiące  mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic. – Będziemy rozwijać i promować ten sposób transport w mieście. Chcemy by docelowo na system wypożyczalni roweru miejskiego w Katowicach składało się 150 stacji, a w latach 2022-2025 na rozwój infrastruktury rowerowej w Katowicach planujemy wydać ponad 40 mln zł – dodaje prezydent.

Plany na sezon rowerowy w 2022 r.

Od 1 kwietnia do dyspozycji mieszkańców będą 93 stacje finansowane z budżetu Miasta, w lokalizacjach znanych z poprzedniego roku. Ponadto wzorem lat poprzednich, z dniem 1 kwietnia  do systemu ponownie zostaną włączone stacje firm współpracujących z miastem. W kolejnych miesiącach planujemy rozbudowę systemu „City by bike” o kolejne stacje. Z dniem 1 maja nastąpi uruchomienie dodatkowych 6 stacji, 1 czerwca 5 stacji, z dniem 1 lipca następnych 6 stacji. Ponadto, w ramach realizacji inwestycji miejskich, do systemu zostanie włączona lokalizacja w rejonie stadionu Asnyka, niemniej jednak termin uruchomienia uzależniony jest od daty zakończenia tejże inwestycji.

Nowe stacje będą się znajdować następujących w lokalizacjach: Gliwicka/Wiśniowa, Kościuszki/Poniatowskiego/Szeligiewicza, skwer rotmistrza W. Pileckiego, Rynek – Teatr Śląski, Park Powstańców Śląskich, Spodek – WUF 11, Józefowska – hala sportowa MOSiR, Ośrodek Sportowy Podlesianka, boisko Rapid, Ośrodek Sportowy Gliwicka/Jana Pawła II, Kościuszki/Zgrzebnioka, park Bolina, osiedle Gwiazdy, Boya-Żeleńskiego/Migdałowców, Gliwicka-MOPS, Fabryka Porcelany, 1 Maja/Bohaterów Monte-Cassino, stadion Asnyka.

Mapa Stacji Rowerowych W Katowicach 2022

Lista stacji rowerowych w Katowicach

  1. 1. Centrum Przesiadkowe Zawodzie
  2. Centrum Przesiadkowe Brynów
  3. Załęska Hałda
  4. Grzyśki – Biblioteka
  5. Orkana / Rolna
  6. Os. Paderewskiego – Sikorskiego
  7. Os. Paderewskiego – Szeptyckiego
  8. Graniczna – Targowisko
  9. Dąb – Kościół
  10. Dębowa – Skwer Pająka
  11. Szczecińska / Nowowiejskiego
  12. Bytomska / Józefowska
  13. Korczaka / Andersa
  14. Grota Roweckiego / Stellera
  15. Plac Wolności
  16. Os. Ptasie – Gawronów
  17. Os. Ptasie – Słowików
  18. Os. Witosa – Rataja
  19. Os. Kukuczki – Skwer Koszycki
  20. Nikiszowiec – Szyb Wilson
  21. Kostuchna – Rondo Rostworowskiego
  22. Kostuchna – Bażantów
  23. Kostuchna – Szarych Szeregów
  24. Kostuchna – Boże Dary
  25. Podlesie – Stary Most
  26. Koszutka – Plac Gwarków
  27. Szopienice – Pl. Powstańców Śląskich
  28. Nikiszowiec – Skwer Zillmannów
  29. Giszowiec – Plac Pod Lipami
  30. Murcki – Rynek Murckowski
  31. Os. Witosa – Plac Herberta
  32. Katowice – Rynek
  33. NOSPR Katowice
  34. Dolina 3-ch Stawów
  35. Al. Bolesława Krzywoustego
  36. Al. Księcia Henryka Pobożnego
  37. Al. Księżnej Jadwigi Śląskiej
  38. Park Kościuszki
  39. Powstańców – Biblioteka Śląska
  40. Plac Sejmu Śląskiego
  41. Mariacka – Kościół
  42. Chorzowska – Park Budnioka
  43. Bogucice – Szpital
  44. Skwer Bolesława Szabelskiego
  45. Kokociniec – S.P. nr 67
  46. Ligota – Centrum Przesiadkowe
  47. Ligota – Wczasowa
  48. Ligota – Medyków
  49. Zadole – Kościół
  50. Piotrowice – V L.O.
  51. Armii Krajowej / Jankego
  52. Łętowskiego – S.P. nr 27
  53. Załęże – Skwer S. Barei
  54. KWK Wujek – Gallusa
  55. Dworzec PKP – Młyńska
  56. Plac Andrzeja
  57. Camping 215
  58. Mikołowska Parkowa
  59. Os. Odrodzenia – Radockiego
  60. Skwer Przyjaciół z Miszkolca
  61. Skwer Fojkisa
  62. Ośrodek Sportowy „Kolejarz”
  63. Rondo Huchrackiego
  64. Nikiszowiec – Św. Anny
  65. Park Olimpijczyków
  66. Skwer Banasika
  67. Śląska – Medyków
  68. Le Ronda / Grzegorzka
  69. Park Bogucki
  70. Nowy Nikiszowiec
  71. Dworcowa
  72. Komenda Policji
  73. Załęże – Dworzec PKP
  74. Rondo gen. J. Ziętka
  75. Wrocławska / Zakopiańska
  76. Urząd Miasta – Francuska 70
  77. Bracka / Gliwicka
  78. Bukszpanowa / Tunelowa
  79. Uniczowska – PKP
  80. Plac Hlonda
  81. Plac Miarki
  82. Plac Grunwaldzki
  83. Panewnicka – S.P. nr 9
  84. Techników – Szkoła
  85. Giszowiec – Kolista
  86. Ściegiennego/Krzyżowa
  87. Ściegiennego / Chorzowska
  88. Os. Wajdy – Biblioteka
  89. Pułaskiego – Wodny Plac Zabaw
  90. Plac Rostka
  91. Basen Burowiec
  92. Basen Brynów
  93. Węzeł Sądowa”
  94. KTBS – Os. Sławka
  95. KTBS – Os. Pod Kasztanami
  96. ING – Sokolska
  97. ING – Roździeńska
  98. Silesia Business Park
  99. Politechnika Śląska
  100. KTBS – Krasińskiego 14
  101. KTBS – Saint Etienne 1
  102. Os. Franciszkańskie
  103. Galeria 3 Stawy
  104. Galeria Libero
  105. KTBS – Leopolda
  106. Józefowska-Hala sportowa MOSiR
  107. Ośrodek Sportowy Podlesianka
  108. Boisko Rapid
  109. Ośrodek Sportowy Gliwicka/Jana Pawła II
  110. Gliwicka/Wiśniowa,
  111. Kościuszki/Poniatowskiego/Szeligiewicza,
  112. skwer rotmistrza W. Pileckiego,
  113. Rynek – Teatr Śląski,
  114. Park Powstańców Śląskich,
  115. Spodek – WUF 11,
  116. Józefowska – hala sportowa MOSiR,
  117. Ośrodek Sportowy Podlesianka, boisko Rapid,
  118. stadion Asnyka.
  119. Park Bolina,
  120. Osiedle Gwiazdy,
  121. Boya-Żeleńskiego/Migdałowców,
  122. Gliwicka – MOPS,
  123. Fabryka Porcelany
  124. 1 Maja/Bohaterów Monte Cassino

Docelowo zakłada się, że całkowita wielkość systemu „City by bike” w roku bieżącym wynosić będzie 125 stacji zlokalizowanych na terenie Miasta, wraz ze stacjami partnerskimi.

W momencie startu programu mieszkańcy będą mogli korzystać z 850 rowerów, w tym 20 w typie cargo, które mogą przewozić ładunki o masie do 100 kg lub czwórkę dzieci (tyle jest dostępnych kompletów pasów bezpieczeństwa w każdym rowerze cargo). W trakcie sezonu liczba rowerów jeszcze się zwiększy, aby w sezonie wakacyjnym było już dostępnych prawie 1000 sztuk.

Stacje partnerskie

System służący do wypożyczania rowerów opiera się nie tylko na stacjach miejskich, ale również partnerskich. Prywatne firmy pomagają w utrzymaniu wybranych stacji. Wśród partnerów miasta znajdują się takie podmioty jak: Galeria Libero, ING, Galeria 3 Stawy, Politechnika Śląska, Silesia Business Park, KTBS, Osiedle Franciszkańskie.

– Z ogromną przyjemnością wspieramy inicjatywę katowickiego Urzędu Miasta i już kolejny rok jesteśmy partnerem programu Rowerów Miejskich. Rower jest znakomitym i uniwersalnym środkiem transportu. Może być też świetnym rozwiązaniem dla zabieganych. W zatłoczonych miastach pozwala nam przemieszczać się szybciej niż samochodem lub komunikacją miejską. Jest nie tylko wygodny i ekonomiczny, ale i ekologiczny. Przemieszczając się dwukołowcem, dbamy o poprawę własnego zdrowia – fizycznego i psychicznego – możemy przewietrzyć głowę, odpocząć i przy okazji trochę poćwiczyć. Znacznie przyjemniej jest przejechać przez przydrożny park czy ścieżką rowerową i przy okazji cieszyć oko przyjemnymi widokami. Wybierając rower, będziemy zdrowsi, szczęśliwsi i wydajniejsi w pracy – mówi Aleksandra Bartmińska-Strawa, zarządca kompleksu Silesia Business Park.

– Politechnika Śląska od początku włączyła się w inicjatywę stworzenia systemu rowerowego w Katowicach. Tworzenie oraz rozwijanie zrównoważonego transportu powinno być priorytetem w przestrzeni miejskiej. Od początku działania programu dotyczącego systemu rowerów miejskich w Katowicach jesteśmy sponsorem jednej stacji, ale myślimy o jej rozbudowie. Z naszej stacji korzystają studenci, ale też mieszkańcy. Życzę dalszych sukcesów w rozwijaniu tego systemu – mówi dr hab. inż. Piotr Folęga prof. PŚ, dziekan Wydziału Transportu i Inżynierii Lotniczej Politechniki Śląskiej.

– ING Bank Śląski od lat promuje zdrowy styl życia wśród pracowników oraz angażuje się w dbanie o środowisko naturalne. Te dwie idee można również połączyć. Wiosenna aura sprzyja wszelkiej aktywności sportowej, dlatego już od kwietnia po raz kolejny, pod budynkami naszej centrali w Katowicach pojawią się rowery i tym samym rozpoczniemy sezon rowerowy. Zachęcamy naszych pracowników do wybierania tego środka transportu, co ma pozytywny wpływ i na nasze otoczenie, i na nasze zdrowie oraz samopoczucie – podkreśla Joanna Ostenda, menadżer ETBS, ING Bank Śląski.

– Kolejny rok uczestniczymy w programie rowerów miejskich i bardzo się cieszymy, że możemy wspierać tę ideę. Rowery cieszą się coraz większym zainteresowaniem mieszkańców, którzy są zadowoleni z rozwijającej się sieci. Aktywność fizyczna jest nam na co dzień potrzebna, szczególnie gdy mamy pracę siedzącą. Dzięki temu, że praktycznie ,,na każdym rogu” można wypożyczyć rower, i go oddać, możemy włączyć więcej ruchu do naszego życia. Stacje, które wspieramy, znajdują się przy ul. Saint Etienne, ul. Krasińskiego, ul. Leopolda, na Osiedlu przy ul. Sławka i Osiedlu przy ul. Pod Kasztanami. Wybierając rower, nie zanieczyszczamy środowiska, a także nie stoimy w korkach, a to ogromne zalety tego środka lokomocji – mówi Janusz Olesiński, prezes zarządu Katowickiego TBS.

Rozwój systemu rowerów miejskich

Pierwsze rowery miejskie pojawiły się w Katowicach w 2015 r. Wtedy były dostępne tylko trzy testowe stacje. Z roku na rok liczba stacji rosła. W 2019 r. było ich już 76, a w 2020 r. 83. W 2021 r. przekroczona została graniczna liczba 100 stacji. Rośnie także liczba zarejestrowanych użytkowników. Na początku działania systemu było ich 2762, w dniu tegorocznego startu systemu w bazie zarejestrowanych jest łącznie 102 277 użytkowników.

W zeszłym roku od kwietnia do listopada system łącznie zanotował 130 171 wypożyczeń rowerów. Wśród użytkowników byli tacy, którzy bardzo często korzystali z tego środka lokomocji. Rekordzista wypożyczał rower aż 502 razy. W samym 2021 r. zarejestrowało się ok. 10 tys. użytkowników. Średni czas wypożyczenia wynosił ok. pół godziny. Najczęściej użytkownicy wypożyczali i zwracali rower w tej samej stacji. Najpopularniejsza trasa biegnie między KTBS Krasińskiego 14 a Rynkiem. Najczęściej użytkownicy korzystają z rowerów w ścisłym centrum – inne popularne trasy to m.in. Rynek – Sikorskiego (os. Paderewskiego), Rynek – Mariacka, plac Wolności – skwer S. Barei (Załęże), plac Miarki – Rynek, Rynek – Plac Wolności.

Jak wypożyczyć rower?

Aby wypożyczyć rower, najpierw należy się zarejestrować w systemie, a następnie na terminalu przy stacji wybrać opcję ,,Wypożycz”. Każde pierwsze 15 minut jest darmowe, później do pierwszej godziny koszt wynosi 1 zł, druga godzina kosztuje 2 zł, trzecia 3 zł, a każda kolejna 4 zł. Z rowerów można korzystać przez całą dobę.

Operatorem systemu jest firma Nextbike Polska S.A., która ma za zadanie uruchomić stacje, zamontować nowe, a także serwisować je wraz z rowerami przez cały sezon. Całkowity koszt organizacji systemu roweru miejskiego w Katowicach wynosi w tym roku ponad 6,6 mln zł.

Inwestycje rowerowe w Katowicach

– Katowice od lat stawiają na organizację zrównoważonego transportu, a infrastruktura rowerowa stanowi nieodzowny element dążenia do tego celu. Dlatego co roku realizujemy szereg inwestycji w drogi rowerowe, tak by stworzyć w Katowicach ich spójną sieć umożliwiającą sprawne ale przede wszystkim bezpieczne poruszanie się po mieście  mówi Bogusław Lowak, naczelnik wydziału transportu. – W 2022 roku mamy zaplanowane inwestycje w infrastrukturę rowerową o łącznej wartości ponad 17 mln zł – dodaje naczelnik.

Na początku marca ruszyła budowa drogi rowerowej łączącej Nikiszowiec z Giszowcem. Trasa o długości 2,4 km poprowadzi od skrzyżowania ul. Szopienickiej z ul. Mysłowicką w Giszowcu do ul. Bernarda Krawczyka w Nikiszowcu. Prace budowlane powinny zakończyć się pod koniec roku, a całkowity koszt tej inwestycji to ok. 4,5 mln zł.

Na tym prac związanych z infrastrukturą dedykowaną rowerzystom nie koniec. Aktualnie trwają prace budowlane związane z budową drogi rowerowej łączącej ulicę Gospodarczą z ulicą Graniczną, Pułaskiego oraz Lotnisko. Koszt inwestycji to ponad 993 tys. zł., a długość trasy wyniesie około 1,5 km. Planowany termin oddania inwestycji to lipiec 2022 roku.

Nowa infrastruktura dla rowerzystów powstaje także w centrum Katowic. W związku z tym nadal pozostaje zamknięte przejście pod Rondem Ziętka od strony Koszutki. Obecnie trwają prace związane z budową i przebudową sieci uzbrojenia. Długość drogi dla rowerów o szerokości 2 m będzie wynosiła ok. 60 m. Ciąg pieszy będzie z kolei szeroki na 1,5 m. Koszt tego, wyczekiwanego przez rowerzystów od lat przedsięwzięcia, to ok. 3,4 mln zł. Całość ma być gotowa we wrześniu br.

Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).

Copyright Silesion.pl© Wszelkie prawa zastrzeżone. 2016-2024