Rozwiązania logistyczne dla producentów warzyw i owoców
Trwające od wiosny po późne lato zbiory warzyw gruntowych i owoców są dla ich producentów okresem wzmożonej intensywności transportu wewnętrznego. Jakie rozwiązania logistyczne pozwalają stawić czoła sezonowemu skokowi przepływów materiałowych?
W ciągu zaledwie kilku miesięcy przez magazyny producentów rolnych w naszym kraju przepływa około 9 mln ton owoców i warzyw. Jak efektywnie kosztowo obsłużyć ładunki w tym okresie przy założeniu, że przez pozostałą cześć roku zapotrzebowanie na pojazdy transportu wewnętrznego jest znacznie niższe?
Wynajem krótkoterminowy – rozwiązanie skrojone dla sezonowości
W typowej dla produkcji rolnej sytuacji, w której intensywność procesów transportu wewnętrznego w wybranym okresie jest znacznie wyższa niż w pozostałych miesiącach, utrzymywanie przez cały rok floty obliczonej na wysoki sezon jest nieuzasadnionym wydatkiem. Czas zwrotu z tego rodzaju inwestycji jest wydłużony o okres, w którym wózki widłowe nie są intensywnie eksploatowane. Z czasem nawet nieużywane w pełni pojazdy ulegają amortyzacji się i tracą na wartości. W związku z tym podmiotom działającym w branżach o dużej sezonowości poleca się wynajem krótkoterminowy. – Wynajem krótkoterminowy wózków widłowych jest wyjątkowo korzystny dla producentów warzyw i owoców z kilku względów. Po pierwsze, za pojazdy płaci się tylko w okresie, w którym rzeczywiście są użytkowane. Po drugie, za każdym razem można sięgnąć po najnowsze pod względem technologicznym rozwiązania, z osprzętem idealnie dopasowanym do konkretnych potrzeb. Pozwala to zawsze stosować pojazdy na miarę wymagań – nawet jeśli z roku na rok zmienił się typ uprawy i nośnik ładunków – tłumaczy Eliza Świętochowska, Dyrektor Działu Wynajmu STILL Polska. Jakie wyposażenie i rodzaje wózków są obecnie wynajmowane najchętniej przez producentów owoców i warzyw?
Wózki widłowe i sprzęt polecane dla producentów owoców i warzyw
Firmy zajmujące się produkcją warzyw gruntowych oraz owoców z drzew, krzewów i plantacji jagodowych w rozładunku samochodów oraz transporcie wewnętrznym najchętniej korzystają z uniwersalnych wózków czołowych z przeciwwagą. Coraz częściej popularne dotąd pojazdy na LPG zastępowane są wózkami elektrycznymi nieustępującymi już obecnie maszynom spalinowym pod względem wydajności. Za pojazdami akumulatorowymi przemawia komfort pracy (niski hałas i wibracje, brak spalin) oraz możliwość wjeżdżania nimi bez ograniczeń do zamkniętych magazynów. – Czołowe wózki elektryczne o udźwigu do dwóch ton bez trudu radzą sobie z transportem skrzyniopalet wypełnionych owocami i warzywami. Umożliwiają rozładunek i rozładunek samochodów, przewóz nośników ładunku w poziomie oraz ich sztaplowanie – relacjonuje Eliza Świętochowska. – Dość często producenci rolni proszą wyposażenie wynajmowanych wózków w obrotnice, umożliwiające proste przesypywanie owoców ze skrzyń do większych pojemników. Popularnym wyposażeniem jest także przesuw boczny, dzięki któremu można wyeliminować część manewrów podczas załadunku, rozładunku i sztaplowania – tłumaczy Dyrektor Działu Wynajmu STILL Polska.
W chłodniach i większych magazynach – wózki techniki magazynowej
Producenci posiadający własne magazyny, chłodnie i bardziej rozbudowane potrzeby w obszarze transportu wewnętrznego korzystają także ze specjalistycznego sprzętu. Ze względu na oszczędność miejsca, w chłodniach chętnie wykorzystywane są wózki widłowe umożliwiające pracę w węższych alejkach oraz sprawną obsługę ładunków w wyższych partiach regałów. Pomocniczo w załadunku i rozładunku zastosowanie znajdują także różnego rodzaju elektryczne wózki paletowe (w zależności od specyfiki organizacji pracy magazynu unoszące bądź podnośnikowe). Również tego typu pojazdy można znaleźć we flotach wynajmu krótkoterminowego wiodących producentów urządzeń transportu wewnętrznego.
więcej informacji: https://www.still.pl/produkty/wynajem-wozkow-widlowych.html
Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).