Polacy oszczędzają na jedzeniu, ale i tak wydają więcej?
Jak w ciągu jednego roku zmieniło się życie Polaków z perspektywy… paragonów? Czy polscy konsumenci zaciskają pasa i kupują mniej produktów spożywczych? O ile więcej wydajemy na jedzenie? Specjaliści z aplikacji zakupowej PanParagon sprawdzili średnią wartość paragonów z kwietnia 2021 i 2022 roku. Pod lupę ekspertów trafiła również średnia liczba produktów spożywczych, które wylądowały w naszych koszykach zakupowych. Jakie wnioski płyną z tej analizy?
Najnowsze wieści dotyczące inflacji w Polsce nie napawają optymizmem. Według danych Głównego Urzędu Statystycznego w kwietniu tego roku ceny towarów i usług konsumpcyjnych wzrosły aż o 12,3 proc. w porównaniu do analogicznego miesiąca w 2021 roku. Polakom przyszło się zmierzyć z najwyższą inflacją od 24 lat. Czy aktualna sytuacja ekonomiczna skłoniła nas do konkretnych działań w zakresie oszczędzania?
– PanParagon to aplikacja do przechowywania paragonów, z której aktywnie korzysta kilkaset tysięcy osób miesięcznie. Na podstawie zanonimizowanych danych zgromadzonych w naszym systemie podjęliśmy się analizy uśredniającej wartość paragonów spożywczych z kwietnia 2021 oraz 2022 roku. Sprawdziliśmy także liczbę pozycji znajdujących się na liście tychże dowodów zakupu. W ten sposób zweryfikowaliśmy zmiany w wysokości wydatków przeznaczonych na jedzenie oraz dowiedzieliśmy się, czy Polacy idą w kierunku oszczędzania na zakupach spożywczych – wyjaśnia Antonina Grzelak, z aplikacji PanParagon.
Oszczędzamy, ale efektów brak
Jak wynika z badania, średnia wartość paragonu za artykuły spożywcze wzrosła z 41,28 zł w 2021 roku do 46,41 zł w 2022 roku. To średnio 5,13 zł różnicy w skali zaledwie 12 miesięcy. W przeliczeniu za jeden produkt spożywczy w zeszłym roku zapłaciliśmy 5,16 zł, obecnie cena jednostkowa wynosi już 6,63 zł. Co ciekawe, wzrost cen przyczynił się do zmian w decyzjach zakupowych Polaków.
– Średnio 8 pozycji na jednym paragonie widniało na rachunkach za zakupy spożywcze w kwietniu 2021 roku. Rok później w tym samym miesiącu liczba produktów z tej kategorii zmniejszyła się do 7 sztuk. Oznacza to, że w obliczu powszechnych podwyżek cen Polacy kupują mniej. Niestety pomimo starań w kierunku oszczędzania, nadal wydajemy więcej niż w roku poprzednim – wyjaśniaAntonina Grzelak, z aplikacji PanParagon.
Szczegóły przedstawia poniższa tabela.
Gazetki promocyjne hitem tej wiosny?
O tym, że Polacy szukają oszczędności pokazują również statystyki wyświetleń gazetek promocyjnych w aplikacji PanParagon. W marcu tego roku klikalność tego obszaru aplikacji zwiększyła się 19 proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca. W kwietniu nadal utrzymywała się tendencja wzrostowa, tym razem o 2 proc. w porównaniu do marca tego roku.
Jak widać Polacy zaczęli podchodzić do zakupów z większym, oszczędnościowym rozsądkiem. Niestety szalejąca inflacja nie daje za wygraną i wartość paragonów jest nadal wyższa niż w roku poprzednim.
Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).