Park w dolinie rzeki Ślepiotki prawie gotowy
Trwają ostatnie prace wykończeniowe w parku, który powstaje w dolinie rzeki Ślepiotki. Po oddaniu go do użytku mieszkańcy zyskają miejsce do wielu różnych aktywności – dzieci place zabaw, a dorośli przestrzeń m.in. do spacerów.
– Dolina rzeki Ślepiotki jest chętnie odwiedzana przez mieszkańców okolicznych dzielnic. Wcześniej, poza spacerem wśród zieleni, nie było tam innej możliwości spędzania wolnego czasu. Po wykonanej rewitalizacji w parku coś dla siebie znajdą nie tylko dorośli, ale i dzieci. Wybudowany tu został również wybieg dla psów – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic. – Powstanie parku w dolinie Ślepiotki to jeden z elementów budowy bądź rewitalizacji czterech parków w Katowicach. Nowe lub odnowione miejsca rekreacji pojawią się także przy ul. Wantuły, przy ul. Leopolda i w Wełnowcu. Zakończyła się już rewitalizacja terenu na wschodnim brzegu Stawu Kajakowego w Dolinie Trzech Stawów. Łączny koszt wszystkich prac to ponad 40,6 mln zł – dodaje prezydent.
Rewitalizowany obszar doliny rzeki Ślepiotki to ok. 3 ha. Znajduje się on w dzielnicy Piotrowice-Ochojec, przy ul. Gen. Z. Waltera-Jankego. Po wykonaniu wszystkich prac park zyskał ciągi piesze, place zabaw, park dla psów i ogród społeczny, które zostaną udostępnione mieszkańcom w drugiej połowie kwietnia. Wartość prac to ponad 10 mln zł.
Dzieci będą miały dużo miejsca do zabawy
Po zakończeniu prac najmłodsi będą mogli korzystać z budowli wykonanych z bardzo wytrzymałego drewna – robinii akacjowej, które jest odporne na działanie warunków atmosferycznych. Wśród urządzeń jest m.in. ponad 3-metrowy domek ze zjeżdżalnią oraz dwa domki bez zjeżdżalni – większy o wysokości niewiele ponad 2 m, wyposażony m.in. w lunetę, oraz mniejszy o wysokości ok. 1,8 m. Dzieci będą mogły bawić się także na statku, do którego będzie można wejść po schodkach. Z niego również jest poprowadzona zjeżdżalnia. Oprócz tego na miejscu zamontowane zostały również klasyczne urządzenia – okrągła karuzela, huśtawka ważka, podwójna huśtawka z wiszącymi siedziskami. Skorzystać można także z tyrolki, której długość to ponad 20 m.
W parku jest także wybieg dla psów. Specjalne miejsce wyposażone zostało w elementy pozwalające na zróżnicowany ruch, m.in. drewniane bale i kamienne głazy do wskakiwania i zeskakiwania dla czworonożnych użytkowników.
Kojąca zieleń w głębi miasta
Dotychczas miejsce to miało charakter nieuporządkowany. Po rewitalizacji park będzie miał leśno-łąkowy charakter. Prace związane z zielenią miały na celu jej pielęgnację i zasadzenie nowej roślinności, która będzie stanowiła uzupełnienie istniejącej. Dzięki temu park jest atrakcyjny zarówno wizualnie, jak i ekologicznie. Pojawiło się tu 49 nowych drzew – m.in. graby, dęby czy wierzby. Zasadzono również nowe krzewy oraz byliny, takie jak konwalie, fiołki czy liliowce.
– W parku przy rzece Ślepiotce zaprojektowaliśmy trasy dla pieszych, które biegną po śladzie, którym zazwyczaj odwiedzający to miejsce się poruszali. Mówi nam to bardzo wyraźnie, jak mieszkańcy lubią korzystać z tego miejsca, a my chcemy im to ułatwić i uatrakcyjnić tę przestrzeń. W miejscach, gdzie trasa biegnie nad rzeką Ślepiotką, są kładki. Oprócz tego park będzie miał walor edukacyjny – znajdą się w nim tablice z informacjami o Ślepiotce, występujących tu gatunkach roślin, a także mapa terenu – podsumowuje Mieczysław Wołosz, dyrektor Zakładu Zieleni Miejskiej w Katowicach.
Spacerowanie po parku ułatwią zamontowane tu meble parkowe – ławki i stoły. Przy części ławek pozostawiono przestrzenie umożliwiające ustawienie wózka dziecięcego lub inwalidzkiego. Na odnowionym terenie pojawiło się 61 ławek. Nieopodal głównych atrakcji ustawiono także miejsce piknikowe składające się z kamiennego kręgu i 12 pniaków do siedzenia. Z kolei pod altaną piknikową pojawią się stoły wykonane w nietypowej formie – z drewnianych bali różnych długości. Bezpieczeństwo w parku zapewni monitoring oraz nowe oświetlenie.
Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).