Silesion.PL

serwis informacyjny

Ekologiczne wybory Polaków. Jak często sięgamy po reklamówki i o ile podrożały w ostatnich latach?

Zakupy koszyk sklepowy

Czy Polacy są bardziej ekologiczni i ograniczają kupno reklamówek w sklepach spożywczych? O ile wzrosła cena za wielorazowe, foliowe torebki na przestrzeni ostatnich lat? Tego typu informacje zostały zebrane przez specjalistów ze znanej aplikacji do przechowywania paragonów. Jedno jest pewne, zmiany są znaczące.

Aplikacja PanParagon służy m.in. do wyszukiwania promocji oraz przechowywania paragonów. Anonimowe dane, które każdego dnia trafiają do naszego systemu są skarbnicą wiedzy m.in. o trendach zakupowych czy zmianach cen produktów. Na podstawie kilku milionów paragonów pochodzących ze sklepów spożywczych sprawdziliśmy, jak zmieniał się koszt reklamówek wielorazowych oraz częstotliwość ich zakupu w ciągu ostatnich czterech lat – informuje Antonina Grzelak z aplikacji PanParagon.

W badaniu ujęto wszystkie paragony z kategorii “jedzenie”, z datą zakupu od stycznia do czerwca 2019, 2020, 2021, 2022 i 2023. Co pokazały wyniki?

Z roku na rok drożej. Dużo drożej

Na początek warto przyjrzeć się średniej cenie za reklamówkę wielorazową. W tej kwestii dane z paragonów raczej nie zaskakują: torby foliowe wielokrotnego użytku z roku na rok systematycznie drożały. Zdumiewająca jest jednak skala podwyżek. W 2019 roku średnia cena reklamówek wynosiła 0,25 zł, podczas gdy w 2023 roku wzrosła do średniej wartości 0,71 zł. To oznacza niemal trzykrotny wzrost kosztów w ciągu ostatnich czterech lat.

Czy wraz z rosnącą ceną zmniejsza się popyt na torebki foliowe?

Kupujemy niemal dwukrotnie mniej

Twórcy badania sprawdzili także, czy przy okazji codziennych zakupów polscy konsumenci chętnie kupują reklamówki. W tym celu spośród wszystkich paragonów pochodzących ze sklepów spożywczych wyodrębniono te z minimum jedną torbą foliową na liście. Okazuje się, że w 2019 roku reklamówki wielokrotnego użytku znajdowały się na 14,3 proc. paragonów, natomiast w 2023 roku odsetek ten wynosił już zaledwie 7,46%. To niemalże dwukrotny spadek popularności tego typu produktów.

Dane z naszego systemu doskonale odzwierciedlają zmieniające się ekotrendy wśród polskich konsumentów. Rosnące ceny reklamówek znacząco wpłynęły na spadek ich popularności podczas zakupów spożywczych. W efekcie konsumenci stali się bardziej świadomi ekologicznie i zaczęli ograniczać kupno plastikowych toreb zakupowych – kwituje Antonina Grzelak z aplikacji PanParagon.

Szczegóły przestawia poniższa grafika.

Czy Polacy chetnie kupuja reklamowki jednorazowe

Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).

Copyright Silesion.pl© Wszelkie prawa zastrzeżone. 2016-2024