Ekologiczne wybory Polaków. Jak często sięgamy po reklamówki i o ile podrożały w ostatnich latach?
Czy Polacy są bardziej ekologiczni i ograniczają kupno reklamówek w sklepach spożywczych? O ile wzrosła cena za wielorazowe, foliowe torebki na przestrzeni ostatnich lat? Tego typu informacje zostały zebrane przez specjalistów ze znanej aplikacji do przechowywania paragonów. Jedno jest pewne, zmiany są znaczące.
– Aplikacja PanParagon służy m.in. do wyszukiwania promocji oraz przechowywania paragonów. Anonimowe dane, które każdego dnia trafiają do naszego systemu są skarbnicą wiedzy m.in. o trendach zakupowych czy zmianach cen produktów. Na podstawie kilku milionów paragonów pochodzących ze sklepów spożywczych sprawdziliśmy, jak zmieniał się koszt reklamówek wielorazowych oraz częstotliwość ich zakupu w ciągu ostatnich czterech lat – informuje Antonina Grzelak z aplikacji PanParagon.
W badaniu ujęto wszystkie paragony z kategorii “jedzenie”, z datą zakupu od stycznia do czerwca 2019, 2020, 2021, 2022 i 2023. Co pokazały wyniki?
Z roku na rok drożej. Dużo drożej
Na początek warto przyjrzeć się średniej cenie za reklamówkę wielorazową. W tej kwestii dane z paragonów raczej nie zaskakują: torby foliowe wielokrotnego użytku z roku na rok systematycznie drożały. Zdumiewająca jest jednak skala podwyżek. W 2019 roku średnia cena reklamówek wynosiła 0,25 zł, podczas gdy w 2023 roku wzrosła do średniej wartości 0,71 zł. To oznacza niemal trzykrotny wzrost kosztów w ciągu ostatnich czterech lat.
Czy wraz z rosnącą ceną zmniejsza się popyt na torebki foliowe?
Kupujemy niemal dwukrotnie mniej
Twórcy badania sprawdzili także, czy przy okazji codziennych zakupów polscy konsumenci chętnie kupują reklamówki. W tym celu spośród wszystkich paragonów pochodzących ze sklepów spożywczych wyodrębniono te z minimum jedną torbą foliową na liście. Okazuje się, że w 2019 roku reklamówki wielokrotnego użytku znajdowały się na 14,3 proc. paragonów, natomiast w 2023 roku odsetek ten wynosił już zaledwie 7,46%. To niemalże dwukrotny spadek popularności tego typu produktów.
– Dane z naszego systemu doskonale odzwierciedlają zmieniające się ekotrendy wśród polskich konsumentów. Rosnące ceny reklamówek znacząco wpłynęły na spadek ich popularności podczas zakupów spożywczych. W efekcie konsumenci stali się bardziej świadomi ekologicznie i zaczęli ograniczać kupno plastikowych toreb zakupowych – kwituje Antonina Grzelak z aplikacji PanParagon.
Szczegóły przestawia poniższa grafika.
Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).