Silesion.PL

serwis informacyjny

Duże zmiany w miksie paliw na rynku aut używanych

Duze zmiany w miksie paliw na rynku aut uzywanych

Duze zmiany w miksie paliw na rynku aut uzywanych

Rozwój elektromobilności i stopniowe odchodzenie od samochodów z silnikami diesla, stają się faktem. Potwierdzają to wyniki podsumowania przygotowanego przez AAA AUTO, z którego wynika, że zaledwie w ciągu ostatnich 5-ciu lat liczba ofert samochodów elektrycznych na wtórnym rynku zwiększyła się aż o ponad 9 300 proc! Jednocześnie o niemal 60 proc. zmniejszył się dystans pomiędzy używanymi autami z napędem benzynowym a dieslami.

Dane pochodzące z AAA AUTO wskazują, że w 2018 roku na rynku wtórnym w Polsce oferowano na sprzedaż 1 044 335 samochodów z silnikami diesla i 783 604 aut napędzanych benzyną. W ubiegłym roku liczba używanych diesli spadła do 1 015 241, natomiast liczba ofert aut benzynowych wyniosła 903 055. Oznacza to, że różnica pomiędzy liczbą ofert sprzedaży diesli a liczbą ofert samochodów z silnikami benzynowymi zmniejszyła się aż o 57 proc.

Wraz z malejącą liczbą diesli na rynku aut używanych, wzrosły ich ceny. O ile w 2018 roku mediana ceny samochodu z silnikiem na olej napędowy wynosiła 18 500 zł, to w ubiegłym roku mediana ceny znajdowała się na poziomie 25 900 zł. Tańsze są samochody benzynowe. W 2018 roku ich mediana ceny wynosiła 14 900 zł, a w 2022 roku 22 900 zł.

Jak wynika z podsumowania AAA AUTO, większe zmiany zachodzą w segmencie używanych aut elektrycznych. W ciągu ostatnich 5-ciu lat liczba ofert samochodów z takim napędem na wtórnym rynku wzrosła aż o 9 358 proc. W 2018 roku na polskim rynku aut z drugiej ręki można było wybierać tylko wśród 60 ofert. Wówczas mediana ceny samochodu elektrycznego wynosiła 77 750 zł. Natomiast w ubiegłym roku na chętnych czekało 5 675 ofert, ale mediana ceny była już zdecydowanie wyższa, ponieważ wynosiła 115 000 zł.

Tak olbrzymi wzrost liczby ofert aut elektrycznych na rynku wtórnym wynika przede wszystkim z szybko rosnącej liczby sprzedaży nowych samochodów, ale nie tylko. Klienci także są obecnie bardziej świadomi, ponieważ w stosunku do okresu sprzed kilku lat rzadziej interesują się zakupem aut z dieslem. Wiedzą, że wkrótce samochody z takimi silnikami będą miały utrudniony wjazd do zielonych stref w wielu miastach Europy, a w końcu sprzedaż samochodów spalinowych w ogóle zostanie zakazana. Innym powodem, dla którego kierowcy odchodzą od diesli są zmiany, jakie zaszły w ostatnich latach. Ubiegły rok był szczególny ze względu na wojnę w Ukrainie i wzrost cen paliw oraz towarów konsumpcyjnych, dlatego kupujący szukają bardziej oszczędnych samochodów. W AAA AUTO obserwujemy każdego roku wzrost zainteresowania napędami alternatywnymi, które szybko stają się powszechną częścią rynku wtórnego i stale zwiększają w nim swój udział. Uważam, że ten rok nie będzie jeszcze tak przełomowy pod względem dostępnych samochodów elektrycznych z drugiej ręki, ale w przyszłym roku powinna trafić na rynek większa liczba takich pojazdów, które dziś znajdują się m.in. we flotach firmowych“ – powiedziała Karolína Topolová, Dyrektor Generalna AURES Holdings, operatora międzynarodowej sieci autocentrów AAA AUTO.

Najczęściej oferowane na sprzedaż samochody elektryczne na wtórnym rynku w Polsce w I kw. 2023 r:

Model
Liczba ofert I kw. 2023Mediana ceny (zł)Mediana przebiegu (km)Mediana wieku (lat)
Nissan Leaf30472 40068 5005,3
BMW i3154118 25049 0004,9
Renault Zoe10974 90041 7904,8
Tesla Model 3107210 50237 5002,4
Tesla Model S90202 400122 0006,2
Fiat 5007360 00035 0001,9
Audi e-tron62349 90018 6781,5
Volkswagen Golf4888 45082 2884,9
BMW iX46449 9008 3180,9
Skoda Enyaq45239 00015 0011,4

Jak wynika z danych opublikowanych w marcu 2023 roku przez Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA), sprzedaż nowych samochodów elektrycznych pobiła rekord. Pojazdy czysto elektryczne (BEV) w 2022 roku zdobyły 12,1 proc. udziału w rynku, w porównaniu do 9,1 proc. w 2021 roku i 1,9 proc. w 2019 roku. Warto przy tym zwrócić uwagę, że dokładnie dziesięć lat temu tylko 0,5 proc. całego rynku motoryzacyjnego stanowiły samochody elektryczne (BEV) oraz hybrydowe pojazdy elektryczne typu plug-in (PHEV).

Według Stowarzyszenia ACEA, samochody z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi stopniowo tracą na popularności. Mimo to łącznie odpowiadały one za ponad połowę sprzedaży nowych samochodów w Unii Europejskiej w 2022 roku, która wyniosła 52,8 proc. (odpowiednio 16,4 proc. i 36,4 proc.).

Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).

Copyright Silesion.pl© Wszelkie prawa zastrzeżone. 2016-2024