Cenny jak SUV – największy wzrost mediany ceny wśród samochodów używanych
Ceny używanych SUVów wzrosły o niemal 20 proc. w ciągu roku – najwięcej spośród wszystkich rodzajów aut.
Uterenowione wersje samochodów już od kilku lat cieszą się niesłabnącym powodzeniem, zarówno nowe, jak i używane. Eksperci AAA AUTO porównali ceny aut ogłaszanych do sprzedaży na rynku wtórnym i okazało się, że największy wzrost mediany ceny dotknął właśnie segment SUVów. W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy wzrosła ona o niemal 20 proc., z 44.300 złotych w styczniu 2021 roku do 53.000 złotych w styczniu 2022 roku.
Mimo, że używane SUVy najbardziej podrożały, to zajmują one 3. miejsce pod względem liczby ogłaszanych aut na rynku wtórnym. Na 2. miejscu znalazły się auta typu kombi, które zdrożały w ciągu ostatniego roku „tylko” o 10 proc. (z 19.900 zł do 21.900 zł). Pierwsze miejsce pod względem liczby ogłaszanych aut, zajęły samochody z nadwoziem hatchback – ich mediana ceny wzrosła o 7 proc. (z 13.900 zł do 14.900 zł).
Przeciętny używany SUV jest dużo młodszy od swoich konkurentów, ponieważ jego mediana wieku w styczniu 2022 roku wyniosła nieco ponad 8 lat, a w przypadku aut kombi i hatchback mediana wieku wyniosła około 13 lat. Jednocześnie, SUVy mają mniejszy przebieg – średnio 140 tysięcy kilometrów, co w porównaniu z kombi jest aż o 80 tysięcy kilometrów mniej (220 tys. km.) i 25 tysięcy kilometrów mniej niż wynosi mediana przebiegu hatchbacków (165 tys. km.).
„Zakup używanego samochodu zamiast nowego ma oczywiste zalety. Najważniejszą jest niższa cena. Mimo dużego wzrostu cen SUVów na rynku wtórnym w ciągu ostatniego roku, wciąż modele używane są interesującą alternatywą dla aut nowych, zwłaszcza jeśli weźmiemy pod uwagę auta młode, czyli do trzech lat. Takie samochody są o kilkadziesiąt procent tańsze niż nowe. Poza tym, kupując prawie nowe auto, unikniemy niespodzianek w postaci nieprzewidzianych napraw tych podzespołów, które w przypadku dużych i cięższych SUVów niże zwykłe samochody, są dość częste” – powiedziała Karolína Topolová, Dyrektor Generalna AURES Holdings, operatora międzynarodowej sieci autocentrów AAA AUTO.
TOP 10 najczęściej sprzedawanych SUVów na rynku wtórnym w styczniu 2022 roku, wraz z medianą ceny, wieku i przebiegu:
Marka | Mediana ceny (PLN) | Mediana wieku (lat) | Mediana przebiegu (kilometry) | |
1. | Nissan Qashqai | 42 900 | 9,2 | 142 098 |
2. | Kia Sportage | 52 800 | 8,4 | 136 881 |
3. | Ford Kuga | 49 900 | 8,6 | 160 000 |
4. | Hyundai Tucson | 74 750 | 5,7 | 116 520 |
5. | BMW X3 | 35 000 | 13,4 | 211 430 |
6. | Hyundai ix35 | 45 900 | 9,3 | 148 900 |
7. | Volkswagen Tiguan | 54 900 | 8,6 | 147 318 |
8. | Toyota RAV 4 | 31 900 | 13,9 | 183 144 |
9. | BMW X5 | 56 700 | 12,7 | 225 000 |
10. | Opel Mokka | 54 400 | 6,5 | 95 314 |
Po spadku cen na rynku samochodów używanych w styczniu 2022 roku w stosunku do grudnia 2021 roku, w lutym mediana ceny wzrosła. Według miesięcznego raportu AAA AUTO opartego na analizie danych dotyczących sprzedaży aut używanych w komisach, na stronach internetowych oraz u dealerów samochodów używanych, w lutym 2022 roku w Polsce pojawiło się 198.119 ofert sprzedaży samochodów używanych, co oznacza wzrost w stosunku do stycznia 2022 roku o 3.271 aut. Wzrosła także mediana ceny aut używanych z 22.500 złotych w styczniu 2022 roku do 23.000 złotych w lutym br.
***
Grupa AAA AUTO istnieje na rynku od 30 lat. Jest częścią grupy AURES Holdings należącej do brytyjsko-polskiego funduszu inwestycyjnego Abris Capital Partners. Od momentu rozpoczęcia działalności, Grupa AAA AUTO obsłużyła ponad 2.6 miliona klientów. W 2019 roku sprzedała 86.000 samochodów. Obecnie posiada kilkadziesiąt oddziałów, w tym w Polsce. Pod względem liczby sprzedanych samochodów AAA AUTO jest jednym z największych dealerów używanych samochodów w Europie Środkowo-Wschodniej. W 2017 Grupa AAA AUTO zajęła 2. miejsce w European Business Awards 2016/2017. W Polsce Grupa AAA Auto funkcjonuje jako Autocentrum AAA AUTO Sp. z o.o.
Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).