Asortyment i zarządzanie sklepem ogrodniczym. Jak przyciągnąć klientów?
Zamiłowaniu do pielęgnacji ogrodu można dać upust nie tylko w trakcie pielenia grządek. Na swoim hobby można zarobić, jeśli otworzy się sklep ogrodniczy. Od pomysłu do jego realizacji, a tym bardziej sukcesu, jest jednak daleka droga. Jaki towar przyciągnie klientów? Gdzie go składować? Jak wypromować swój biznes? Pora znaleźć odpowiedzi na te pytania.
Jakie produkty powinny się znaleźć w sklepie ogrodniczym?
Kompletnie zaopatrzony sklep ogrodniczy to miejsce, w którym klienci mogą kupić zarówno rośliny, jak i środki do ich pielęgnacji oraz ochrony. Przy wybieraniu produktów z hurtowni nie można też zapomnieć o nabyciu akcesoriów służących do pracy i relaksu na zielonym terenie.
Rodzaje roślin do sklepu ogrodniczego
Mogłoby się wydawać, że osoby, które są zapalonymi ogrodnikami, mają ułatwione zadanie. Wcale jednak nie musi tak być. Przed wizytami w hurtowniach warto spytać sąsiadów, co hodują i jakie gatunki roślin planują jeszcze posadzić w ogrodzie lub na działce. Wśród nich zapewne znajdą się m.in.:
- byliny dekoracyjne;
- trawy ozdobne;
- gatunki pnące;
- kłącza;
- cebulki kwiatów.
Środki chemiczne i akcesoria do pielęgnacji roślin
Dobrze wyposażony sklep ogrodniczy powinien oferować produkty umożliwiające ochronę efektów swojej pracy. Oprócz tego przydadzą się jeszcze akcesoria i preparaty ułatwiające wzrost roślin. W asortymencie nie może więc zabraknąć:
- środków chwastobójczych;
- preparatów odstraszających szkodniki;
- chemikaliów grzybobójczych;
- płynów owadobójczych;
- pułapek na szkodniki;
- opryskiwaczy;
- szklarni, tuneli, podpórek i siatek dla roślin;
- kompostowników.
Narzędzia potrzebne do pracy w ogrodzie
Klienci sklepu ogrodniczego będą też pytać o akcesoria i maszyny, bez których nie da się pielęgnować zieleni. Asortyment warto poszerzyć jeszcze o różnego rodzaju przedmioty i urządzenia do nawadniania roślin i gleby. W sprzedaży powinny się więc znaleźć:
- kosiarki i traktory do ścinania trawy;
- ręczne kosy i podkaszarki;
- wertykulatory do napowietrzania gruntu;
- glebogryzarki;
- piły mechaniczne i ręczne;
- nożyce i sekatory;
- oleje i filtry do kosiarek;
- przedłużacze, ładowarki i akumulatory;
- węże ogrodowe;
- zraszacze;
- konewki;
- zbiorniki na deszczówkę;
- pompy;
- urządzenia do automatycznego nawadniania.
Akcesoria przydatne w pracach ogrodniczych
Ogród nie będzie zadbany, jeśli nie będzie go czym posprzątać. Przy tym warto pamiętać, że czas porządków nie kończy się wraz z nadejściem pierwszych chłodnych dni. Właśnie dlatego w sklepie ogrodniczym powinno znaleźć się miejsce m.in. na:
- miotły;
- grabie;
- szczotki;
- kontenery do transportu odpadów zielonych;
- kosze na śmieci;
- myjki ciśnieniowe oraz filtry i środki do ich czyszczenia;
- odkurzacze do liści;
- łopaty;
- odśnieżarki.
Asortyment do przetwórstwa warzyw i owoców
Dla wielu osób ogród to miejsce, w którym mogą zrealizować swoje kulinarne zapędy. Dla innych hodowla warzyw i owoców to sposób na obniżenie wydatków na zakupy spożywcze. Niezależnie od motywacji klienta, oferta sklepu internetowego powinna obejmować:
- słoiki;
- butelki;
- karafki;
- drylownice do owoców;
- kiełkownice;
- suszarki do grzybów;
- przedmioty do produkcji wina – mierniki zawartości cukru i alkoholu, korkownice i drożdże.
Produkty do aranżacji ogrodu i mała architektura
Gdy jedni traktują ogród jako miejsce wytwarzania żywności, pozostali uznają je za przestrzeń do wypoczynku dla ludzi i zwierząt. Oprócz tego pewnie znajdą się osoby pytające o akcesoria przydatne w pracach domowych. Z tych powodów w kompletnym sklepie ogrodniczym nie brakuje:
- wiat, altanek, domków i komórek;
- płotów, pergol oraz kratek;
- ścieżek do wykładania podłoża;
- basenów i oczek wodnych;
- bud dla psów;
- karmników dla ptaków;
- suszarek na pranie;
- spinaczy do ubrań;
- sznurków do bielizny.
Magazynowanie asortymentu sklepu ogrodniczego
Jak widać, lista produktów, które powinien oferować sklep ogrodniczy, jest bardzo długa. Gdzie je wszystkie składować? Na szczęście nie trzeba wynajmować magazynu. Koszty prowadzenia biznesu da się obniżyć dzięki Sky-Shop. Pod https://sky-shop.pl/integracje-hurtownie-dropshipping/brand/dom-i-ogrod/ przedsiębiorcy znajdą listę hurtowni współpracujących ze sklepami w formule dropshippingu.
Czym jest dropshipping?
Dropshipping to model logistyczny polegający na sprzedaży towaru z zewnętrznej hurtowni. Po złożeniu zamówienia przez klienta informację otrzymuje nie tylko sklep, ale i magazyn. Zajmuje się on także dostawą. Sprzedawca oszczędza więc potrójnie, ponieważ nie musi:
- wynajmować pomieszczeń do składowania towaru;
- płacić za towar nabyty w hurtowni, a niesprzedany klientom;
- ponosić kosztów współpracy z firmą logistyczną.
Kanały sprzedaży sklepu ogrodniczego
Wynajem powierzchni pod stacjonarny sklep to dobry pomysł, ale nie wystarczy. Handel w dużej mierze przeniósł się do internetu. W ten sposób powstały nowe kanały sprzedaży, ale też nowe wyzwania. Stworzenie własnej strony internetowej nie jest takie proste. Kolejnego kanału sprzedaży – aplikacji mobilnej – nie da się napisać bez wiedzy z dziedziny programowania.
Rozwiązaniem tych problemów jest, ponownie, Sky-Shop. Klienci platformy mogą szybko stworzyć profesjonalną stronę internetową oraz sprzedawać za pośrednictwem aplikacji. Co więcej, oferta obejmuje także integrację z serwisami aukcyjnymi, porównywarkami cen i innymi marketplaces.
Ostatnimi kanałami sprzedaży, o których należy pamiętać, są media społecznościowe. Warto je wykorzystać do prezentowania asortymentu, informowania o promocjach i nowych produktach oraz rozmów z klientami.
Promocja i obsługa posprzedażowa klientów sklepu ogrodniczego
Nawet najbardziej rozbudowany asortyment nie wystarczy, jeśli nikt nie będzie o nim wiedział. Właśnie dlatego tak potrzebna jest reklama. Od początku warto zadbać o pozycjonowanie strony sklepu w wynikach wyszukiwania oraz promowanie się w mediach społecznościowych i na innych witrynach.
Uwagę raz zdobytego klienta trzeba jeszcze utrzymać. W tym celu najlepiej wykorzystać podany przez taką osobę e-mail. Po pewnym czasie od dostarczenia towaru można ją zapytać, co sądzi o towarze i procesie jego zamawiania. W treści warto dodać też kod rabatowy na kolejne zakupy.
Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).