Silesion.PL

serwis informacyjny

Zakończyło się stawianie konstrukcji maszyn parkingu na ul. Tylnej Mariackiej w Katowicach

Pierwszy publiczny automatyczny parking fot KAW 04

Pierwszy publiczny automatyczny parking fot KAW 04

Na ulicy Tylnej Mariackiej stanęła ostatnia z konstrukcji automatycznego, wielopoziomowego parkingu. Tym samym zakończył się ważny etap pierwszej tego typu inwestycji publicznej w Polsce, której wartość to niemal 23 mln zł. Kolejnym krokiem jest montaż pozostałego wyposażenia – jak platformy czy czujniki optyczne – i zaprogramowanie maszyn.

Automatyczne, wielopoziomowe parkingi to technologia, która może pomóc rozwiązać problem miejsc parkingowych w miastach, zarówno przy obiektach komercyjnych, jak i w ogólnodostępnych lokalizacjach. Maszyny na stosunkowo niedużej powierzchni są w stanie pomieścić dużą liczbę pojazdów. W przypadku Katowic – pierwszego samorządu w Polsce, który zdecydował się na realizację tej nowatorskiej technologii – mowa o rozwiązaniu, mogącym pomieścić 240 samochodów.

6 pięter samochodów

Na parking automatyczny, realizowany na ulicy Tylnej Mariackiej, składają się dwa zespoły – większy z 12 maszynami, oraz mniejszy, zbudowany z 8 maszyn. Ich działanie polega na wykorzystywaniu systemu rotacyjnych dźwigów i przechowywania pojazdów na przeznaczonych do tego platformach. Są one umieszczone jedna nad drugą, a w zestawie o wysokości 17 metrów mieści się aż 6 poziomów, na których mogą być ustawione pojazdy.

Wraz z końcem listopada nastąpił montaż ostatniej z 20 konstrukcji. Teraz można więc zobaczyć na żywo jak maszyny będą komponowały się z tą częścią Katowic. Ich wygląd ulegnie jednak jeszcze zmianie. Zestawy muszą zostać wyposażone w pozostałe elementy, jak platformy czy specjalny osprzęt, umożliwiający bezpiecznie i wygodne korzystanie z urządzenia. To m.in. światła ostrzegawcze i czujniki bezpieczeństwa, które – w podobny sposób, jak w przypadku myjni automatycznej – pomogą kierowcy w prawidłowy sposób ustawić pojazd na platformie czy też ją opuścić. Dodatkowo maszyny zostaną okryte siatką cięto-ciągnioną. Co ciekawe, dzięki swoim wymiarom zespoły maszyn mogą działać jak ekrany akustyczne, ograniczające przedostawanie się dźwięków pociągów do tej części śródmieścia.

Technologia opracowana w Polsce

Autorem technologii o nazwie Grand Vertical Parking, a także wykonawcą inwestycji, jest działająca na rynku od 1984 firma GRAND, specjalizująca się m.in. w precyzyjnej obróbce metalu CNC. Opracowanie tego innowacyjnego rozwiązania to wynik prowadzonych przez firmę prac badawczo-rozwojowych, a prototyp parkingu automatycznego od kilku lat służy każdego dnia jej pracownikom.

Pierwszy Publiczny Automatyczny Parking Fot KAW 03

Do precyzyjnego wykonania poszczególnych części maszyny wykorzystujemy maszyny CNC. Korpusy, ramy czy platformy są spawane są na nowoczesnym, zrobotyzowanym stanowisku spawalniczym, co znacznie usprawnia tę część procesu produkcyjnego. Następnie elementy są poddawane obróbce powierzchniowej, śrutowaniu, malowaniu lub cynkowaniu. GRAND samodzielnie produkuje także szafy elektryczne, stanowiące serce maszyn i umożliwiające sterowanie nimi – mówi Andrzej Grygiel, prezes zarządu firmy GRAND.

Jak skorzystać z automatycznego parkingu?

Kierowca, który będzie chciał skorzystać z parkingu na ul. Tylnej Mariackiej, musi wjechać na specjalną platformę. Maszyna już w sposób zupełnie zautomatyzowany odstawi platformę na odpowiedni poziom, aby umożliwić zaparkowanie kolejnym pojazdom. Odbiór samochodu wygląda analogicznie – po uiszczeniu opłaty maszyna automatycznie sprowadzi platformę, na której pozostawiony został samochód, do poziomu umożliwiającego odbiór pojazdu przez kierowcę.

Specjalny osprzęt, jak czujniki optyczne i światła ostrzegawcze, pomaga w prawidłowy sposób ustawić pojazd na platformie. Dzięki temu auto będzie mogło zostać w bezpieczny sposób umieszczone na platformie parkingowej – mówi Agnieszka Dutkiewicz, zastępca dyrektora ds. budowy infrastruktury technicznej w spółce Katowickie Inwestycje S.A. – Dodatkowo automatyczny parking ma być objęty monitoringiem, a w przypadku kłopotów z zaparkowaniem, możliwe będzie skorzystanie ze wskazówek i pomocy obsługi, która będzie dostępna poprzez interkomy, połączone z stanowiskiem obsługi zarządzającej zespołem maszyn – dodaje Dutkiewicz

Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).

Copyright Silesion.pl© Wszelkie prawa zastrzeżone. 2016-2024