Wyniki IV edycji ogólnopolskiego projektu „Lekcja Nieśmiecenia”
Fundacja Nasza Ziemia i firma Henkel Polska zakończyły czwartą edycję zainicjowanego w 2021 roku projektu edukacyjnego „Lekcja Nieśmiecenia” skierowanego do placówek oświatowych
z całej Polski. Uroczystość podsumowująca tegoroczną edycję projektu odbyła się 15 listopada
w Szkole Podstawowej nr 8 im. Mikołaja Kopernika w Gnieźnie – jednej z 20 zwycięskich placówek, do których trafiły stacje do praktycznej nauki selektywnej zbiórki odpadów. Gnieźnieńska placówka została również uhonorowana tytułem „Ambasador Nieśmiecenia 2024”. W tegorocznym konkursie udział wzięło 166 placówek z całej Polski.
„Lekcja Nieśmiecenia” to ekologiczny projekt edukacyjny realizowany przez Fundację Nasza Ziemia we współpracy z firmą Henkel Polska. Skierowany jest do dzieci i młodzieży uczęszczających do placówek oświatowych oraz do kadry pedagogicznej. Celem projektu jest teoretyczna
i praktyczna nauka ekologicznych nawyków związanych z segregacją odpadów. Co roku w ramach projektu nauczycielom i edukatorom udostępniane są bezpłatne materiały edukacyjne oraz organizowany jest konkurs, w którym 20 placówek może wygrać stacje do praktycznej nauki selektywnej zbiórki odpadów. W minionych IV edycjach rozdano w sumie 80 takich stacji.
Edukacja ekologiczna przede wszystkim
W tegorocznej edycji konkursu daliśmy możliwość udziału wszystkim placówkom oświatowym, zapraszając do rywalizacji nie tylko szkoły podstawowe, lecz również przedszkola czy szkoły artystyczne, młodzieżowe domy kultury, bursy szkolne czy młodzieżowe ośrodki wychowawcze. Dla najmłodszej grupy uczestników, czyli przedszkolaków, zostały opracowane w tym roku odpowiednie materiały edukacyjne tak by nauczyciele i wychowawcy mogli bezpłatnie skorzystać z wiedzy zawartej w opracowaniach przygotowanych dla dzieci i młodzieży na każdym poziomie kształcenia: od lat 3 do 15.
„W tym roku dodatkowo zapytaliśmy nauczycieli, którzy skorzystali z bezpłatnych materiałów edukacyjnych o ich opinię. To co nas napełniło prawdziwą radością to stwierdzenie wszystkich zapytanych, że materiały są przydatne w pracy i wartościowe merytorycznie. To bardzo motywujące bowiem taki był zamysł dla projektu „Lekcja Nieśmiecenia”: dostarczyć kadrze pedagogicznej pomoc dydaktyczną teoretyczną w postaci ciekawie podanej wiedzy i praktyczną w postaci stacji do nauki selektywnej zbiórki odpadów. Liczne i atrakcyjne zgłoszenia konkursowe oraz pobrania materiałów edukacyjnych są dla nas prawdziwą nagrodą. Bardzo za to zaufanie dziękujemy.” – mówi Prezes Fundacji Nasza Ziemia, Beata Butwicka.
Kreatywnie o idei nieśmiecenia
W ramach tegorocznego zadania konkursowego zachęcaliśmy uczestników do wykazania się kreatywnością i zaproponowania pomysłu na kampanię promującą ideę nieśmiecenia w naturze. Projekt konkursowy oprócz myśli przewodniej, czy hasła powinien był zawierać konkretny plan działań, opis celów kampanii oraz wskazanie grupy docelowej, którą mogła być społeczność szkolna, społeczność lokalna lub rodzice. Ważne było również odpowiednie dobranie narzędzi promocyjnych takich jak film, plakat, piosenka czy komiks oraz określić, gdzie zostaną one zaprezentowane.
Laureaci czwartej edycji
Komisja konkursowa wyłoniła jak co roku 20 laureatów konkursu zaś dodatkowo, w tym roku, spośród laureatów którzy zaproponowali najlepsze kampanie promujące ideę nieśmiecenia w naturze wybrano trzy placówki i przyznano im granty finansowe w wysokości 3000, 2000 i 1000 złotych. Komisja konkursowa wybrała również „Ambasadora Nieśmiecenia 2024” – tym tytułem uhonorowano Szkołę Podstawową nr 8 im. Mikołaja Kopernika w Gnieźnie.
„Czwarta edycja Lekcji Nieśmiecenia pokazała, że każdy z nas może działać na rzecz lepszej przyszłości. W tym roku wzięło w niej udział aż 166 szkół, co potwierdza, że edukacja ekologiczna inspiruje młode pokolenia do dbania o planetę. W obliczu wyzwań, takich jak zmiany klimatu czy zanieczyszczenie środowiska, kluczowe jest odpowiedzialne gospodarowanie zasobami i segregacja odpadów. Cieszymy się, że możemy wspierać młodzież w budowaniu świadomej, ekologicznej postawy.” – mówi Aleksandra Gawlas, Dyrektor ds. Marketingu w dziale Henkel Consumer Brands w Henkel Polska
Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).