Will Smith przyćmił triumf filmu „CODA”? Nie w polskich mediach
Jednym z najgłośniejszych wydarzeń w świecie show-biznesu ostatnich dni zdecydowanie jest rozdanie Oscarów 2022 – nie tylko ze względu na sam prestiż związany z przyznaniem statuetek, ale również przez incydent spowodowany zachowaniem Willa Smitha podczas tegorocznej ceremonii. Instytut Monitorowania Mediów (IMM) informuje, że ekwiwalent reklamowy (AVE) materiałów poświęconych gali wręczenia nagród w polskich mediach wynosi ponad 44,5 mln złotych!
16,7 tys. publikacji w zaledwie trzy dni
W niedzielę 27 marca Amerykańska Akademia Sztuki i Wiedzy Filmowej wręczyła najważniejsze nagrody filmowe w branży. Od tego czasu, przez trzy dni w polskich mediach ukazało się ponad 16,7 tys. publikacji związanych z galą rozdania Oscarów za rok 2021, a ich wartość reklamowa sięgnęła aż 44,5 mln złotych. Najwięcej materiałów pojawiło się w internecie, głównie na Twitterze, Facebooku i w portalach internetowych. 13,3% wszystkich treści, które się ukazały w analizowanym okresie, to materiały mające wydźwięk pozytywny, jedynie 4,5% publikacji jest negatywna i te dotyczą głównie incydentu z udziałem Willa Smitha. Z kolei dotarcie publikacji ze wszystkich rodzajów mediów w badanym okresie (27 – 29 marca br.) wyniosło ponad 218 mln kontaktów z przekazem, co oznacza, że o tegorocznej ceremonii wręczenia statuetek filmowych każdy Polak powyżej 15 roku życia usłyszał minimum 6 razy!
„Sukienka” bez Oscara, ale z milionową wartością reklamową
Kiedy z początkiem lutego br. ogłoszono nominacje do tegorocznej edycji Nagrody Akademii Filmowej, dla polskiej sceny filmowej stały się one wyjątkowym wydarzeniem. Polska produkcja pt. „Sukienka” w reżyserii Tadeusza Łysiaka dostała nominację w kategorii najlepszy film krótkometrażowy, a dodatkowym polskim akcentem była również nominacja dla operatora Mariusza Kamińskiego za zdjęcia do filmu „West Side Story” w reżyserii Stevena Spielberga. Na czerwonym dywanie w Dolby Theatre wraz z Tadeuszem Łysiakiem pojawiła się Anna Dzieduszycka, główna bohaterka krótkometrażowej produkcji, o której polskie media w analizowanym przez IMM okresie w kontekście Oscarów wzmiankowały ponad 400 razy. Informacji o filmie „Sukienka” zaś pojawiło się ponad 1,5 tys., generując tym samym ekwiwalent reklamowy w wysokości 11,3 mln złotych.
Medialność incydentu z udziałem Willa Smitha
O szokującym zdarzeniu na ceremonii rozdania Oscarów 2022 z udziałem Willa Smitha, który spoliczkował występującego na scenie komika Chrisa Rocka, wspominano we wszystkich polskich mediach 3,1 tys. razy. Głosy na temat incydentu są podzielone. Wielu internautów uważa, że sytuacja została wcześniej zaaranżowana, jednak większość jest zgodna co do jednego – policzek wymierzony przez Willa Smitha zagwarantował uczestnikom dreszczyk emocji i przyciągnął miliony widzów przed ekrany. Potwierdzają to między innymi opublikowane wyniki oglądalności niedzielnej gali. Amerykański tygodnik „Variety” na podstawie danych zebranych przez firmę Nielsen podaje, że tegoroczne Oscary obejrzało 16,6 mln widzów – to 60% więcej niż w roku ubiegłym, a skok oglądalności został wyraźnie odnotowany, gdy aktor spoliczkował komika.
Stosunkowo mało publikacji o incydencie w polskich mediach
Obok setek memów publikowanych w social mediach na temat zachowania Willa Smitha, w internecie wypowiadają się o tym także polscy specjaliści ze świata marketingu. Znany ekspert Paweł Tkaczyk w swoim wpisie na Linkedinie wytłumaczył, czym było całe zdarzenie z punktu widzenia marki osobistej, nawiązując do teorii Energizera – „sprawić, żeby o Tobie (i Twojej marce) mówiono”. Jednak według wyliczeń IMM w zestawieniu ze wszystkimi materiałami o 94. ceremonii rozdania Oscarów opublikowanych w polskich mediach, tylko 18% z nich skupiało się na niespodziewanym wejściu na scenę Willa Smitha. Wartość reklamowa tych przekazów zaś szacowana jest przez Instytut Monitorowania Mediów na 16,2 mln złotych.
Top media w Polsce o rozdaniu Oscarów 2022
Najwięcej materiałów w telewizyjnych serwisach informacyjnych pojawiło się w stacji Polsat (43) i TVN24 (37), a w radiowych w Radio Zet (35), TOK FM (31) oraz w Programie I Polskiego Radia (27). Najwięcej publikacji natomiast na tle wszystkich mediów wypuścił portal Onet (178), a wśród innych serwisów internetowych dalej są kolejno Interia (75), WP (68), Pomponik (53) i Naszemiasto (52). Wśród kont, które swoimi publikacjami na temat Oscarów uzyskały najwyższe zasięgi na Twitterze były między innymi profile TVN24, Gazeta Wyborcza, Tygodnik Wprost, Fakty TVN i TVP Info.
__________________________________________________________________________________
O Instytucie Monitorowania Mediów:
IMM od przeszło 20 lat jest liderem w branży monitoringu mediów w Polsce. Od 13 lat funkcjonuje również jako mediaTRUST w Rumunii. IMM oferuje firmom, markom i osobom wsparcie w efektywnym mierzeniu i raportowaniu wyników działań komunikacyjnych, planowaniu strategii PR oraz przeciwdziałaniu kryzysom wizerunkowym. Firma obsługuje tysiące klientów z kraju i zagranicy – międzynarodowych korporacji, małych firm, instytucji, administrację publiczną, organizacje pozarządowe, agencje PR, agencje marketingowych, artystów oraz sportowców.
Oferta IMM obejmuje tysiące tytułów prasowych, setki stacji radiowych i telewizyjnych, portale internetowe, najpopularniejsze kanały społecznościowe, a także podcasty i kanały video.
Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).