Wielka kolejowa rewolucja w Katowicach. Historyczna inwestycja zmieni komunikację w regionie

Budowa wiaduktów kolejowych w centrum Katowic fot. Łukasz Hachuła
Największa kolejowa inwestycja w historii województwa śląskiego nabiera tempa. Przebudowa linii kolejowej Będzin – Katowice Piotrowice, realizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., obejmuje nie tylko remont torowisk i stacji, ale również budowę nowoczesnych wiaduktów i przystanków. Wszystko to przy zachowaniu bieżącego ruchu pociągów. Efektem inwestycji będzie szybsza, bezpieczniejsza i bardziej dostępna kolej aglomeracyjna i dalekobieżna. Prace wspiera Unia Europejska w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”.
Kolejowa metamorfoza Katowic
Od stacji Szopienice Południowe po Piotrowice Katowice przypominają dziś gigantyczny plac budowy. Na terenie miasta inwestycja obejmuje aż 1,5 mln m² – to powierzchnia odpowiadająca 214 boiskom piłkarskim. Codziennie na budowie pracuje 600 osób i blisko 500 maszyn. Realizacja zadania przebiega zgodnie z harmonogramem, mimo że ruch kolejowy nie został wstrzymany.
Główne cele inwestycji to:
- * budowa dodatkowych torów,
- * oddzielenie ruchu aglomeracyjnego od dalekobieżnego,
- * zwiększenie przepustowości i częstotliwości kursowania pociągów,
- * budowa nowych przystanków i przebudowa stacji.
Nowa infrastruktura – od Mysłowic po Ligotę
W ramach inwestycji przebudowywana jest linia kolejowa Mysłowice – Katowice Zawodzie – Katowice oraz odcinek Katowice Muchowiec – Panewnik (linia 171). Modernizacje obejmują stacje Katowice Zawodzie, Katowice, Katowice Ligota i nowy przystanek Katowice Brynów, gdzie powstają perony przystosowane do współczesnych potrzeb podróżnych.
140 obiektów inżynieryjnych – rekordowa skala
Modernizacja obejmuje aż 140 mostów i wiaduktów. Na 35 z nich trwają intensywne prace: demontaż starych konstrukcji, wzmacnianie podłoża, montaż nowych przęseł i budowa stalowych konstrukcji.
Najważniejsze lokalizacje w Katowicach:
- * ul. Bagienna – rozebrano część starego wiaduktu, trwa montaż nowego przęsła. Docelowo powstanie tu układ 7-torowy.
- * ul. Graniczna – budowane są przyczółki i stalowe dźwigary. Wiadukt zostanie poszerzony o chodniki i ścieżkę rowerową.
- * ul. Mikołowska – trwa rozbiórka konstrukcji. Nowy obiekt zwiększy bezpieczeństwo i zyska estetyczny wygląd.
- * ul. Kłodnicka – rozebrano nawierzchnię i część konstrukcji, budowane są fundamenty pod nowy wiadukt z szerszym prześwitem i infrastrukturą dla pieszych i rowerzystów.
- * ul. Przodowników i Załęska – zdemontowano stare przęsła, trwa budowa podpór. Na ul. Przodowników układ 3-torowy zmieni się na 4-torowy, co zwiększy przepustowość.
Nowością będzie również osiem wiaduktów kolejowych przy stacji Katowice, które umożliwią bezkolizyjny ruch składów na trasach do Gliwic, Wrocławia, Tychów, Bielska-Białej i dalej do granicy z Czechami i Słowacją.
Czas na kolej nowoczesną, dostępną i zrównoważoną
W ramach przebudowy katowickiego węzła kolejowego powstaną nie tylko nowe tory i przystanki. Zmieni się cała logika ruchu: dzięki przeplotom torowym kolej zyska możliwość szybkiego przejazdu przez Katowice bez konieczności wjazdu na zajęte wcześniej tory. Oznacza to większą liczbę pociągów, krótszy czas oczekiwania i wyższy komfort podróży.
Wartość projektu i horyzont czasowy
Wielka modernizacja węzła katowickiego to część większego projektu obejmującego odcinki:
- * Będzin – Katowice Piotrowice,
- * Tychy – Goczałkowice,
- * Zabrzeg – Zebrzydowice.
Całkowity koszt inwestycji to ok. 7 miliardów złotych, z czego znaczna część pochodzi z unijnego instrumentu CEF „Łącząc Europę”.
Kiedy koniec?
Zakończenie inwestycji na linii Katowice Szopienice Południowe – Katowice Piotrowice planowane jest na 2028 rok. Do tego czasu mieszkańcy Katowic muszą uzbroić się w cierpliwość, ale wszystko wskazuje na to, że efekty będą warte oczekiwania.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Silesion.pl codziennie. Obserwuj Silesion.pl!
Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).
Dodaj komentarz