Silesion.PL

serwis informacyjny

W Katowicach wystartował kolejny sezon roweru miejskiego. Lista stacji rowerowych.

rower fot. R. Kazmierczak 3

rower fot. R. Kazmierczak 3

Od 1 kwietnia mieszkańcy Katowic mogą znowu korzystać z rowerów miejskich. W tym roku będzie dostępnych ponad sto stacji, a liczba rowerów wyniesie ok.  1000. Użytkownicy będą mieli możliwość korzystać z rowerów do 1 listopada.

 Rowery miejskie cieszą się rosnącą popularnością wśród mieszkańców Katowic. Dzięki temu mamy czystsze powietrze, ponieważ zamiast wybierać samochód, wiele osób decyduje się właśnie na taki sposób dotarcia do celu. Z roku na rok rośnie także długość dróg rowerowych, przez co dotarcie do wybranej lokalizacji staje się coraz łatwiejsze. Poza tym rower to także świetny sposób na spędzanie wolnego czasu w letnie miesiące  mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic. – Będziemy rozwijać i promować ten sposób transport w mieście. Chcemy by docelowo na system wypożyczalni roweru miejskiego w Katowicach składało się 150 stacji, a w latach 2022-2025 na rozwój infrastruktury rowerowej w Katowicach planujemy wydać ponad 40 mln zł – dodaje prezydent.

Plany na sezon rowerowy w 2022 r.

Od 1 kwietnia do dyspozycji mieszkańców będą 93 stacje finansowane z budżetu Miasta, w lokalizacjach znanych z poprzedniego roku. Ponadto wzorem lat poprzednich, z dniem 1 kwietnia  do systemu ponownie zostaną włączone stacje firm współpracujących z miastem. W kolejnych miesiącach planujemy rozbudowę systemu „City by bike” o kolejne stacje. Z dniem 1 maja nastąpi uruchomienie dodatkowych 6 stacji, 1 czerwca 5 stacji, z dniem 1 lipca następnych 6 stacji. Ponadto, w ramach realizacji inwestycji miejskich, do systemu zostanie włączona lokalizacja w rejonie stadionu Asnyka, niemniej jednak termin uruchomienia uzależniony jest od daty zakończenia tejże inwestycji.

Nowe stacje będą się znajdować następujących w lokalizacjach: Gliwicka/Wiśniowa, Kościuszki/Poniatowskiego/Szeligiewicza, skwer rotmistrza W. Pileckiego, Rynek – Teatr Śląski, Park Powstańców Śląskich, Spodek – WUF 11, Józefowska – hala sportowa MOSiR, Ośrodek Sportowy Podlesianka, boisko Rapid, Ośrodek Sportowy Gliwicka/Jana Pawła II, Kościuszki/Zgrzebnioka, park Bolina, osiedle Gwiazdy, Boya-Żeleńskiego/Migdałowców, Gliwicka-MOPS, Fabryka Porcelany, 1 Maja/Bohaterów Monte-Cassino, stadion Asnyka.

Mapa Stacji Rowerowych W Katowicach 2022

Lista stacji rowerowych w Katowicach

  1. 1. Centrum Przesiadkowe Zawodzie
  2. Centrum Przesiadkowe Brynów
  3. Załęska Hałda
  4. Grzyśki – Biblioteka
  5. Orkana / Rolna
  6. Os. Paderewskiego – Sikorskiego
  7. Os. Paderewskiego – Szeptyckiego
  8. Graniczna – Targowisko
  9. Dąb – Kościół
  10. Dębowa – Skwer Pająka
  11. Szczecińska / Nowowiejskiego
  12. Bytomska / Józefowska
  13. Korczaka / Andersa
  14. Grota Roweckiego / Stellera
  15. Plac Wolności
  16. Os. Ptasie – Gawronów
  17. Os. Ptasie – Słowików
  18. Os. Witosa – Rataja
  19. Os. Kukuczki – Skwer Koszycki
  20. Nikiszowiec – Szyb Wilson
  21. Kostuchna – Rondo Rostworowskiego
  22. Kostuchna – Bażantów
  23. Kostuchna – Szarych Szeregów
  24. Kostuchna – Boże Dary
  25. Podlesie – Stary Most
  26. Koszutka – Plac Gwarków
  27. Szopienice – Pl. Powstańców Śląskich
  28. Nikiszowiec – Skwer Zillmannów
  29. Giszowiec – Plac Pod Lipami
  30. Murcki – Rynek Murckowski
  31. Os. Witosa – Plac Herberta
  32. Katowice – Rynek
  33. NOSPR Katowice
  34. Dolina 3-ch Stawów
  35. Al. Bolesława Krzywoustego
  36. Al. Księcia Henryka Pobożnego
  37. Al. Księżnej Jadwigi Śląskiej
  38. Park Kościuszki
  39. Powstańców – Biblioteka Śląska
  40. Plac Sejmu Śląskiego
  41. Mariacka – Kościół
  42. Chorzowska – Park Budnioka
  43. Bogucice – Szpital
  44. Skwer Bolesława Szabelskiego
  45. Kokociniec – S.P. nr 67
  46. Ligota – Centrum Przesiadkowe
  47. Ligota – Wczasowa
  48. Ligota – Medyków
  49. Zadole – Kościół
  50. Piotrowice – V L.O.
  51. Armii Krajowej / Jankego
  52. Łętowskiego – S.P. nr 27
  53. Załęże – Skwer S. Barei
  54. KWK Wujek – Gallusa
  55. Dworzec PKP – Młyńska
  56. Plac Andrzeja
  57. Camping 215
  58. Mikołowska Parkowa
  59. Os. Odrodzenia – Radockiego
  60. Skwer Przyjaciół z Miszkolca
  61. Skwer Fojkisa
  62. Ośrodek Sportowy „Kolejarz”
  63. Rondo Huchrackiego
  64. Nikiszowiec – Św. Anny
  65. Park Olimpijczyków
  66. Skwer Banasika
  67. Śląska – Medyków
  68. Le Ronda / Grzegorzka
  69. Park Bogucki
  70. Nowy Nikiszowiec
  71. Dworcowa
  72. Komenda Policji
  73. Załęże – Dworzec PKP
  74. Rondo gen. J. Ziętka
  75. Wrocławska / Zakopiańska
  76. Urząd Miasta – Francuska 70
  77. Bracka / Gliwicka
  78. Bukszpanowa / Tunelowa
  79. Uniczowska – PKP
  80. Plac Hlonda
  81. Plac Miarki
  82. Plac Grunwaldzki
  83. Panewnicka – S.P. nr 9
  84. Techników – Szkoła
  85. Giszowiec – Kolista
  86. Ściegiennego/Krzyżowa
  87. Ściegiennego / Chorzowska
  88. Os. Wajdy – Biblioteka
  89. Pułaskiego – Wodny Plac Zabaw
  90. Plac Rostka
  91. Basen Burowiec
  92. Basen Brynów
  93. Węzeł Sądowa”
  94. KTBS – Os. Sławka
  95. KTBS – Os. Pod Kasztanami
  96. ING – Sokolska
  97. ING – Roździeńska
  98. Silesia Business Park
  99. Politechnika Śląska
  100. KTBS – Krasińskiego 14
  101. KTBS – Saint Etienne 1
  102. Os. Franciszkańskie
  103. Galeria 3 Stawy
  104. Galeria Libero
  105. KTBS – Leopolda
  106. Józefowska-Hala sportowa MOSiR
  107. Ośrodek Sportowy Podlesianka
  108. Boisko Rapid
  109. Ośrodek Sportowy Gliwicka/Jana Pawła II
  110. Gliwicka/Wiśniowa,
  111. Kościuszki/Poniatowskiego/Szeligiewicza,
  112. skwer rotmistrza W. Pileckiego,
  113. Rynek – Teatr Śląski,
  114. Park Powstańców Śląskich,
  115. Spodek – WUF 11,
  116. Józefowska – hala sportowa MOSiR,
  117. Ośrodek Sportowy Podlesianka, boisko Rapid,
  118. stadion Asnyka.
  119. Park Bolina,
  120. Osiedle Gwiazdy,
  121. Boya-Żeleńskiego/Migdałowców,
  122. Gliwicka – MOPS,
  123. Fabryka Porcelany
  124. 1 Maja/Bohaterów Monte Cassino

Docelowo zakłada się, że całkowita wielkość systemu „City by bike” w roku bieżącym wynosić będzie 125 stacji zlokalizowanych na terenie Miasta, wraz ze stacjami partnerskimi.

W momencie startu programu mieszkańcy będą mogli korzystać z 850 rowerów, w tym 20 w typie cargo, które mogą przewozić ładunki o masie do 100 kg lub czwórkę dzieci (tyle jest dostępnych kompletów pasów bezpieczeństwa w każdym rowerze cargo). W trakcie sezonu liczba rowerów jeszcze się zwiększy, aby w sezonie wakacyjnym było już dostępnych prawie 1000 sztuk.

Stacje partnerskie

System służący do wypożyczania rowerów opiera się nie tylko na stacjach miejskich, ale również partnerskich. Prywatne firmy pomagają w utrzymaniu wybranych stacji. Wśród partnerów miasta znajdują się takie podmioty jak: Galeria Libero, ING, Galeria 3 Stawy, Politechnika Śląska, Silesia Business Park, KTBS, Osiedle Franciszkańskie.

– Z ogromną przyjemnością wspieramy inicjatywę katowickiego Urzędu Miasta i już kolejny rok jesteśmy partnerem programu Rowerów Miejskich. Rower jest znakomitym i uniwersalnym środkiem transportu. Może być też świetnym rozwiązaniem dla zabieganych. W zatłoczonych miastach pozwala nam przemieszczać się szybciej niż samochodem lub komunikacją miejską. Jest nie tylko wygodny i ekonomiczny, ale i ekologiczny. Przemieszczając się dwukołowcem, dbamy o poprawę własnego zdrowia – fizycznego i psychicznego – możemy przewietrzyć głowę, odpocząć i przy okazji trochę poćwiczyć. Znacznie przyjemniej jest przejechać przez przydrożny park czy ścieżką rowerową i przy okazji cieszyć oko przyjemnymi widokami. Wybierając rower, będziemy zdrowsi, szczęśliwsi i wydajniejsi w pracy – mówi Aleksandra Bartmińska-Strawa, zarządca kompleksu Silesia Business Park.

– Politechnika Śląska od początku włączyła się w inicjatywę stworzenia systemu rowerowego w Katowicach. Tworzenie oraz rozwijanie zrównoważonego transportu powinno być priorytetem w przestrzeni miejskiej. Od początku działania programu dotyczącego systemu rowerów miejskich w Katowicach jesteśmy sponsorem jednej stacji, ale myślimy o jej rozbudowie. Z naszej stacji korzystają studenci, ale też mieszkańcy. Życzę dalszych sukcesów w rozwijaniu tego systemu – mówi dr hab. inż. Piotr Folęga prof. PŚ, dziekan Wydziału Transportu i Inżynierii Lotniczej Politechniki Śląskiej.

– ING Bank Śląski od lat promuje zdrowy styl życia wśród pracowników oraz angażuje się w dbanie o środowisko naturalne. Te dwie idee można również połączyć. Wiosenna aura sprzyja wszelkiej aktywności sportowej, dlatego już od kwietnia po raz kolejny, pod budynkami naszej centrali w Katowicach pojawią się rowery i tym samym rozpoczniemy sezon rowerowy. Zachęcamy naszych pracowników do wybierania tego środka transportu, co ma pozytywny wpływ i na nasze otoczenie, i na nasze zdrowie oraz samopoczucie – podkreśla Joanna Ostenda, menadżer ETBS, ING Bank Śląski.

– Kolejny rok uczestniczymy w programie rowerów miejskich i bardzo się cieszymy, że możemy wspierać tę ideę. Rowery cieszą się coraz większym zainteresowaniem mieszkańców, którzy są zadowoleni z rozwijającej się sieci. Aktywność fizyczna jest nam na co dzień potrzebna, szczególnie gdy mamy pracę siedzącą. Dzięki temu, że praktycznie ,,na każdym rogu” można wypożyczyć rower, i go oddać, możemy włączyć więcej ruchu do naszego życia. Stacje, które wspieramy, znajdują się przy ul. Saint Etienne, ul. Krasińskiego, ul. Leopolda, na Osiedlu przy ul. Sławka i Osiedlu przy ul. Pod Kasztanami. Wybierając rower, nie zanieczyszczamy środowiska, a także nie stoimy w korkach, a to ogromne zalety tego środka lokomocji – mówi Janusz Olesiński, prezes zarządu Katowickiego TBS.

Rozwój systemu rowerów miejskich

Pierwsze rowery miejskie pojawiły się w Katowicach w 2015 r. Wtedy były dostępne tylko trzy testowe stacje. Z roku na rok liczba stacji rosła. W 2019 r. było ich już 76, a w 2020 r. 83. W 2021 r. przekroczona została graniczna liczba 100 stacji. Rośnie także liczba zarejestrowanych użytkowników. Na początku działania systemu było ich 2762, w dniu tegorocznego startu systemu w bazie zarejestrowanych jest łącznie 102 277 użytkowników.

W zeszłym roku od kwietnia do listopada system łącznie zanotował 130 171 wypożyczeń rowerów. Wśród użytkowników byli tacy, którzy bardzo często korzystali z tego środka lokomocji. Rekordzista wypożyczał rower aż 502 razy. W samym 2021 r. zarejestrowało się ok. 10 tys. użytkowników. Średni czas wypożyczenia wynosił ok. pół godziny. Najczęściej użytkownicy wypożyczali i zwracali rower w tej samej stacji. Najpopularniejsza trasa biegnie między KTBS Krasińskiego 14 a Rynkiem. Najczęściej użytkownicy korzystają z rowerów w ścisłym centrum – inne popularne trasy to m.in. Rynek – Sikorskiego (os. Paderewskiego), Rynek – Mariacka, plac Wolności – skwer S. Barei (Załęże), plac Miarki – Rynek, Rynek – Plac Wolności.

Jak wypożyczyć rower?

Aby wypożyczyć rower, najpierw należy się zarejestrować w systemie, a następnie na terminalu przy stacji wybrać opcję ,,Wypożycz”. Każde pierwsze 15 minut jest darmowe, później do pierwszej godziny koszt wynosi 1 zł, druga godzina kosztuje 2 zł, trzecia 3 zł, a każda kolejna 4 zł. Z rowerów można korzystać przez całą dobę.

Operatorem systemu jest firma Nextbike Polska S.A., która ma za zadanie uruchomić stacje, zamontować nowe, a także serwisować je wraz z rowerami przez cały sezon. Całkowity koszt organizacji systemu roweru miejskiego w Katowicach wynosi w tym roku ponad 6,6 mln zł.

Inwestycje rowerowe w Katowicach

– Katowice od lat stawiają na organizację zrównoważonego transportu, a infrastruktura rowerowa stanowi nieodzowny element dążenia do tego celu. Dlatego co roku realizujemy szereg inwestycji w drogi rowerowe, tak by stworzyć w Katowicach ich spójną sieć umożliwiającą sprawne ale przede wszystkim bezpieczne poruszanie się po mieście  mówi Bogusław Lowak, naczelnik wydziału transportu. – W 2022 roku mamy zaplanowane inwestycje w infrastrukturę rowerową o łącznej wartości ponad 17 mln zł – dodaje naczelnik.

Na początku marca ruszyła budowa drogi rowerowej łączącej Nikiszowiec z Giszowcem. Trasa o długości 2,4 km poprowadzi od skrzyżowania ul. Szopienickiej z ul. Mysłowicką w Giszowcu do ul. Bernarda Krawczyka w Nikiszowcu. Prace budowlane powinny zakończyć się pod koniec roku, a całkowity koszt tej inwestycji to ok. 4,5 mln zł.

Na tym prac związanych z infrastrukturą dedykowaną rowerzystom nie koniec. Aktualnie trwają prace budowlane związane z budową drogi rowerowej łączącej ulicę Gospodarczą z ulicą Graniczną, Pułaskiego oraz Lotnisko. Koszt inwestycji to ponad 993 tys. zł., a długość trasy wyniesie około 1,5 km. Planowany termin oddania inwestycji to lipiec 2022 roku.

Nowa infrastruktura dla rowerzystów powstaje także w centrum Katowic. W związku z tym nadal pozostaje zamknięte przejście pod Rondem Ziętka od strony Koszutki. Obecnie trwają prace związane z budową i przebudową sieci uzbrojenia. Długość drogi dla rowerów o szerokości 2 m będzie wynosiła ok. 60 m. Ciąg pieszy będzie z kolei szeroki na 1,5 m. Koszt tego, wyczekiwanego przez rowerzystów od lat przedsięwzięcia, to ok. 3,4 mln zł. Całość ma być gotowa we wrześniu br.

Jesteśmy na  Google News. Dołącz do nas i śledź  Silesion.pl  codziennie. Obserwuj Silesion.pl!


Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).

Copyright Silesion.pl© Wszelkie prawa zastrzeżone. 2016-2025