W Katowicach wystartował kolejny sezon roweru miejskiego. Lista stacji rowerowych.
Od 1 kwietnia mieszkańcy Katowic mogą znowu korzystać z rowerów miejskich. W tym roku będzie dostępnych ponad sto stacji, a liczba rowerów wyniesie ok. 1000. Użytkownicy będą mieli możliwość korzystać z rowerów do 1 listopada.
– Rowery miejskie cieszą się rosnącą popularnością wśród mieszkańców Katowic. Dzięki temu mamy czystsze powietrze, ponieważ zamiast wybierać samochód, wiele osób decyduje się właśnie na taki sposób dotarcia do celu. Z roku na rok rośnie także długość dróg rowerowych, przez co dotarcie do wybranej lokalizacji staje się coraz łatwiejsze. Poza tym rower to także świetny sposób na spędzanie wolnego czasu w letnie miesiące – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic. – Będziemy rozwijać i promować ten sposób transport w mieście. Chcemy by docelowo na system wypożyczalni roweru miejskiego w Katowicach składało się 150 stacji, a w latach 2022-2025 na rozwój infrastruktury rowerowej w Katowicach planujemy wydać ponad 40 mln zł – dodaje prezydent.
Plany na sezon rowerowy w 2022 r.
Od 1 kwietnia do dyspozycji mieszkańców będą 93 stacje finansowane z budżetu Miasta, w lokalizacjach znanych z poprzedniego roku. Ponadto wzorem lat poprzednich, z dniem 1 kwietnia do systemu ponownie zostaną włączone stacje firm współpracujących z miastem. W kolejnych miesiącach planujemy rozbudowę systemu „City by bike” o kolejne stacje. Z dniem 1 maja nastąpi uruchomienie dodatkowych 6 stacji, 1 czerwca 5 stacji, z dniem 1 lipca następnych 6 stacji. Ponadto, w ramach realizacji inwestycji miejskich, do systemu zostanie włączona lokalizacja w rejonie stadionu Asnyka, niemniej jednak termin uruchomienia uzależniony jest od daty zakończenia tejże inwestycji.
Nowe stacje będą się znajdować następujących w lokalizacjach: Gliwicka/Wiśniowa, Kościuszki/Poniatowskiego/Szeligiewicza, skwer rotmistrza W. Pileckiego, Rynek – Teatr Śląski, Park Powstańców Śląskich, Spodek – WUF 11, Józefowska – hala sportowa MOSiR, Ośrodek Sportowy Podlesianka, boisko Rapid, Ośrodek Sportowy Gliwicka/Jana Pawła II, Kościuszki/Zgrzebnioka, park Bolina, osiedle Gwiazdy, Boya-Żeleńskiego/Migdałowców, Gliwicka-MOPS, Fabryka Porcelany, 1 Maja/Bohaterów Monte-Cassino, stadion Asnyka.
Lista stacji rowerowych w Katowicach
- 1. Centrum Przesiadkowe Zawodzie
- Centrum Przesiadkowe Brynów
- Załęska Hałda
- Grzyśki – Biblioteka
- Orkana / Rolna
- Os. Paderewskiego – Sikorskiego
- Os. Paderewskiego – Szeptyckiego
- Graniczna – Targowisko
- Dąb – Kościół
- Dębowa – Skwer Pająka
- Szczecińska / Nowowiejskiego
- Bytomska / Józefowska
- Korczaka / Andersa
- Grota Roweckiego / Stellera
- Plac Wolności
- Os. Ptasie – Gawronów
- Os. Ptasie – Słowików
- Os. Witosa – Rataja
- Os. Kukuczki – Skwer Koszycki
- Nikiszowiec – Szyb Wilson
- Kostuchna – Rondo Rostworowskiego
- Kostuchna – Bażantów
- Kostuchna – Szarych Szeregów
- Kostuchna – Boże Dary
- Podlesie – Stary Most
- Koszutka – Plac Gwarków
- Szopienice – Pl. Powstańców Śląskich
- Nikiszowiec – Skwer Zillmannów
- Giszowiec – Plac Pod Lipami
- Murcki – Rynek Murckowski
- Os. Witosa – Plac Herberta
- Katowice – Rynek
- NOSPR Katowice
- Dolina 3-ch Stawów
- Al. Bolesława Krzywoustego
- Al. Księcia Henryka Pobożnego
- Al. Księżnej Jadwigi Śląskiej
- Park Kościuszki
- Powstańców – Biblioteka Śląska
- Plac Sejmu Śląskiego
- Mariacka – Kościół
- Chorzowska – Park Budnioka
- Bogucice – Szpital
- Skwer Bolesława Szabelskiego
- Kokociniec – S.P. nr 67
- Ligota – Centrum Przesiadkowe
- Ligota – Wczasowa
- Ligota – Medyków
- Zadole – Kościół
- Piotrowice – V L.O.
- Armii Krajowej / Jankego
- Łętowskiego – S.P. nr 27
- Załęże – Skwer S. Barei
- KWK Wujek – Gallusa
- Dworzec PKP – Młyńska
- Plac Andrzeja
- Camping 215
- Mikołowska Parkowa
- Os. Odrodzenia – Radockiego
- Skwer Przyjaciół z Miszkolca
- Skwer Fojkisa
- Ośrodek Sportowy „Kolejarz”
- Rondo Huchrackiego
- Nikiszowiec – Św. Anny
- Park Olimpijczyków
- Skwer Banasika
- Śląska – Medyków
- Le Ronda / Grzegorzka
- Park Bogucki
- Nowy Nikiszowiec
- Dworcowa
- Komenda Policji
- Załęże – Dworzec PKP
- Rondo gen. J. Ziętka
- Wrocławska / Zakopiańska
- Urząd Miasta – Francuska 70
- Bracka / Gliwicka
- Bukszpanowa / Tunelowa
- Uniczowska – PKP
- Plac Hlonda
- Plac Miarki
- Plac Grunwaldzki
- Panewnicka – S.P. nr 9
- Techników – Szkoła
- Giszowiec – Kolista
- Ściegiennego/Krzyżowa
- Ściegiennego / Chorzowska
- Os. Wajdy – Biblioteka
- Pułaskiego – Wodny Plac Zabaw
- Plac Rostka
- Basen Burowiec
- Basen Brynów
- Węzeł Sądowa”
- KTBS – Os. Sławka
- KTBS – Os. Pod Kasztanami
- ING – Sokolska
- ING – Roździeńska
- Silesia Business Park
- Politechnika Śląska
- KTBS – Krasińskiego 14
- KTBS – Saint Etienne 1
- Os. Franciszkańskie
- Galeria 3 Stawy
- Galeria Libero
- KTBS – Leopolda
- Józefowska-Hala sportowa MOSiR
- Ośrodek Sportowy Podlesianka
- Boisko Rapid
- Ośrodek Sportowy Gliwicka/Jana Pawła II
- Gliwicka/Wiśniowa,
- Kościuszki/Poniatowskiego/Szeligiewicza,
- skwer rotmistrza W. Pileckiego,
- Rynek – Teatr Śląski,
- Park Powstańców Śląskich,
- Spodek – WUF 11,
- Józefowska – hala sportowa MOSiR,
- Ośrodek Sportowy Podlesianka, boisko Rapid,
- stadion Asnyka.
- Park Bolina,
- Osiedle Gwiazdy,
- Boya-Żeleńskiego/Migdałowców,
- Gliwicka – MOPS,
- Fabryka Porcelany
- 1 Maja/Bohaterów Monte Cassino
Docelowo zakłada się, że całkowita wielkość systemu „City by bike” w roku bieżącym wynosić będzie 125 stacji zlokalizowanych na terenie Miasta, wraz ze stacjami partnerskimi.
W momencie startu programu mieszkańcy będą mogli korzystać z 850 rowerów, w tym 20 w typie cargo, które mogą przewozić ładunki o masie do 100 kg lub czwórkę dzieci (tyle jest dostępnych kompletów pasów bezpieczeństwa w każdym rowerze cargo). W trakcie sezonu liczba rowerów jeszcze się zwiększy, aby w sezonie wakacyjnym było już dostępnych prawie 1000 sztuk.
Stacje partnerskie
System służący do wypożyczania rowerów opiera się nie tylko na stacjach miejskich, ale również partnerskich. Prywatne firmy pomagają w utrzymaniu wybranych stacji. Wśród partnerów miasta znajdują się takie podmioty jak: Galeria Libero, ING, Galeria 3 Stawy, Politechnika Śląska, Silesia Business Park, KTBS, Osiedle Franciszkańskie.
– Z ogromną przyjemnością wspieramy inicjatywę katowickiego Urzędu Miasta i już kolejny rok jesteśmy partnerem programu Rowerów Miejskich. Rower jest znakomitym i uniwersalnym środkiem transportu. Może być też świetnym rozwiązaniem dla zabieganych. W zatłoczonych miastach pozwala nam przemieszczać się szybciej niż samochodem lub komunikacją miejską. Jest nie tylko wygodny i ekonomiczny, ale i ekologiczny. Przemieszczając się dwukołowcem, dbamy o poprawę własnego zdrowia – fizycznego i psychicznego – możemy przewietrzyć głowę, odpocząć i przy okazji trochę poćwiczyć. Znacznie przyjemniej jest przejechać przez przydrożny park czy ścieżką rowerową i przy okazji cieszyć oko przyjemnymi widokami. Wybierając rower, będziemy zdrowsi, szczęśliwsi i wydajniejsi w pracy – mówi Aleksandra Bartmińska-Strawa, zarządca kompleksu Silesia Business Park.
– Politechnika Śląska od początku włączyła się w inicjatywę stworzenia systemu rowerowego w Katowicach. Tworzenie oraz rozwijanie zrównoważonego transportu powinno być priorytetem w przestrzeni miejskiej. Od początku działania programu dotyczącego systemu rowerów miejskich w Katowicach jesteśmy sponsorem jednej stacji, ale myślimy o jej rozbudowie. Z naszej stacji korzystają studenci, ale też mieszkańcy. Życzę dalszych sukcesów w rozwijaniu tego systemu – mówi dr hab. inż. Piotr Folęga prof. PŚ, dziekan Wydziału Transportu i Inżynierii Lotniczej Politechniki Śląskiej.
– ING Bank Śląski od lat promuje zdrowy styl życia wśród pracowników oraz angażuje się w dbanie o środowisko naturalne. Te dwie idee można również połączyć. Wiosenna aura sprzyja wszelkiej aktywności sportowej, dlatego już od kwietnia po raz kolejny, pod budynkami naszej centrali w Katowicach pojawią się rowery i tym samym rozpoczniemy sezon rowerowy. Zachęcamy naszych pracowników do wybierania tego środka transportu, co ma pozytywny wpływ i na nasze otoczenie, i na nasze zdrowie oraz samopoczucie – podkreśla Joanna Ostenda, menadżer ETBS, ING Bank Śląski.
– Kolejny rok uczestniczymy w programie rowerów miejskich i bardzo się cieszymy, że możemy wspierać tę ideę. Rowery cieszą się coraz większym zainteresowaniem mieszkańców, którzy są zadowoleni z rozwijającej się sieci. Aktywność fizyczna jest nam na co dzień potrzebna, szczególnie gdy mamy pracę siedzącą. Dzięki temu, że praktycznie ,,na każdym rogu” można wypożyczyć rower, i go oddać, możemy włączyć więcej ruchu do naszego życia. Stacje, które wspieramy, znajdują się przy ul. Saint Etienne, ul. Krasińskiego, ul. Leopolda, na Osiedlu przy ul. Sławka i Osiedlu przy ul. Pod Kasztanami. Wybierając rower, nie zanieczyszczamy środowiska, a także nie stoimy w korkach, a to ogromne zalety tego środka lokomocji – mówi Janusz Olesiński, prezes zarządu Katowickiego TBS.
Rozwój systemu rowerów miejskich
Pierwsze rowery miejskie pojawiły się w Katowicach w 2015 r. Wtedy były dostępne tylko trzy testowe stacje. Z roku na rok liczba stacji rosła. W 2019 r. było ich już 76, a w 2020 r. 83. W 2021 r. przekroczona została graniczna liczba 100 stacji. Rośnie także liczba zarejestrowanych użytkowników. Na początku działania systemu było ich 2762, w dniu tegorocznego startu systemu w bazie zarejestrowanych jest łącznie 102 277 użytkowników.
W zeszłym roku od kwietnia do listopada system łącznie zanotował 130 171 wypożyczeń rowerów. Wśród użytkowników byli tacy, którzy bardzo często korzystali z tego środka lokomocji. Rekordzista wypożyczał rower aż 502 razy. W samym 2021 r. zarejestrowało się ok. 10 tys. użytkowników. Średni czas wypożyczenia wynosił ok. pół godziny. Najczęściej użytkownicy wypożyczali i zwracali rower w tej samej stacji. Najpopularniejsza trasa biegnie między KTBS Krasińskiego 14 a Rynkiem. Najczęściej użytkownicy korzystają z rowerów w ścisłym centrum – inne popularne trasy to m.in. Rynek – Sikorskiego (os. Paderewskiego), Rynek – Mariacka, plac Wolności – skwer S. Barei (Załęże), plac Miarki – Rynek, Rynek – Plac Wolności.
Jak wypożyczyć rower?
Aby wypożyczyć rower, najpierw należy się zarejestrować w systemie, a następnie na terminalu przy stacji wybrać opcję ,,Wypożycz”. Każde pierwsze 15 minut jest darmowe, później do pierwszej godziny koszt wynosi 1 zł, druga godzina kosztuje 2 zł, trzecia 3 zł, a każda kolejna 4 zł. Z rowerów można korzystać przez całą dobę.
Operatorem systemu jest firma Nextbike Polska S.A., która ma za zadanie uruchomić stacje, zamontować nowe, a także serwisować je wraz z rowerami przez cały sezon. Całkowity koszt organizacji systemu roweru miejskiego w Katowicach wynosi w tym roku ponad 6,6 mln zł.
Inwestycje rowerowe w Katowicach
– Katowice od lat stawiają na organizację zrównoważonego transportu, a infrastruktura rowerowa stanowi nieodzowny element dążenia do tego celu. Dlatego co roku realizujemy szereg inwestycji w drogi rowerowe, tak by stworzyć w Katowicach ich spójną sieć umożliwiającą sprawne ale przede wszystkim bezpieczne poruszanie się po mieście – mówi Bogusław Lowak, naczelnik wydziału transportu. – W 2022 roku mamy zaplanowane inwestycje w infrastrukturę rowerową o łącznej wartości ponad 17 mln zł – dodaje naczelnik.
Na początku marca ruszyła budowa drogi rowerowej łączącej Nikiszowiec z Giszowcem. Trasa o długości 2,4 km poprowadzi od skrzyżowania ul. Szopienickiej z ul. Mysłowicką w Giszowcu do ul. Bernarda Krawczyka w Nikiszowcu. Prace budowlane powinny zakończyć się pod koniec roku, a całkowity koszt tej inwestycji to ok. 4,5 mln zł.
Na tym prac związanych z infrastrukturą dedykowaną rowerzystom nie koniec. Aktualnie trwają prace budowlane związane z budową drogi rowerowej łączącej ulicę Gospodarczą z ulicą Graniczną, Pułaskiego oraz Lotnisko. Koszt inwestycji to ponad 993 tys. zł., a długość trasy wyniesie około 1,5 km. Planowany termin oddania inwestycji to lipiec 2022 roku.
Nowa infrastruktura dla rowerzystów powstaje także w centrum Katowic. W związku z tym nadal pozostaje zamknięte przejście pod Rondem Ziętka od strony Koszutki. Obecnie trwają prace związane z budową i przebudową sieci uzbrojenia. Długość drogi dla rowerów o szerokości 2 m będzie wynosiła ok. 60 m. Ciąg pieszy będzie z kolei szeroki na 1,5 m. Koszt tego, wyczekiwanego przez rowerzystów od lat przedsięwzięcia, to ok. 3,4 mln zł. Całość ma być gotowa we wrześniu br.
Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).