Silesion.PL

serwis informacyjny

Velostrady: GZM przeznaczyło 8 mln zł na budowę i projektowanie kluczowych odcinków velostrad

Velostrada rowerostrada droga sciezka rowerow

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (GZM) przeznaczyła 8 mln zł na wsparcie miast członkowskich w rozwoju infrastruktury rowerowej w ramach projektu budowy velostrad – szybkich tras rowerowych, które mają zrewolucjonizować codzienne przemieszczanie się po aglomeracji. Wśród beneficjentów znalazły się Bytom, Świętochłowice oraz Tychy, które dzięki dotacjom rozpoczną projektowanie i budowę kluczowych odcinków swoich tras. Decyzję w tej sprawie podjęło 26 kwietnia Zgromadzenie Metropolii.

Bytom inwestuje w dokumentację dwóch tras

Bytom otrzymał dwie dotacje na przygotowanie dokumentacji dla odcinków Velostrady nr 5 (Bytom–Tarnowskie Góry) i Velostrady nr 2 (Katowice–Piekary Śląskie). Na pierwszy z projektów miasto uzyskało wsparcie w wysokości około 1,9 mln zł. Środki te zostaną przeznaczone na opracowanie Programu Funkcjonalno-Użytkowego (PFU) dla 9-kilometrowego odcinka przebiegającego przez Bytom. Drugi projekt to 4,5-kilometrowy odcinek Velostrady nr 2, dla którego dokumentacja PFU zostanie przygotowana dzięki dotacji wynoszącej około 700 tys. zł. Oba projekty mają być realizowane w formule „Zaprojektuj i Buduj”, co oznacza, że po przygotowaniu dokumentacji możliwe będzie natychmiastowe przystąpienie do realizacji robót budowlanych.

Świętochłowice gotowe na budowę pierwszego odcinka Velostrady nr 4

Miasto Świętochłowice otrzymało około 4,5 mln zł na projekt i budowę swojego fragmentu Velostrady nr 4, która w przyszłości połączy Gliwice z Katowicami. Planowany 1-kilometrowy odcinek przebiegać będzie przez ul. Zieloną, Śląską oraz Wojska Polskiego. Inwestycja zostanie zrealizowana w trybie „Zaprojektuj i Buduj” – obejmie więc zarówno przygotowanie dokumentacji technicznej, jak i wykonanie robót.

To pierwsza miejska inwestycja w ramach tej trasy i jeden z przykładów, jak poszczególne gminy członkowskie GZM przystępują do realizacji wieloletniego planu budowy regionalnej sieci szybkich tras rowerowych.

Tychy łączą się z Katowicami – i Kobiórem

Również Tychy otrzymały podwójne wsparcie. W ramach dotacji na Velostradę nr 3, łączącą Tychy z Katowicami, miasto pozyskało ok. 900 tys. zł. Trasa będzie miała 3 km długości i przebiegać będzie od skrzyżowania ul. Palmowej z ul. Katowicką, wzdłuż DK 86 aż do granicy z Katowicami. Projekt zostanie zrealizowany w latach 2025–2027 i także ma formułę „Zaprojektuj i Buduj”.

To jednak nie jedyna inwestycja rowerowa w Tychach. Miasto otrzymało dodatkową dotację w wysokości 4,5 mln zł na budowę ciągu pieszo-rowerowego łączącego Tychy z Kobiórem. Trasa o długości około 1,4 km oparta jest na już istniejącej dokumentacji technicznej i stanie się nowym elementem integrującym lokalne sieci komunikacyjne między gminami.

Sieć velostrad – planowana długość to 120 km

Planowane trasy velostrad są częścią szeroko zakrojonego projektu, którego celem jest stworzenie regionalnej sieci szybkich, bezpiecznych i wygodnych tras rowerowych. Łącznie GZM planuje budowę 8 velostrad o łącznej długości około 120 km, które mają umożliwiać komfortowy dojazd do pracy, szkoły czy w celach rekreacyjnych – w możliwie najkrótszym czasie i bezpiecznie, z dala od intensywnego ruchu samochodowego.

Trasy są wytyczane we współpracy z miastami członkowskimi, przy uwzględnieniu uwarunkowań terenowych, istniejącej infrastruktury oraz planów zagospodarowania przestrzennego. Projekt zakłada spójność z innymi środkami transportu publicznego i rozwój węzłów przesiadkowych, co ma zwiększyć efektywność całej metropolitalnej sieci mobilności.

Krok w stronę zrównoważonego transportu

Działania Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii w zakresie rozwoju infrastruktury rowerowej wpisują się w szerszą strategię zrównoważonego transportu, którego celem jest ograniczenie emisji spalin, zmniejszenie zatłoczenia drogowego i poprawa jakości życia mieszkańców. Realizacja velostrad – jako nowoczesnych i dostępnych tras dla rowerzystów – to odpowiedź na rosnące zapotrzebowanie na ekologiczne i alternatywne formy poruszania się po miastach.

Według przedstawicieli GZM, kolejne dotacje i inwestycje w infrastrukturę rowerową są planowane w nadchodzących latach. Samorząd metropolitalny podkreśla, że rozwój systemu velostrad to proces rozłożony na etapy, wymagający konsekwentnych działań i współpracy między wszystkimi gminami wchodzącymi w skład Metropolii.

Jesteśmy na  Google News. Dołącz do nas i śledź  Silesion.pl  codziennie. Obserwuj Silesion.pl!


Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Copyright Silesion.pl© Wszelkie prawa zastrzeżone. 2016-2025
cropped Katowic Silesion Slask Silesia 24 info 1
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.