Silesion.PL

Aktualności blisko mnie, sport, Katowice | lokalne Informacje

Szczyty sezonowe trwają a brakuje rąk do pracy.

Pracownik Magazyn

Jakub Kizielewicz prezes zarządu Grupa Opteamic

Czy outsourcing procesowy będzie skuteczną odpowiedzią na niedobory kadr?

Sezon letni to dla wielu przedsiębiorstw czas wzmożonej aktywności i pik sezonu. A zaraz po nim, wraz z początkiem roku szkolnego, rozpoczyna się kolejny czas wzmożonego ruchu towarów (przygotowania do pików przedświątecznych). Rosnące zamówienia w e-commerce, intensywna produkcja w niektórych branżach i dystrybucja zwiększa zapotrzebowania na pracę, a pracodawcy zmagają się z brakiem pracowników. W takich momentach outsourcing procesowy może okazać się nie tylko wygodnym rozwiązaniem, ale wręcz strategiczną koniecznością. Sytuację na rynku komentuje Grupa Opteamic, kompleksowy dostawca outsourcingu procesowego.

Skala problemu: jakie braki notuje rynek pracy?

Według raportu „Niedobór talentów 2025” ManpowerGroup, aż 59% polskich firm ma trudności z zatrudnieniem wykwalifikowanych pracowników, szczególnie w sektorach logistyki, produkcji i inżynierii. Z kolei Eurostat wskazuje, że w UE liczba wolnych miejsc pracy wzrosła z 1,5% do 3%, zaś w Polsce – z 0,3% do 0,9%. Dodatkowo, w urzędach pracy zarejestrowanych jest ok. 850 tys. osób bezrobotnych, co mimo to nie łagodzi deficytów na rynku pracy fizycznej. Polska ma jeden z najmniejszych w UE zasobów niewykorzystanej siły roboczej – tylko ok. 806 tys. osób, czyli 4,6% populacji w wieku 20–64 lata.

Latem firmy logistyczne czy produkcyjne – zwłaszcza w branżach rolno-spożywczej, budowalnej, logistycznej czy automotive – są szczególnie narażone na niedobory kadrowe. Jednocześnie, rosnące koszty pracy i słaba atrakcyjność zawodów fizycznych powodują, że oferty płacowe nawet dużo powyżej średniej płacy na danym stanowisku przestają wystarczać, by wypełnić wakaty. Jak firmy mogą poradzić sobie z tym deficytem?

Każdy sezon, w którym notujemy wzrosty produkcji albo wzmożony ruch towarów, tradycyjnie obnaża braki kadrowe – spadek podaży pracowników nakłada się na wzrost popytu. W tych warunkach outsourcing procesowy nie jest alternatywą, ale koniecznością i realną pomocą. W Opteamic dysponujemy wykwalifikowanymi zespołami oraz sprawdzoną ścieżką onboardingu pracowników, dzięki której możemy w ciągu kilku dni wdrożyć się w procesy magazynowe, produkcyjne czy logistyczne. Klienci doceniają nas za skalowalność i elastyczność – według zmieniających się potrzeb. Nasze procesy kontrolne pozwalają realizować zlecenia, nawet gdy firma boryka się z niedoborem zespołów. Outsourcing staje się wtedy strategicznym buforem bezpieczeństwa – mówi Jakub Kizielewicz, prezes Grupy Opteamic.

Jakub Kizielewicz Prezes Zarzadu

Jak działa outsourcing procesowy?

Outsourcing procesowy to przekazanie części działalności biznesowej zewnętrznemu, wyspecjalizowanemu partnerowi. To rozwiązanie, które w praktyce przynosi szereg konkretnych korzyści. Przede wszystkim obniża koszty operacyjne — brak konieczności rozbudowy struktur kadrowych, zatrudniania i szkolenia własnych pracowników. Zwiększa efektywność i jakoś

— outsourcer oferuje nowoczesne rozwiązania i standardy operacyjne, co minimalizuje błędy i zwiększa produktywność. Daje elastyczność i skalowalność — umożliwia szybkie dostosowanie zasobów do sezonowych zmian – to jest kluczowe we wsparciu produkcji, logistyki, ecommerce, w tym takich procesów jak pakowanie, etykietowanie czy kontrola jakości. Poza tym, i co najważniejsze, umożliwia skupienie na strategicznych zadaniach — zlecenie operacyjnych zadań zewnętrznemu operatorowi, pozwala skoncentrować się na rozwoju i biznesie, innowacjach i kliencie.

Przykład działania

Jedna z firm logistycznych, korzystająca z outsourcingu procesowego realizowanego przez Grupę Opteamic, odnotowała znaczny wzrost liczby zamówień w szczycie sezonu.

W odpowiedzi na zwiększone potrzeby operacyjne, Opteamic w ciągu zaledwie 7 dni zwiększył zatrudnienie o 40%, dostarczając pierwszą grupę pracowników już tydzień po zgłoszeniu zapotrzebowania.
Dzięki sprawnemu wdrożeniu i zarządzaniu procesem pakowania oraz kompletacji, w okresie od czerwca do sierpnia zespół osiągnął nawet 108% zakładanej wydajności. To przykład na to, jak szybkość działania, elastyczność i skalowalność outsourcingu przekładają się na realne wyniki i zapewniają ciągłość operacyjną w newralgicznych momentach sezonu.

Na co warto zwrócić uwagę przy wyborze partnera w outsourcingu procesowym?

Podstawą jest doświadczenie w branży, np. logistycznej, spożywczej, automotive, itd. Kluczowa jest tu szybkość wdrożenia czyli elastyczność i zasoby na start. Dalej warto sprawdzić jakość procesów czyli jak przebiega kontrola jakości, gwarancje terminowości. To co ważne, to bezpieczeństwo danych czyli procedury ochrony informacji oraz transparentność współpracy (jasne KPI, monitorowanie i raportowanie).

Brak rąk do pracy w szczytach sezonów, to realne wyzwanie dla wielu firm z branż o zwiększonym natężeniu procesów. Teraz mamy okres letni, a za chwilę, już we wrześniu, niektóre firmy (np. logistyczna, e-commerce) zaczną wchodzić w okres przygotowań do obsługi produkcji i dostaw przedświątecznych. Warto o tym pomyśleć już dzisiaj. Niedobór pracowników nie musi stanowić problemu, bo tutaj outsourcing procesowy jest odpowiedzią, która pomaga utrzymać ciągłość operacyjną, jakość i konkurencyjność.

***

Opteamic

Opteamic to Grupa Spółek dostarczających kompleksowe usługi outsourcingu procesowego i leasingu pracowniczego dla branży logistycznej, przemysłu i produkcji. Do Grupy należy też spółka Profit4You, prowadząca rekrutacje i zarządzająca zasobami ludzkimi. Grupa Opteamic, powstała w 100% na bazie kapitału polskiego, ma swoją siedzibę w Gdańsku. Opteamic świadczy wysokiej jakości usługi outsourcingu w zakresie obsługi procesów magazynowych i produkcyjnych oraz leasingu pracowniczego dla branży logistycznej i przemysłu. Tym, co wyróżnia Opteamic na rynku to profesjonalizm, pełne wsparcie klienta i pracownika, szybka reakcja na potrzeby rynku oraz wysoka jakość dostarczanej pracy przy niskim wskaźniku rotacji. Opteamic stawia na pełną transparentność i odpowiedzialność w każdym aspekcie swojej działalności, która opiera się na 5 silnych wartościach: partnerska relacja, odpowiedzialność, elastyczność, optymalizacja i ciągłe doskonalenie. W roku 2021 spółka Grupy – Profit4You została laureatem konkursu “Pracodawca Przyjazny Cudzoziemcom”, w którym nagrodzono ją za wdrażanie „Dobrych Praktyk” w zatrudnianiu obcokrajowców.

Jesteśmy na  Google News. Dołącz do nas i śledź  Silesion.pl  codziennie. Obserwuj Silesion.pl!


Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).

O autorze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Rating
Copyright Silesion.pl© Wszelkie prawa zastrzeżone. 2016-2025
cropped Katowic Silesion Slask Silesia 24 info 1
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.