Szalona komedia: wznowienie musicalu “Crazy for You” w Operze na Zamku w Szczecinie
Na scenę Opery na Zamku w Szczecinie 7, 8, 10 i 13 stycznia wraca jeden z najwspanialszych musicali świata – „Crazy for You” George’a i Iry Gershwinów – w reżyserii Jerzego Jana Połońskiego, pod batutą Jerzego Wołosiuka.
„Crazy for You” – uznawany za jeden z trudniejszych do wystawienia musicali – to opowieść o chłopaku, który rzuca Nowy Jork, perspektywę zrobienia szybkiej, ale nudnej kariery, bogatą matkę, i jedzie aż do Nevady, do zapomnianego miasteczka. Jedzie za ukochaną, ale marzy też o stworzeniu na pustyni teatru – dosłownie z niczego. Chce grać, chce śpiewać. Ma do dyspozycji paru znudzonych, choć wesołych kowbojów, dziewczyny z podupadającej rewii i… marzenia.
„Crazy for You” to spektakl przygotowany na 60-lecie powstania teatru muzycznego w Szczecinie, którego historia to swoista paralela do historii przedstawionej w „Crazy for You” i tym samym powrót do korzeni Opery na Zamku, która także „tworzyła się oddolnie”, dzięki pracy zapaleńców. Musical Gershwinów to ponadczasowy hit nawiązujący do radosnych, roztańczonych, beztroskich lat przedwojennego Broadwayu. Jest tu i genialna muzyka, jest taniec, jest śpiew, jest step, jest zabawa. Niebywale energetyczny, radosny spektakl gromadzący za każdym razem pełną widownię został przygotowany przez legendarnych już realizatorów tego gatunku: wyreżyserował go Jerzy Jan Połoński, za choreografię odpowiada Jarosław Staniek, za scenografię – Mariusz Napierała, a za step, wywodzący się z kultury amerykańskiej – Maciej Glaza.
Niezwykle barwne kostiumy przygotowała Agata Uchman, która połączyła lata 20., pop-art z komiksem, z geometrycznością. O tym, z jaką pieczołowitością każdy z realizatorów podszedł do pracy przy „Crazy for You” świadczy choćby fakt, że każdy strój został narysowany i skopiowany na materiał. Orkiestrę prowadzi brawurowo dyrektor artystyczny Opery na Zamku Jerzy Wołosiuk. Współpraca z najlepszymi w Polsce specjalistami w dziedzinie musicalu zaowocowała znakomicie i brawurowo zatańczonym, doskonale zaśpiewanym, bogatym scenograficznie i pełnym ciekawych i nietuzinkowych pomysłów choreograficznych tańcem. Pierwsza część musicalu dzieje się w Nowym Yorku. Tu scenografia, kostiumy przypominają klasykę amerykańskiego komiksu z pierwszej połowy XX wieku. Graficzne formy są wzbogacone świetlnymi efektami, nie odbiegającymi jakościowo od tych widzianych na najlepszych scenach musicalowych. W drugiej części, kiedy widz przenosi się do Nevady, scenografia zmienia się w westernową.
„Crazy for You” jest rzadko wystawianym w Polsce musicalem, gdyż nawet zdaniem samych realizatorów jest trudny, niełatwe jest połączenie w spójną całość na stosunkowo niewielkiej scenie pracy solistów, tancerzy, chóru i orkiestry. Ponadto soliści musieli nauczyć się doskonale tańczyć, tancerze – grać trudne role aktorskie. W spektaklu grają aktorzy z całej Polski, wyłonieni w drodze castingu. Artyści prezentują perfekcyjny warsztat wokalno-taneczny. Różne techniki taneczne (od stepu przez kankan po balet), dynamiczne zmiany miejsc (pomysłowe wykorzystanie sceny obrotowej i pracy 41 sztankietów) są niebywałym wyzwaniem dla teatru. Jest to zatem jedna z trudniejszych inscenizacji Opery na Zamku w Szczecinie.
Spektakl otrzymał nagrodę publiczności “Bursztynowy Pierścień 2017” w kategorii “spektakl roku” oraz XII Teatralne Nagrody Muzyczne im. Jana Kiepury za najlepsze kostiumy dla Agaty Uchman i Macieja Glazy dla najlepszego tancerza w pozostałych formach tanecznych za układy stepu.
Jerzy Wołosiuk, dyr. artystyczny Opery na Zamku w Szczecinie i kierownik muzyczny spektaklu: „Opera na Zamku została zaprojektowana jako teatr muzyczny, ma takie korzenie. Jako dyrektor artystyczny, który ma za zadanie myśleć o przyszłości teatru, również myślę o jego przeszłości. «Crazy for You» jest spektaklem, który, oprócz tego, że nosi wszystkie cechy teatru broadwayowskiego, ma też w sobie dużo szlachetności ze złotych lat musicalu. Można powiedzieć, że jest spektaklem totalnym. Ma wielkiego ducha tradycji muzycznej, wywodzącej się wprost z muzyki klasycznej. Bo Gershwin całe życie chciał być kompozytorem klasycznym. Gdy napisał «Amerykanina w Paryżu», «Błękitną rapsodię», to uważał to za muzykę klasyczną, nie za muzykę rozrywkową. My wystawiamy «Crazy for You», bo teatr jest w naszym DNA. To, co mnie ujmuje w tej muzyce i w tej sztuce scenicznej, to właśnie to, że jest to muzyka rozrywkowa, ale z pierwiastkiem muzyki klasycznej. (…) Marzę o tym, by ludzie wyszli z teatru z bolącymi ze śmiechu brzuchami. Uśmiechnięci! To bardzo istotne. Wiadomo, że teatr operowy to często tematy ciężkie, wielka opera, tragedie i czasem jest ten dystans pomiędzy tym co dzieje się na scenie, a widownią. Chciałbym, żeby «Crazy for You» złamało ten dystans, żeby widz był w stu procentach wciągnięty w tę historię i nie bał się reagować. To jest ważne. Bo widzowie w teatrze operowym często nie wiedzą na przykład, czy wypada się zaśmiać, gdy jest coś śmiesznego na scenie. Tu mam nadzieję, że wszelkie bariery będą przełamane, co później zachęci naszych widzów do przychodzenia na inne spektakle i na reagowanie dokładnie w taki sam sposób. Bo ważne jest, by sztuka sceniczna, operowa, operetkowa, musicalowa była sztuką żywą. Żeby widz angażował się w nią emocjonalnie”.
Realizatorzy:
Reżyseria Jerzy Jan Połoński
Kierownictwo muzyczne Jerzy Wołosiuk
Choreografia Jarosław Staniek
Scenografia Mariusz Napierała
Kostiumy Agata Uchman
Przygotowanie chóru Małgorzata Bornowska
Asystent choreografa Katarzyna Zielonka
Step – choreografia Maciej Glaza
Projekty animacji Adam Keller
Asystent dyrygenta Antonina Banaś
Asystent reżysera Klaudia Kinowska
Terminy:
- 07 stycznia 2023, sobota, godz. 19.00
- 08 stycznia 2023, niedziela, godz. 18.00
- 10 stycznia 2023, wtorek, godz. 19.00
- 13 stycznia 2023, piątek, godz. 19.00
Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).