8 grudnia 2021

Silesion.PL

serwis informacyjny

Sukces studentów Politechniki Śląskiej na zawodach Droniada 2021

Studenci z Koła Naukowego High Flyers zwyciężyli w zawodach Droniada 2021. Wygrali dwie konkurencje, a w trzeciej stanęli na drugim stopniu podium. Nasza reprezentacja odnotowała także jeszcze jeden historyczny sukces. Drużyna Politechniki Śląskiej otrzymała Nagrodę Główną i nagrody specjalne o łącznej wartości 25 000 zł, a ponadto specjalistyczną aparaturę do sterowania dronami.

Droniada pokazuje możliwości technologiczne przemysłu 4.0, ze szczególnym uwzględnieniem dronów, robotyki, teleinformatyki, geoinformacji, systemów analizy informacji, elektroniki i lotnictwa. W konkursie biorą udział zespoły akademickie i Open, które w praktyce mogą zaprezentować swoje rozwiązania przed potencjalnymi inwestorami. Scenariusze zadań konkursowych oparte są sytuacjach mogących wydarzyć się w rzeczywistości, w których drony stanowią realne wsparcie. 

W tym roku Droniada obejmowała trzy konkurencje: prezentację bezzałogowego systemu latającego oraz identyfikację obszarów zajętych przez patogeny chorób roślin („Trzy kolory”). Trzecia kategoria dotyczyła wykrycia w sadzie parcha i mączniaka jabłoni, następnie zaś ich precyzyjny oprysk środkami ochrony roślin symulowany przez kulki paintballowe („Drzewo życia”).

Wydaje mi się w 2021 roku pod względem technicznym tworzenie dronów nie jest wyzwaniem, ponieważ robi to wiele firm. Wyznawaniem jest na pewno wykorzystywanie tych maszyn, tworzenia z nich robotów i używania ich jako robotów, czyli jako autonomicznych maszyn, które wykonują powierzone im zadania. To jest to do czego zmierzamy. Nie zachwycamy się tym, że nasza maszyna po prostu lata. Naszym celem jest aby dodatkowo wykonywała jakąś czynność, która może pomóc ludziom – mówi Jacek Grzybowski, Przewodniczący Koła Naukowego High Flyers.

Koło High Flyers z Politechniki Śląskiej zwyciężyło w drugiej i trzeciej kategorii. Dzięki temu drużyna otrzymała Nagrodę Główną. Należy podkreślić, że po raz pierwszy w dziejach Droniady wykonano skutecznie misję w nasilającym się deszczu. Udało się to naszemu zespołowi High Flyers, który w ten sposób spełnił jeden z warunków regulaminowych o gotowości startu drona w trwającej przez 15 minut mżawce.

W trakcie jednej z konkurencji zaczęło padać, na początku to była lekka mżawka potem mocny deszcz, mimo to nasz system był w stanie kontynuować misję bez żadnego pośpiechu co zrobiło ogromne wrażenie na Jury. Taka sytuacja, że zdanie było wykonywane w deszczu zdarzyła się po raz pierwszy w historii zawodów. Jury podkreśliło, że pierwszy raz został przetestowany punkt regulaminu mówiący o tym, że dron musi być wodoodporny – dodaje Grzybowski. W pierwszej kategorii czyli za prezentację bezzałogowego systemu latającego nasi studenci zajęli drugie miejsce. 

Konkurs Droniada bazuje na realnych, życiowych sytuacjach, w których bezzałogowe statki powietrzne, potocznie nazywane dronami, mogą dawać realne wsparcie. Dziś samo latanie bezzałogowe nie stanowi już problemu i nikogo nie dziwi. Aktualnie prace badawcze, w które angażowani są studenci ze Studenckiego Koła Naukowego High Flyers, skupiają się na umiejętnym i inteligentnym przetworzeniu informacji, pozyskiwanej za pomocą drona. Często mówimy o lotach autonomicznych, za którymi stoi sztuczna inteligencja, algorytmika, uczenie maszynowe, big data, czy też obliczenia wykonywane w chmurze. I właśnie takie zawody jak Droniada stymulują działalność badawczą studentów w tym kierunku – mówi dr hab. inż. Roman Czyba, Prof. PŚ.

Na Droniadę 2021 przygotowywaliśmy się od zimy. Z powodu pandemii na początku zajmowaliśmy się tylko oprogramowaniem, spotykaliśmy się zdalnie raz w tygodniu. Wraz ze zbliżającym się terminem zawodów ilość pracy znacznie wzrosła. Nie obyło się bez zmiany paru rozwiązań oraz dopisywania kodu na ostatni moment, ale udało się wszystko zbudować i przetestować na czas. W tym roku konkurencja bardzo nas zmotywowała. Na pewno zespół dobrze będzie wspominać ten wyjazd – mówi Jacek Grzybowski.

Wykorzystywanie dronów w życiu codziennym jest coraz powszechniejsze. Dlatego aktywność studentów Politechniki Śląskiej w tym obszarze jest bardzo istotna.

Już teraz obserwujemy duże zapotrzebowanie ze strony rynku dronowego na wykwalifikowane kadry z obszaru projektowania i eksploatacji platform bezzałogowych. Dowodem na to jest powstały na terenie Metropolii Górnośląsko-Zagłębiowskiej Centralnoeuropejski Demonstrator Dronów, będący odpowiedzią na rosnący rynek dronów i przewidywane w niedalekiej przyszłości zapotrzebowanie na usługi wykonywane przez bezzałogowce. Politechnika Śląska stara się wyjść naprzeciw oczekiwaniom rynku pracy otwierając nowy kierunek studiów o nazwie „Inżynieria Lotnicza i Kosmiczna”. Jego studenci będą również kształceni w zakresie projektowania i obsługi statków bezzałogowych – mówi dr hab. inż. Roman Czyba, Prof. PŚ.

Sukces studentów nie byłby możliwy bez wsparcia Politechniki Śląskiej. Studenci aktywnie uczestniczą w licznych projektach na Uczelni, realizując indywidualne programy studiów w formie Project Based Learning oraz przez aktywność w kołach naukowych.

Politechnika Śląska przede wszystkim angażuje studentów w prace naukowe i w prace w kołach naukowych. W naszej Uczelni funkcjonuje ponad 180 kół i myślę, że jest to najlepszy sposób na osiąganie sukcesów tam, gdzie liczy się innowacyjność i samodzielność. Przez praktyczne rozwiązywanie problemów budujemy innowacyjność naszych studentów, która zaowocuje wdrożeniami. W ten sposób wzmacniamy prestiż naszej Uczelni, ale też jakość naszej gospodarki, a studenci mają szanse zmierzyć się z realnymi zadaniami. W ten sposób są bardzo konkurencyjni na rynku pracy. Studenci, który wybiorą studia na Politechnice Śląskiej mogą liczyć na ciekawy program studiów, indywidualizację podejścia, na udział w różnych projektach, w których mogą się wykazać, wreszcie na pracę w indywidualnych zespołach, w których mogą się rozwijać swoje uzdolnienia i w ten sposób budować swoją drogę do sukcesu. Nowoczesny inżynier musi być interdyscyplinarny, powinien posiadać także umiejętność łączenia różnych obszarów techniki. To jest klucz do naszego podejścia do kształcenia do nowych programów studiów – powiedział prof. dr hab. inż. Bogusław Łazarz, Prorektor ds. Ogólnych.

Uczelnia wspiera koła naukowe studentów, poprzez realizację równego rodzaju projektów min projektów PBL. Mamy także wsparcie i finasowanie z programu Inicjatywy doskonałości. Tak więc Uczelnia oferuje bardzo duży wachlarz możliwości pozyskania środków i realizacji projektów.

Droniada to przede wszystkim szansa dla studentów, ponieważ mogą w praktyce sprawdzić swoje umiejętności i to, czego się uczą podczas standardowych zajęć. Mogą sprawdzić jak się to przekłada na praktykę. Mogą się sprawdzić w konfrontacji z drużynami z innych uczelni. Droniada to też możliwość zaprezentowania się przed potencjami pracodawcami czy inwestorami. Apetyt rośnie w miarę jedzenia, chcemy wystartować też poza Polską. Chcielibyśmy wziąć udział w międzynarodowych zawodach w Australii, w których uczestniczą wszystkie znaczące uczelnie z całego świata – podsumowuje prof. Czyba

Do konkursu Droniada 2021 zgłoszono 11 drużyn z całej Polski min. z Warszawy, Łodzi, Krakowa i Poznania. W klasyfikacji generalnej zespół Politechniki Śląskiej zdobył 78 punktów, na drugim miejscu była drużyna Politechniki Wrocławskiej, która uzyskała 67 punktów a na trzecim przedstawiciele AGH, którym przyznano 43 punkty.

Copyright © 2016-2021 Wszelkie prawa zastrzeżone. | Silesion dla Śląska.