Start solarnych biletomatów w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. To największy tego rodzaju system w Polsce

Solarny biletomat przy ulicy Mickiewicza w Katowicach
Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (GZM) weszła w nowy etap rozwoju infrastruktury transportowej. Na jej obszarze rozpoczęto właśnie proces uruchamiania największego w Polsce systemu solarnych automatów biletowych. W sumie 132 nowoczesne urządzenia mają stanąć w 41 gminach regionu i obsługiwać codzienne potrzeby tysięcy pasażerów korzystających z transportu publicznego.
To rozwiązanie nie tylko ekologiczne i nowoczesne, ale przede wszystkim projekt strategiczny: wzmacniający dostępność usług komunikacyjnych, wyrównujący szanse i wspierający politykę zielonej transformacji regionu.

Największy tego typu system w kraju
Nigdy wcześniej w Polsce nie uruchomiono tak rozbudowanej sieci automatów biletowych zasilanych energią słoneczną. Jak wskazuje Karol Gocyła, naczelnik Wydziału Infrastruktury Stacjonarnej w Zarządzie Transportu Metropolitalnego (ZTM), instalacja odbywa się etapami, a zakończenie projektu planowane jest jeszcze w pierwszym półroczu 2025 roku.
Projekt zakłada podwojenie liczby biletomatów na terenie GZM, co ma fundamentalne znaczenie zwłaszcza dla pasażerów z mniejszych miejscowości i dzielnic oddalonych od centrów miast.
Gdzie trafią nowe urządzenia?
Urządzenia zostały rozlokowane w miejscach, gdzie występuje największe natężenie ruchu pasażerskiego, oraz tam, gdzie warunki techniczne – zwłaszcza nasłonecznienie – pozwalają na ich niezawodne działanie.

Najwięcej nowych automatów, bo aż 17, zainstalowano w Katowicach. Znajdziemy je przy takich przystankach jak:
- * Park Śląski Ogród Zoologiczny,
- * Osiedle Paderewskiego Biblioteka Śląska,
- * Giszowiec Kościół,
- * Kostuchna Osiedle,
- * oraz Osiedle Tysiąclecia ZOO.
Kolejne miasta z dużą liczbą urządzeń to:
- * Bytom, Chorzów, Dąbrowa Górnicza, Gliwice, Mysłowice, Ruda Śląska, Tychy i Zabrze – po 6 biletomatów,
- * Będzin, Piekary Śląskie i Sosnowiec – po 5,
- * a także mniejsze gminy, które dotąd miały ograniczoną infrastrukturę tego typu: Bojszowy, Rudziniec, Wyry, Lędziny i inne.
Ekologiczne rozwiązanie na miarę XXI wieku
Zasilanie solarne nie jest przypadkowym dodatkiem. To świadome działanie wpisujące się w strategię zrównoważonego rozwoju i neutralności klimatycznej, do której dąży nie tylko Unia Europejska, ale także samorządy w Polsce.

Automaty nie wymagają podpięcia do sieci energetycznej – są więc samowystarczalne i mogą działać nawet w lokalizacjach trudnych pod względem infrastrukturalnym. To ogromna zaleta, szczególnie w kontekście planowanych oszczędności i rosnących kosztów energii.
Z punktu widzenia mieszkańców oznacza to więcej punktów sprzedaży biletów bez konieczności budowy drogich przyłączy czy pawilonów.
Dostępność dla wszystkich – także dla osób z niepełnosprawnościami
Projekt został zaplanowany z myślą o pełnej dostępności dla osób z ograniczeniami ruchowymi i sensorycznymi. Nowe biletomaty wyposażono w:
- * ekrany dotykowe na odpowiedniej wysokości – dostosowane do osób poruszających się na wózkach,
- * czytniki kart, otwory wrzutowe i odbioru biletów w zasięgu ręki,
- * tryb kontrastowy – przyjazny dla osób niedowidzących,
- * interfejs prosty i intuicyjny, dostępny również dla seniorów czy osób korzystających sporadycznie z transportu publicznego.
Takie podejście to przykład włączającej polityki transportowej, której celem jest niwelowanie barier i zwiększanie równości w dostępie do usług publicznych.
Jakie bilety kupimy w automatach i jak zapłacimy?
Nowe urządzenia pozwolą na zakup pełnej oferty biletów Transport GZM – zarówno papierowych, jak i elektronicznych. Pasażerowie będą mogli zapłacić na kilka sposobów:
- * kartą płatniczą,
- * BLIKIEM,
- * gotówką (bilonem),
- * oraz środkami zgromadzonymi na koncie użytkownika systemu Transport GZM.
Co istotne – automaty umożliwią także zwrot zakupionych biletów, co dotąd było rzadkością i często wymagało wizyty w punkcie obsługi klienta.
Koszty i perspektywa finansowa
Koszt całego projektu to ok. 13 milionów złotych – obejmuje on zarówno zakup urządzeń, jak i ich obsługę oraz serwis przez okres 10 lat. W przeliczeniu na jedno urządzenie i cały okres użytkowania, daje to niską jednostkową inwestycję z punktu widzenia metropolii, szczególnie biorąc pod uwagę oszczędności energii i brak konieczności instalacji elektrycznej.
Dlaczego to ważne? Znaczenie regionalne i ogólnopolskie
Wdrażając największy w Polsce system solarnych biletomatów, GZM pokazuje, że może być liderem zmian w transporcie publicznym – nie tylko na Śląsku, ale w skali kraju. To projekt, który może stać się inspiracją dla innych metropolii, takich jak Warszawa, Trójmiasto czy Kraków.
Nowoczesne, zrównoważone, przystępne i zgodne z europejskimi standardami – takie rozwiązania będą coraz częściej oczekiwane przez mieszkańców.
Co dalej? GZM na drodze do mobilności przyszłości
Projekt biletomatów to jeden z filarów strategii Transport GZM. Kolejne działania metropolii będą zapewne obejmować:
- * integrację taryfową z przewoźnikami kolejowymi,
- * dalszą cyfryzację (m.in. płatności zbliżeniowe w autobusach),
- * rozwój aplikacji mobilnej i systemów nawigacji w czasie rzeczywistym,
- * i kolejne inwestycje w transport niskoemisyjny.
Więcej niż tylko biletomaty
Solarne automaty biletowe to nie tylko nowe „maszyny na bilety”. To symbol transformacji – technologicznej, ekologicznej i społecznej. To także krok w kierunku bardziej dostępnego, równościowego i inteligentnego transportu publicznego, który staje się nie tylko środkiem przemieszczania, ale ważnym elementem jakości życia mieszkańców metropolii.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Silesion.pl codziennie. Obserwuj Silesion.pl!
Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).
Dodaj komentarz