Spada liczba ofert aut używanych,ale rośnie napływ aut niemal nowych
Po kilku miesiącach utrzymywania się mediany ceny aut na rynku wtórnym poniżej wartości najwyższej, którą osiągnęła w lutym 2023 r., w lipcu niemal się z nią zrównała. W ubiegłym miesiącu mediana ceny wyniosła 31 200 zł i była niższa tylko o 300 zł od mediany ceny zanotowanej w lutym br. Dane pochodzą z miesięcznego raportu Barometr AAA AUTO opartego na analizie danych dotyczących sprzedaży aut używanych w komisach, na stronach internetowych oraz u dealerów samochodów używanych. Według raportu w lipcu 2023 roku w Polsce oferowano do sprzedaży na wtórnym rynku 193 882 auta z drugiej ręki, tj. o 528 samochodów mniej niż w czerwcu br., ale wciąż rośnie napływ aut niemal nowych z małym przebiegiem.
„Choć na polskim rynku wtornym mediana ceny wzrosła, sytuacja może się uspokoić w drugiej połowie lata, jak to miało miejsce w lipcu, np. w Czechach. Tam cena spadła po wielu latach utrzymywania się na wysokim poziomie. Już teraz widać, że mimo spadku liczby aut w ofercie, przybywa aut młodych, co również wpływa na wyższą medianę ceny aut używanych oferowanych na polskim rynku. Z drugiej strony sytuacja na rynku nowych samochodów nadal jest trudna. Czas oczekiwania jest długi, dlatego kupujący coraz częściej zwlekają z wymianą samochodu lub zamiast tego wybierają prawie nowy używany samochód. Samochody używane są łatwo dostępne i pomimo rosnących cen są nadal tańsze niż samochody nowe, co dodatkowo zwiększa popyt i powoduje dalszy wzrost cen“ – powiedziała Karolina Topolova, dyrektor generalna i prezes zarządu AURES Holdings, operatora międzynarodowej sieci autocentrów AAA AUTO.
Najpopularniejszym modelem oferowanym na sprzedaż na rynku wtórnym w lipcu 2023 r. był Opel Astra – 5 496 ofert, na drugim miejscu znalazło się Volkswagen Golf – 4 245 ofert, a na trzecim Audi A4 – 4 182 oferty. Największa liczba ofert prezentowała samochody z silnikami diesla – 90 466 aut, a na drugim miejscu z silinikami benzynowymi – 85 963 auta.
Mediana ceny samochodu używanego w lipcu 2023 r: 31 200 PLN
Mediana przebiegu w lipcu 2023 r: 179 000 km
Mediana rocznika produkcji w lipcu 2023 r: 11,9 lat
Najwięcej ofert sprzedaży samochodów używanych w lipcu 2023 roku pojawiło się w województwie mazowieckim – 37 396 ofert, a najmniej w województwie opolskim – 3 109 ofert. Najdroższe samochody oferowano w województwie mazowieckim (mediana ceny: 39 500 zł), a najtańsze w województwie lubelskim (24 900 zł).
Liczba ofert sprzedaży samochodów używanych w poszczególnych województwach wraz z medianą ceny, przebiegu i wieku w czerwcu 2023 r. na wtórnym rynku:
Województwo | Liczba ofert 07.2023 | Mediana ceny (PLN) | Mediana przebiegu (km) | Mediana wieku (lat) |
Mazowieckie | 37 396 | 39 500 | 169 000 | 10,5 |
Śląskie | 23 884 | 34 900 | 160 000 | 10,9 |
Wielkopolskie | 22 903 | 31 900 | 172 000 | 11,3 |
Małopolskie | 16 514 | 33 000 | 171 131 | 11,6 |
Dolnośląskie | 14 194 | 27 000 | 186 000 | 12,8 |
Łódzkie | 11 886 | 28 900 | 178 000 | 12,2 |
Pomorskie | 11 606 | 29 999 | 190 000 | 12,3 |
Kujawsko-pomorskie | 8 523 | 25 500 | 192 250 | 13,2 |
Lubelskie | 8 176 | 24 900 | 206 000 | 13,8 |
Podkarpackie | 7 489 | 28 900 | 180 000 | 12,5 |
Świętokrzyskie | 7 350 | 26 500 | 200 000 | 13,5 |
Zachodniopomorskie | 6 421 | 25 000 | 195 340 | 13,5 |
Warmińsko-mazurskie | 5 192 | 26 900 | 195 300 | 13,4 |
Lubuskie | 4 915 | 30 000 | 181 000 | 12,1 |
Podlaskie | 4 047 | 29 999 | 192 000 | 12,5 |
Opolskie | 3 109 | 29 900 | 185 375 | 12,3 |
niezidentyfikowane | 277 | 28 900 | 195 140 | 13,6 |
Ogółem | 193 882 | 31 200 | 179 000 | 11,9 |
Oferty sprzedaży najczęściej prezentowały samochody z silnikami diesla – 90 466, przed autami z silnikami benzynowymi – 85 963. W następnej kolejności znalazły się auta napędzane LPG (12 278), hybrydowe (3 458), elektryczne (1 641) oraz CNG (82).
10 modeli aut używanych najczęściej ogłaszanych do sprzedaży w Polsce w lipcu 2023 roku:
- Opel Astra
- Volkswagen Golf
- Audi A4
- BMW 3
- Volkswagen Passat
- Ford Focus
- Skoda Octavia
- BMW 5
- Audi A6
- Opel Corsa
Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).