Samorządowcy w Dąbrowie Górniczej o możliwych rozwiązaniach kryzysu mieszkaniowego w Polsce
W najbliższy czwartek 17 października samorządowcy z całego kraju spotkają się w Dąbrowie Górniczej, aby porozmawiać o perspektywach rozwoju Społecznych Agencji Najmu. To ważne rozwiązanie jest odpowiedzią na coraz bardziej wyraźny kryzys mieszkaniowy.
Miejsce spotkania jest nieprzypadkowe – to, co dąbrowski samorząd wprowadził ponad rok temu jako innowację w zakresie polityki mieszkaniowej, Warszawa ma szansę wprowadzić w tym tygodniu – w czwartek, 17 października, o uchwale powołującej Społeczną Agencję Najmu (SAN) zdecydują warszawscy radni.
– Idea Społecznej Agencji Najmu była nam bliska od dawna. O potrzebie rozwijania rynku mieszkań na wynajem w Dąbrowie Górniczej mówiliśmy już w 2017 roku. Potwierdzały to badania przeprowadzone w mieście – mówi Bożena Borowiec, zastępczyni prezydenta Dąbrowy Górniczej – Jestem przekonana, że wprowadzenie Społecznej Agencji Najmu (SAN) jako instrumentu lokalnej polityki mieszkaniowej przyczyni się z biegiem czasu do zwiększenia podaży mieszkań na wynajem w obrębie już istniejącego zasobu mieszkaniowego.
Społeczna. Agencja. Najmu. Co się za tym kryje?
SAN to obecnie jedno z ciekawszych rozwiązań pozwalających na poprawę sytuacji mieszkaniowej w Polsce. To nowatorskie w Polsce, ale ugruntowane na Zachodzie Europy rozwiązanie pozwala Gminom na zwiększenie zasobu mieszkaniowego, właścicielom mieszkań na bezpieczne oddanie mieszkania w najem, osobom w luce czynszowej, kryzysie mieszkaniowym, czy uciekającym przed wojną – na dostępny cenowo dach nad głową. Jak to działa? Agencję zakłada miasto. Może oddać jej prowadzenie spółce miejskiej lub organizacji pozarządowej. Następnie to agencja szuka wolnych lokali (miejskich lub na rynku), dzierżawi je i zgodnie z przyjętymi kryteriami, prowadzi najem – podpisuje umowy z lokatorami, administruje lokalami, dba o zasób i wszystkie zaangażowane strony. Społeczne Agencje Najmu w Polsce są adaptacją rozwiązań, które od wielu lat działają w Belgii, Francji i Anglii. Od 2014 roku na nasz grunt to rozwiązanie przenosiła fundacja Habitat for Humanity Poland.
Agencja – czemu społeczna skoro jak nieruchomości?
Kluczem do sukcesu jest pośrednictwo samorządu – ten jest gwarantem bezpieczeństwa zarówno dla dzierżawiących swoje mieszkania jak i wynajmujących je od agencji. A to nie wszystko – dzięki umocowaniu społecznych agencji najmu w ustawie, od 2021 roku właściciele mieszkań mogą liczyć na zwolnienie z podatku dochodowego związanego z najmem, gminy mogą skorzystać z dodatkowych funduszy, czy to na remont czy rozwijanie potrzebnych programów wsparcia dla wynajmujących.
W Polsce, od wspomnianego już 2021 roku, powstało 12 SAN-ów. To z jednej strony nie dużo, z drugiej jednak to dobra baza, by zacząć wyciągać wspólne wnioski i zaznaczać przetarte szlaki – mówi Magdalena Dul – Komosińska, prezeska z fundacji Habitat For Humanity Poland – dzięki zebranym w jednym miejscu praktykom i praktyczkom SANów, chcemy stworzyć instrukcję obsługi społecznych agencji, tak by kolejne samorządy miały łatwiej. A liczba zainteresowanych gmin stale rośnie – to już nie tylko Warszawa, ale także Kraków, to również małe gminy, takie jak Ziębice.
Bardzo trudna sytuacja mieszkaniowa w Polsce i potencjał SAN przemawia za jego rozwijaniem na szeroką skalę. Jest to sprawdzone i niewątpliwie bardzo przydatne samorządom narzędzie do realizowania polityki mieszkaniowej i społecznej – dodaje Przemek Górski, koordynator wydarzenia z fundacji Habitat For Humanity Poland.
Fundacja Habitat for Humanity Poland działa na rzecz ograniczenia ubóstwa mieszkaniowego w Polsce od ponad 30 lat. Fundacja zajmuje się zwiększaniem świadomości społecznej na temat sytuacji mieszkaniowej w Polsce oraz działaniami na rzecz poprawy polityki mieszkaniowej. Promuje rozwiązania systemowe, tak aby skala działań fundacji była jak największa. Szacuje się, że działania Fundacji wpłynęły na poprawę sytuacji mieszkaniowej ponad 690 tysięcy osób w Polsce
Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).