Silesion.PL

Aktualności blisko mnie, sport, Katowice | lokalne Informacje

Rower elektryczny vs. e-bike z manetką gazu – jak odróżnić legalny pojazd od motoroweru?

Rower Elektryczny W Miescie

Wraz z rosnącą popularnością elektrycznych jednośladów coraz więcej użytkowników dróg porusza się pojazdami, które wyglądają jak rowery, ale nimi nie są – przynajmniej w świetle prawa. Główna różnica między legalnym rowerem elektrycznym a e-bike’iem wyposażonym w manetkę gazu sprowadza się do parametrów technicznych oraz konsekwencji ich użytkowania. W tym artykule wyjaśniamy, czym te pojazdy się różnią, jakie wymagania prawne obowiązują ich właścicieli i prezentujemy przykłady popularnych modeli z Allegro i OLX, które formalnie klasyfikowane są jako motorowery.

Co mówi ustawa? Kluczowe definicje

Zgodnie z Ustawą Prawo o Ruchu Drogowym, rower to pojazd:

„o szerokości nieprzekraczającej 0,9 m poruszany siłą mięśni osoby jadącej tym pojazdem; rower może być wyposażony w uruchamiany naciskiem na pedały pomocniczy napęd elektryczny zasilany prądem o napięciu nie wyższym niż 48 V o znamionowej mocy ciągłej nie większej niż 250 W, którego moc wyjściowa zmniejsza się stopniowo i spada do zera po przekroczeniu prędkości 25 km/h.”

Każdy pojazd, który przekracza jeden z tych parametrów, nie spełnia definicji roweru i automatycznie staje się motorowerem. Ma to poważne skutki prawne.

E-bike z manetką – co to właściwie jest?

Na rynku funkcjonuje wiele modeli, które wizualnie przypominają zwykłe rowery, jednak są wyposażone w manetkę gazu. Umożliwia ona poruszanie się bez pedałowania, co z punktu widzenia przepisów eliminuje je z kategorii rowerów.

W praktyce oznacza to, że:

  • pojazd jest napędzany jak motorower,
  • nie może korzystać z infrastruktury rowerowej (np. dróg dla rowerów),
  • wymaga rejestracji oraz posiadania odpowiednich uprawnień.

Zdecydowana większość użytkowników tych pojazdów nie zdaje sobie z tego sprawy, co rodzi ryzyko kar finansowych oraz odpowiedzialności w przypadku wypadków.

Najczęstsze parametry nielegalnych e-bike’ów

Wiele jednośladów oferowanych w popularnych serwisach sprzedażowych ma moc i napięcie znacznie wykraczające poza dozwolone wartości. Często także ich prędkość maksymalna przekracza 25 km/h.

Najczęściej spotykane niezgodności:

  • silnik o mocy 500 W, 750 W, 1000 W, a nawet więcej,
  • napięcie zasilania 60 V lub 72 V,
  • obecność manetki gazu umożliwiającej jazdę bez pedałowania,
  • brak oznaczeń homologacyjnych lub deklaracji CE.

Użytkownicy, nieświadomi przepisów, traktują takie pojazdy jak rowery. Jednak z punktu widzenia prawa nie mają oni prawa poruszać się nimi po drogach publicznych, dopóki nie spełnią wymagań identycznych jak w przypadku motorowerów.

Przykłady modeli łamiących przepisy – Allegro i OLX

Wystarczy kilka minut przeglądania popularnych portali sprzedażowych, aby natknąć się na ogłoszenia rowerów elektrycznych, które z prawnego punktu widzenia są motorowerami.

Przykładowe modele dostępne w serwisach ogłoszeniowych:

  • Lankeleisi X3000 Plus – moc silnika 1000 W, manetka gazu, prędkość maksymalna do 45 km/h.
  • Samebike LO26 – silnik 500 W, możliwość jazdy bez pedałowania.
  • Bezmarkowy „Fatbike” z OLX – napięcie 60 V, prędkość do 50 km/h, brak danych o homologacji.
  • E-rower z manetką, opisany jako „do 70 km/h” – brak jakichkolwiek informacji o legalności, silnik 1500 W.

Wszystkie powyższe modele – choć często określane jako rowery elektryczne – wymagają spełnienia tych samych warunków, co motorowery.

Co grozi użytkownikowi takiego pojazdu?

Poruszanie się niezarejestrowanym e-bike’iem z manetką, bez odpowiedniego ubezpieczenia i prawa jazdy, niesie ze sobą szereg konsekwencji.

Najważniejsze ryzyka prawne:

  • mandat karny za brak uprawnień – do 1500 zł,
  • mandat za brak OC – nawet 1400 zł od UFG,
  • kara za brak rejestracji pojazdu – do 500 zł,
  • odpowiedzialność cywilna i karna w przypadku kolizji.

W przypadku potrącenia pieszego lub innego uczestnika ruchu, użytkownik takiego pojazdu może być pociągnięty do odpowiedzialności finansowej z własnych środków – brak OC oznacza brak ochrony ubezpieczeniowej.

Kiedy rower to rower? Warunki legalności

Aby pojazd został uznany za legalny rower elektryczny, musi spełniać łącznie wszystkie następujące warunki:

  • napęd pomocniczy – silnik wspiera tylko wtedy, gdy użytkownik pedałuje,
  • moc maksymalna 250 W, napięcie zasilania do 48 V,
  • odcięcie wspomagania po przekroczeniu prędkości 25 km/h,
  • brak manetki gazu umożliwiającej jazdę bez pedałowania.

Każde odstępstwo od tych wymagań oznacza, że pojazd nie mieści się w definicji roweru i nie może być używany jak zwykły rower.

Brak świadomości i luk w egzekwowaniu przepisów

Wielu sprzedawców nie informuje nabywców o konsekwencjach zakupu pojazdu z manetką gazu lub silnikiem powyżej 250 W. W opisach ofert pojawiają się określenia sugerujące legalność, np. „rower elektryczny”, „ebike do miasta”, „do jazdy po ścieżkach rowerowych”.

Brakuje także skutecznego mechanizmu kontroli przy zakupie – nikt nie weryfikuje, czy dany pojazd spełnia wymogi techniczne. Dopiero kontrola drogowa może ujawnić nieprawidłowości, co może skutkować grzywną lub wykluczeniem pojazdu z ruchu.

Co może zrobić użytkownik?

Jeśli posiadasz e-bike’a, który może przekraczać ustawowe limity, powinieneś:

  • sprawdzić moc silnika i napięcie zasilania,
  • upewnić się, czy pojazd ma manetkę gazu (nawet jeśli nie jest używana),
  • sprawdzić, czy wspomaganie wyłącza się przy 25 km/h.

Jeżeli którakolwiek z powyższych cech nie jest zgodna z definicją roweru, konieczne jest:

  • zarejestrowanie pojazdu jako motorower,
  • wykupienie OC,
  • posiadanie prawa jazdy kategorii AM (lub B),
  • poruszanie się zgodnie z przepisami dotyczącymi motorowerów.

Jesteśmy na  Google News. Dołącz do nas i śledź  Silesion.pl  codziennie. Obserwuj Silesion.pl!


Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).

O autorze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Rating
Copyright Silesion.pl© Wszelkie prawa zastrzeżone. 2016-2025
cropped Katowic Silesion Slask Silesia 24 info 1
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.