Rekordowa sprzedaż AURES Holdings wzmocniona generatywną sztuczną inteligencją
AURES Holdings, operator sieci AAA AUTO oraz Mototechna, największy dealer samochodów używanych i niemal nowych w Europie Środkowej, w pierwszych trzech miesiącach tego roku sprzedał 26 000 samochodów, co oznacza wzrost o 12% w porównaniu do analogicznego okresu 2023 roku. Rekordową sprzedaż spółka notuje nie tylko dzięki dużemu popytowi, ale także zwrotowi z inwestycji w rozwój nowoczesnych technologii, które obecnie znacząco zwiększają efektywność handlu samochodami i komunikacji z klientami. W tym roku firma planuje zwiększyć całkowitą sprzedaż samochodów o prawie jedną dziesiątą, czyli znacznie powyżej psychologicznego limitu 100 000 aut.
Najlepiej sprzedające się samochody w sieci AAA AUTO i Mototechna w I kw. 2024 r. | |||
Republika Czeska | Polska | Słowacja | |
1. | Škoda Octavia | Opel Astra | Škoda Octavia |
2. | Škoda Fabia | Ford Focus | Škoda Fabia |
3. | VW Passat | Škoda Octavia | VW Passat |
4. | Škoda Superb | VW Golf | VW Golf |
5. | Hyundai i30 | Kia Sportage | Škoda Superb |
6. | VW Golf | Škoda Fabia | Kia Ceed |
7. | Ford Focus | Opel Insignia | Kia Sportage |
8. | Kia Ceed | Renault Megane | Hyundai i30 |
9. | Škoda Rapid | VW Passat | Opel Astra |
10. | Kia Sportage | Renault Clio | Ford Focus |
„W kolejnym roku obecności na rynku osiągnęliśmy kolejny rekord sprzedaży. W ciągu ostatnich pięciu lat począwszy od 2020 r. nasza sprzedaż w pierwszym kwartale wzrosła o ponad 6 600 samochodów. Marzec był naszym najlepszym miesiącem w historii – sprzedaliśmy 9 427 samochodów. Doskonałe wyniki pierwszego kwartału sprawiły, że na początku marca sprzedaliśmy łącznie 100 tys. samochodów w ciągu ostatnich 12 miesięcy, czyli od marca 2023 roku. Jeśli chodzi o przyczyny tego sukcesu, oprócz dużego popytu, widzimy zwrot naszych inwestycji w innowacje technologiczne, w szczególności we wdrażaniu generatywnej sztucznej inteligencji w marketingu i komunikacji z klientami oraz w dalszym wykorzystaniu technologii cyfrowej wykorzystującej unikalne dane zintegrowane z naszymi procesami zakupów i sprzedaży” – powiedziała Karolína Topolová, dyrektor generalna i prezes zarządu AURES Holdings, operatora sieci centrów samochodowych AAA AUTO, Mototechna, Auto Diskont i Driverama. W marcu grupa sprzedawała już ponad 320 samochodów dziennie.
Nowoczesna technologia i generatywna sztuczna inteligencja
Działaność AURES Holdings jest znacząco wspierana przez uczenie maszynowe, tj. zautomatyzowany model głosowy wykorzystujący generatywną sztuczną inteligencję CARol w Contact Center. Za pośrednictwem CARol firma kupiła już w ubiegłym roku prawie 6 000 samochodów i obsłużyła łącznie 316 000 połączeń. Udział CARol we wszystkich samochodach zakupionych za pośrednictwem centrum obsługi klienta wyniósł ponad 10%. „Sprzedaliśmy łącznie 3 000 samochodów i obsłużyliśmy 180 000 rozmów sprzedażowych za pośrednictwem AI CARol. Rok do roku zaobserwowaliśmy zasadniczy wzrost sprzedaży od chwili zainteresowania do momentu zakupu – w Czechach było to o 18%, na Słowacji o 19%, a w Polsce o 11%” – powiedział Petr Vaněček, co-CEO i członek zarządu grupy AURES Holdings.
Ekspansja – w tym roku inwestycje na kwotę 17 mln zł.
Oferta samochodów w sieci sprzedaży AURES Holdings wynosi już 15 000 aut. Grupa osiągnęła to poprzez rozbudowę możliwości zakupowych i sprzedażowych w kilku oddziałach, co nadal będzie kontynuować. Ekspansja umożliwi AURES Holdings dalsze zwiększanie swojego udziału w rynku.
„W Czechach pod koniec marca otworzyliśmy nowe oddziały czysto zakupowe w Zličínie w Pradze, w Valašské Meziříč oraz w Polsce, w Gdyni. Zakończyliśmy poszerzanie przestrzeni w naszej siedzibie głównej w Dolnych Chabrach. Jest to obecnie największe centrum samochodów używanych w Europie Środkowej o łącznej powierzchni 140 000 m2. Poszerzyliśmy powierzchnię sprzedaży w Čestlicach, planujemy także zwiększenie w Libercu, Michalovcach i Popradzie. W Polsce zwiększymy o setki samochodów pojemność oddziałów w Krakowie, Zabrzu i Wrocławiu. Pod koniec roku otworzymy także zupełnie nowy oddział full-service w Polsce. Przygotowujemy się również do przeniesienia oddziału w Czeskich Budziejowicach na przyszły rok” – powiedział Petr Vaněček. Łączne tegoroczne inwestycje w przebudowę, rozbudowę i budowę nowych oddziałów w ramach grupy sięgną 17 mln zł.
Segment B2B – wzrost rok do roku o 6%
W porównaniu do I kw ub.r. sprzedaż dla przedsiębiorców wzrosła o 6%. Rośnie popularność produktów finansowych – coraz więcej klientów B2B kupuje samochód korzystając z leasingu.
„Z punktu widzenia sprzedaży samochodów dla firm, osób prowadzących działalność gospodarczą i przedsiębiorców, mamy za sobą udany pierwszy kwartał. Cieszę się, że skupiając się na przedsiębiorcach, czy to samozatrudnionych, czy firmach, ma to również swoje odzwierciedlenie w wynikach. Mieliśmy najlepszy pierwszy kwartał w sprzedaży B2B od początku pandemii Covid. Oferujemy szyte na miarę produkty i specjalną obsługę przedsiębiorców. W każdym oddziale zwracamy na nich uwagę i staramy się spełniać ich życzenia, począwszy od właściwego wyboru samochodu, indywidualnego finansowania czy szybkości obsługi. Przedsiębiorca nie ma czasu czekać i mamy tego pełną świadomość. Dlatego staramy się zająć nimi od razu, a nasi klienci korporacyjni mają w Centrum Klienta dedykowany zespół” – podkreślił Petr Vaněček.
Jeśli chodzi o ranking samochodów najpopularniejszych wśród przedsiębiorców, to właśnie samochody kombi i SUVy stanowią prawie 50% (dokładnie 47,7%) sprzedaży w tym segmencie. Dobrze radzą sobie również pojazdy użytkowe, dostawcze i wielomiejscowe, ich sprzedaż stale rośnie i w pierwszym kwartale stanowiły ponad 20% sprzedaży. „Z punktu widzenia poszczególnych marek i modeli, samochody marki Škoda są nadal popularne, a za nimi plasują się VW i Ford. Wśród poszczególnych modeli dominują samochody Škoda Octavia, Superb, Kodiaq i Fabia. Pierwszy van Peugeota, czyli model Boxer, uplasował się już na szóstej pozycji” – dodał Petr Vaněček.
Elektromobilność – wzrost udziału w rynku do 15%
AURES Holdings ocenia 2023 rok również jako udany z punktu widzenia wyników sprzedaży w obszarze elektromobilności. „Przekroczyliśmy nasz cel, jakim było osiągnięcie 10% udziału w rynku wtórnym, o prawie 3 punkty procentowe i osiągnęliśmy udział na poziomie 12,3%” – powiedział Petr Vaněček. Łącznie w 2023 roku AURES Holdings sprzedał prawie 400 samochodów elektrycznych.
Najlepiej sprzedające się samochody elektryczne w AURES Holdings w I kw. 2024 r.
- BMWi3
- Tesla Model 3
- Škoda Citigo-e
- VW e-Golf
- Nissan Leaf
- Tesla Model Y
- Mazda MX-30
- Mercedes-Benz EQA
- Volkswagen e-up!
- Škoda Enyaq Coupé
W 2023 r. 3% (tj. 6 640) wszystkich nowych sprzedanych samochodów było zasilanych wyłącznie bateriami, co stanowi wzrost o 70% rok do roku w wartościach bezwzględnych. Jeszcze szybszy jest wzrost liczby sprzedanych używanych samochodów elektrycznych na czeskim rynku wtórnym, rok do roku jest to bezwzględny wzrost o 73% (z 1 363 do 2 364). Pod względem marek bestsellerami w zakresie używanych samochodów elektrycznych są Tesla (22%), BMW (17%) i VW (14%). Liderami sprzedaży w AURES Holdings są BMW i3 (15%), Tesla Model 3 (13,5%) i Škoda eCitigo (8,6%). Najsilniejsze pod względem liczby używanych samochodów elektrycznych sprzedanych w sieci AAA AUTO i Mototechna są Praga, Kraj Środkowoczeski i Kraj Południowomorawski. W 2023 roku w segmencie elektromobilności na rynku najczęściej handlowano samochodami używanymi w wieku 1-4 lat.
„W 2024 r. w grupie AURES Holdings chcielibyśmy sprzedać około 1000 samochodów elektrycznych. W Czechach planujemy zwiększyć udział w rynku elektromobilności do 15%, ma temu pomóc otwarcie nowego Centrum samochodów elektrycznych i zabytkowych w Pradze – Čestlice. Pierwszy kwartał 2024 r. uważamy za bardzo udany pod względem wyników sprzedaży w obszarze mobilności elektrycznej. W pierwszym kwartale 2024 r. sprzedaliśmy w Grupie 126 pojazdów elektrycznych, czyli ponad dwukrotnie więcej niż w 1 kw. 2023 r. Z kolei, w I kw. 2024 r. kupiliśmy 166 pojazdów elektrycznych, co stanowi wzrost o 63% w porównaniu ze 102 pojazdami kupionymi w I kw. 2023 r.” – dodał Petr Vaněček.
Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).