Rekord sprzedaży samochodów grupy AURES Holdings w 2023 roku
AURES Holdings, operator sieci salonów samochodowych AAA AUTO, Mototechna, Auto Diskont i Driverama, osiągnął w zeszłym roku najlepszy wynik sprzedaży w swojej historii, sprzedając łącznie 98 134 samochody. Grupa zanotowała też najwyższą w swojej historii miesięczną sprzedaż w ciągu dziesięciu miesięcy ubiegłego roku. W sierpniu klienci odebrali najwięcej samochodów w historii – prawie dziewięć tysięcy. W Czechach Grupa po raz pierwszy sprzedała ponad pięćdziesiąt tysięcy samochodów. Rekordy padły także w Słowacji i w Polsce. Firma swój sukces upatruje głównie w związku z zastosowaniem nowoczesnych technologii, cyfryzacji przedsiębiorstwa i umocnienia swojej pozycji na rynku jako największego sprzedawcy w Europie Środkowo-Wschodniej.
„Rekordowe wolumeny sprzedaży to w dużej mierze zasługa naszych wcześniejszych decyzji o inwestowaniu w nowoczesne technologie. Zwłaszcza jeśli chodzi o integrację z naszymi narzędziami do automatyzacji biznesu opartymi na samouczeniu się maszyn i sztucznej inteligencji. Z powodzeniem wykorzystaliśmy już generatywną sztuczną inteligencję, która jest ogólnie dostępna dopiero od roku, w dwóch obszarach: w marketingu oraz we wzmacnianiu efektywności działania naszego Centrum Obsługi Klienta” – powiedziała Karolína Topolová, dyrektor generalna i prezes zarządu AURES Holdings. „Ogromne podziękowania za nasz nowy rekord sprzedaży należą się także naszym klientom i wszystkim, ponad trzem tysiącom naszych pracowników w pięciu krajach, w których działamy” – dodała Karolína Topolová.
W ten sposób firma uzyskuje zwrot z długoterminowych inwestycji w technologię i automatyzację, których realizację rozpoczęła ponad dziesięć lat temu. „Z roku na rok poszerzaliśmy spektrum naszych modeli uczenia maszynowego i automatyzowaliśmy kluczowe aspekty naszej działalności biznesowej. Obejmuje to cały szereg funkcji, w tym zakup najbardziej poszukiwanych pojazdów, wykorzystywanie najlepszych okazji zakupowych, wdrażanie dynamicznych cen, przewidywanie optymalnej alokacji samochodów seryjnych, wdrażanie strategii marketingowych opartych na danych i zarządzanie spersonalizowanymi interakcjami online oraz komunikujemy się z naszymi klientami” – mówi Karolína Topolová. Firma utworzyła centrum doskonalenia Resulmatic do pracy z aplikacjami danych, które stały się kluczowym czynnikiem jej biznesowego sukcesu. „Resulmatic zajmuje się rozwojem, eksperymentowaniem i wdrażaniem najnowocześniejszych technologii sztucznej inteligencji i inteligencji biznesowej. Wszystkie nasze marki we wszystkich krajach, w których działamy, korzystają z pracy Resulmatic, a także oferujemy swoje usługi podmiotom trzecim. Jesteśmy gotowi kontynuować inwestycje w tę spółkę także w tym roku. Wierzymy, że technologia i maksymalne wykorzystanie dostępnych danych, zadecydują o sukcesie w nadchodzących latach. Naszym celem jest także dalsze rozszerzanie wykorzystania generatywnej sztucznej inteligencji, abyśmy utrzymali wiodącą pozycję w tej dziedzinie i skutecznie radzili sobie z trendami rynkowymi oraz konkurencją” – kontynuuje Karolina Topolová.
Klienci biznesowi i korporacyjni mają coraz większy udział w sprzedaży samochodów. „W grudniu sprzedaliśmy 18% samochodów przedsiębiorcom, osobom prowadzącym działalność na własny rachunek i firmom. W 2024 roku będzie to jeden z segmentów wzrostu, który będziemy wspierać. Mamy rozwiązania dla przedsiębiorców, którzy na co dzień mierzą się z różnymi wyzwaniami. W Czechach mamy jedną z największych ofert pojazdów użytkowych, luksusowych i samochodów z odliczeniem podatku VAT” – dodaje Karolina Topolová.
Najlepiej sprzedającą się marką w czeskiej sieci salonów samochodowych AAA AUTO jest Škoda z 28% udziałem, który w 2023 roku poprawił się rok do roku dzięki popularności poszczególnych modeli marki. Dwa lata z rzędu pierwsze trzy miejsca najlepiej sprzedających się samochodów należą do Škody, a konkretnie do modeli Octavia (10%), Fabia (7%) i Superb (3,2%). W ubiegłorocznym rankingu dziesięciu najlepiej sprzedających się samochodów, dodatkowe pięć miejsc przypadło samochodom Skody. Na czwartym i piątym miejscu plasuje się Volkswagen z modelami Passat i Golf. Czesi od dawna preferują samochody tego koncernu, które postrzegają jako niezawodne. Również na Słowacji Škoda przoduje dzięki modelom Octavia i Fabia. Z kolei w Polsce na czele rankingu znajduje się tradycyjnie Opel z modelem Astra, ale zaraz za nim znalazła się Škoda z modelem Octavia.
TOP 10 najlepiej sprzedających się samochodów w sieci AAA AUTO i Mototechna w 2023 roku:
Republika Czeska | Słowacja | Polska | |
1. | Škoda Octavia | Škoda Octavia | Opel Astra |
2. | Škoda Fabia | Škoda Fabia | Škoda Octavia |
3. | Škoda Superb | VW Passat | Ford Focus |
4. | VW Passat | VW Golf | Kia Sportage |
5. | VW Golf | Kia Ceed | VW Golf |
6. | Hyundai i30 | Škoda Superb | Renault Megane |
7. | Kia Ceed | Hyundai i30 | VW Passat |
8. | Ford Focus | Kia Sportage | Škoda Fabia |
9. | Škoda Kodiaq | Opel Astra | Dacia Duster |
10. | Škoda Karoq | Suzuki Vitara | Toyota Yaris |
Podobnie jak rok wcześniej, w ubiegłym roku najczęściej sprzedawanym typem samochodów były hatchbacki (27,5%), a na drugim miejscu uplasowały się kombi (27,2%). SUV-y od trzech lat zajmują w Czechach trzecie miejsce (22,6%). Podobnie jest w przypadku Słowacji, gdzie ranking popularnych nadwozi jest w tej samej kolejności – hatchback (32,3%), kombi (23,6%) i SUV (22%). Natomiast w Polsce, pierwsze miejsce zajęły hatchbacki (37,6%), a kolejne SUV-y (23,1%) i popularne od lat kombi (18,1%).
Ponad połowa klientów grupy AURES Holdings preferowała w ubiegłym roku samochody benzynowe. W ujęciu rok do roku udział ten nieznacznie spadł, co było spowodowane skłonnością do paliw alternatywnych. „Wyższe ceny paliw znajdują odzwierciedlenie wśród klientów w kryteriach wyboru samochodu, dlatego liczba sprzedanych aut elektrycznych z roku na rok wzrosła, w zeszłym roku już na rekordowym poziomie prawie pięciuset, czyli czterokrotnie więcej niż rok wcześniej. Sprzedaż hybryd z kolei wzrosła o czterdzieści osiem procent rok do roku. Samochody z silnikiem diesla stanowią czterdzieści dwa procent naszej sprzedaży rok do roku i jest to nadal bardzo popularny rodzaj paliwa” – dodała Karolína Topolová. Grupa AURES Holdings przygotowuje się na rosnące zainteresowanie samochodami elektrycznymi w nadchodzących latach, dlatego włączyła czystą mobilność do swojej strategii ESG do 2030 roku. Najpopularniejszymi autami elektrycznymi w zeszłym roku były BMW i3, Tesla Model 3 i Škoda Citigo-e.
Obecnie klienci mają coraz większe wymagania wobec wyposażenia aut, dlatego w zeszłym roku 29,3% Czechów, 27,1% Słowaków i 20,5% Polaków kupujących w AAA AUTO oraz Mototechna, wybrało w swoich samochodach automatyczną skrzynię biegów. Z kolei, zainteresowanie pojazdami z napędem na cztery koła nieznacznie spadło rok do roku. W Czechach wersję 4×4 kupiło 16,7% klientów, w Słowacji 14,6% i w Polsce 8,6%. Mężczyźni stanowili 70% kupujących we wszystkich krajach, w których działa AURES Holdings. Najpopularniejsze kolory samochodów używanych wśród Czechów i Słowaków to srebrno-szary, biało-czarny, a wśród Polaków czarny, srebrzysto-szary i biały.
Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).