Raport z budowy Centrów Przesiadkowych w Zabrzu – Grupa NDI
W Zabrzu, w ramach projektu, powstają dwa centra przesiadkowe – jeden w centrum miasta przy ulicy Goethego, a drugi w dzielnicy Rokitnica przy ulicy Krakowskiej i ulicy Ofiar Katynia. W pierwszej lokalizacji wkrótce zostanie zamknięty stan surowy, a tradycyjna budowlana “wiecha” zostanie zawieszona.
W centrum przy ulicy Goethego powstaje obiekt o łącznej powierzchni użytkowej około 10,5 tysiąca metrów kwadratowych, z peronami dla komunikacji autobusowej, dwupoziomowym parkingiem dla samochodów osobowych, poczekalnią i usługami towarzyszącymi. W drugiej lokalizacji budowane są zadaszone perony, parking zewnętrzny oraz obiekt o powierzchni 276 metrów kwadratowych, gdzie znajdzie się poczekalnia i drobne punkty usługowe.
Oba centra przesiadkowe będą miały możliwość ładowania pojazdów elektrycznych, strefy Kiss & Ride, biletomaty, tablice informacyjne dla pasażerów oraz tablice dostępności miejsc parkingowych. Istniejące drogi i infrastruktura będą przebudowywane i włączone w infrastrukturę nowych centrów przesiadkowych.
– Dzięki realizacji inwestycji ułatwimy przesiadanie się na transport zbiorowy i rowerowy. Wzrośnie również liczba miejsc parkingowych. Istotnym efektem realizacji projektu będzie redukcja emisji zanieczyszczeń powietrza. Nowoczesny obiekt z ogrodem na dachu stanie się jedną z pięknych wizytówek naszego miasta – powiedziała prezydent Zabrza, Małgorzata Mańka-Szulik.
Obecnie trwa budowa Centrum Przesiadkowego nr 1, gdzie wznoszona jest żelbetowa konstrukcja ostatniej kondygnacji budynku. Trwa również montaż kanalizacji podposadzkowej na terenie dworca autobusowego. W najbliższych tygodniach rozpocznie się montaż szklanych fasad, murowanie elewacji z klinkieru oraz wykonanie instalacji wewnętrznych. Trwa również przebudowa ulicy Goethego, gdzie północna część jezdni jest już gotowa do ułożenia podbudowy i nawierzchni asfaltowej.
Budynek jest wznoszony w technologii konstrukcji żelbetowej słupowo-płytowej, całkowicie monolityczny, bez elementów prefabrykowanych.
– Wielkimi krokami zmierzamy do końca realizacji konstrukcji budynku. Równolegle rozpoczęliśmy prace instalacyjne wewnątrz. Pracują elektrycy, pracują instalatorzy sanitarni. Pracujemy też nad zakresem drogowym wokół budynku i zbliżamy się do pierwszego asfaltowania nawierzchni ulicy Goethego. Powstaje też zielony dach z tarasem widokowym na najbliższą okolicę oraz miejsce rekreacji dla okolicznych mieszkańców – mówi Kamil Kasprzak, Kierownik Projektu CP1 z Grupy NDI.
Na budowie Centrum Przesiadkowego nr 2 w Rokitnicy i pobliskich ulicach trwa przebudowa sieci. W kwietniu rozpoczęto prace związane z betonowaniem ścian żelbetowych oraz montażem stalowych słupów, które stanowią podparcie dla żelbetowych stropów i konstrukcji stalowej w części przeszklonego zadaszenia nowego centrum. Równocześnie prowadzone są prace drogowe na ulicy Miczurina oraz prace związane z przebudową wyspy na skrzyżowaniu ulic Ofiar Katynia i Krakowskiej, co pozwoli na rozpoczęcie prac drogowych, w tym wykonanie nawierzchni.
– Konstrukcja budynku Centrum Przesiadkowego w Rokitnicy to konstrukcja murowana na ławach fundamentowych, natomiast stropodach powstanie z płyt prefabrykowanych. Wykonaliśmy 70% oczepów, czyli fundamentów wiaty przystankowej oraz rozpoczęliśmy roboty związane z wnoszeniem budynku. – mówi Damian Gil, Kierownik Budowy CP2 z Grupy NDI.
Konstrukcja wiaty jest połączeniem konstrukcji stalowej i żelbetowej, z dziewięciu ścian żelbetowych w betonie architektonicznym. Stropy wiaty oparte są częściowo na ścianach żelbetowych, a częściowo na stalowych słupach konstrukcyjnych. Przestrzeń między stropami żelbetowymi zostanie wypełniona stalową konstrukcją, na której zamontowane zostanie szklane zadaszenie. Natomiast konstrukcja budynku centrum przesiadkowego będzie typową konstrukcją murowaną, opartą na ławach fundamentowych, a stropodach będzie wykonany z prefabrykowanych płyt.
Projekt budowy centrów przesiadkowych w Zabrzu obejmuje nowoczesne i funkcjonalne obiekty, które mają ułatwić podróżowanie i poprawić jakość usług transportowych dla mieszkańców. Dzięki tym inwestycjom, miasto zyska nowoczesne punkty przesiadkowe, które będą wyposażone w potrzebne udogodnienia dla podróżnych, a także przyczynią się do poprawy infrastruktury drogowej w tych lokalizacjach.
Źródło: Grupa NDI
Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).