Ranking najbardziej przyjaznych miast dla kierowców w 2021 roku – raport Yanosik i Oponeo
Oponeo i Yanosik po raz kolejny stworzyli ranking miast najbardziej przyjaznych kierowcom. Podsumowanie 2021 roku wyłoniło miasta z dwóch kategorii – powyżej i poniżej 300 tysięcy mieszkańców. W których polskich miastach kierowcy najbardziej docenili warunki do jazdy, parkowania, tankowania, ładowania i kupowania OC lub opon? Poznajcie wyniki tegorocznego rankingu miast najbardziej przyjaznych kierowcom!
Jak powstaje ranking?
Wybrane polskie miasta są podzielone na dwie kategorie – powyżej 300 tysięcy mieszkańców oraz poniżej 300 tysięcy mieszkańców. Każde z nich zostaje poddane ocenie specjalistów w ośmiu różnych kategoriach – prędkości jazdy, aktualnych cen paliw, kosztów ubezpieczenia, liczby kolizji, kosztów wymiany opon, dostępności miejsc parkingowych, carsharingu i infrastruktury przyjaznej pojazdom elektrycznym.
Te parametry podsumowują stopień otwartości miasta na codzienne potrzeby kierowców. Każda kategoria jest punktowana – dla miast z liczbą mieszkańców powyżej 300 tysięcy od 1 do 9 punktów, a dla miast z liczbą mieszkańców poniżej 300 tysięcy od 1 do 10 punktów. Carsharing oraz a koszt wymiany opon są wyjątkiem i są oceniane w skali od 1 do 6 punktów.
Gdańsk i Częstochowa najbardziej przyjazne kierowcom
W tegorocznej edycji to Gdańsk i Częstochowa zostały uznane jako miasta najbardziej przyjazne kierowcom. W kategorii miast powyżej 300 tysięcy mieszkańców Gdańsk uzyskał 47 punktów. Wraz z nim na podium znalazła się Łódź z liczbą 42 punktów oraz Warszawa z liczbą 38 punktów. Czwarte miejsce zajął Poznań oraz Szczecin z liczbą 37 punktów, piąte wspólnie objęły Kraków, Bydgoszcz i Lublin uzyskując 36 punktów, a szóste Wrocław z 28 punktami.
W kategorii miast z liczbą mieszkańców poniżej 300 tysięcy to Częstochowa zajęła pierwsze miejsce, z liczbą 51 punktów. Na podium znalazły się również: Sosnowiec, który uzyskał 50 punktów oraz Rzeszów z liczbą 48 punktów. Czwarte miejsce zostało przyznane Gliwicom (43 punkty), piąte Kielcom (42 punkty), szóste zajęły wspólnie Katowice i Radom (38punktów), a siódme Gdynia (37 punktów). Ostatnie miejsca zdobyły Białystok i Toruń, które otrzymały 36 punktów w zestawieniu.
– Już w ubiegłym roku Gdańsk zajął wysoką pozycję w rankingu, uzyskując 40 punktów. W tym roku otrzymał o 7 punktów więcej, tym samym wybijając się na pozycję lidera wśród najbardziej przyjaznych kierowcom miast. To o 3 punkty wyższy wynik, niż uzyskał w zeszłym roku Lublin – komentuje Julia Langa, Yanosik – Częstochowa, z kolei obroniła swój tytuł z ubiegłego roku, uzyskując 51 punktów w tegorocznym rankingu. W 2021 roku otrzymała ich 49, zatem i tu widać poprawę i większe uznanie kierowców – dodaje.
W których miastach jeździ się najlepiej?
– Zebraliśmy informacje na temat korków, stanu infrastruktury oraz robót drogowych, które wpływają na ruch pojazdów w mieście. Sprawdziliśmy również średnie prędkości jazdy kierowców w miastach ocenianych w rankingu. Okazuje się, że najwyższe średnie prędkości w 2021 roku w dniach roboczych w czasie od 7 do 21, rozwijali kierowcy w Warszawie, Lublinie i Katowicach – 34 km/h. Najmniejsze średnie prędkości odnotowaliśmy w centrum Bydgoszczy (23 km/h) i Kielc (25 km/h) – informuje Julia Langa, Yanosik
Według danych z aplikacji Yanosik, w tych miastach kierowcy poruszają się najszybciej:
W rankingu z 2021 roku najlepiej jeździło się w centrum Warszawy, Gdańska, Lublina, Katowic i Torunia – kierowcy poruszali się w tych miastach ze średnią prędkością 34 km/h.Najwolniej jeździło się z kolei w Bydgoszczy (23 km/h) oraz Kielcach (25 km/h), co również nie zmieniło się w tym roku.
Mając również na względzie bezpieczeństwo kierowców, twórcy Yanosika sprawdzili liczbę wypadków i zdarzeń drogowych, które zgłoszono w aplikacji. Według danych to we Wrocławiu odnotowano najmniejszą liczbę kolizji – 7,3 na 1000 mieszkańców, 4 698 w ciągu roku. Najwięcej kolizji wystąpiło w Warszawie – 15,5 na 1000 mieszkańców oraz 27 854 w roku.
Wśród miast z liczbą mieszkańców poniżej 300 tysięcy, to w Radomiu twórcy Yanosika odnotowali najmniej kolizji – 5,9 na 1000 mieszkańców oraz 1 242 w ciągu roku. Najwięcej kolizji wystąpiło w Katowicach – 15,8 na 1000 mieszkańców oraz 4 599 w roku.
W ubiegłorocznym zestawieniu to również Wrocław zyskał pierwsze miejsce w kategorii najmniej kolizyjnych miast z liczbą 7 wypadków na 1000 mieszkańców. W mniejszych miastach, tak jak i w tym roku, to Radom okazał się być najbezpieczniejszym z liczbą 5,9 kolizji na 1000 mieszkańców. W 2021 roku najniebezpieczniejsze były, tak jak obecnie, Warszawa z liczbą wypadków 15,5 na 1000 osób oraz Katowice – 15,8 kolizji na 1000 osób.
Odwieczne problemy kierowców z parkowaniem
W rankingu Oponeo oraz Yanosika znalazły się również informacje na temat parkowania w przestrzeni miejskiej oraz opłat za pozostawienie pojazdu. Okazuje się, że najniższą średnią opłatę za parkowanie uiszczają kierowcy w Bydgoszczy (2,54 zł) oraz w Kielcach (2,30 zł). Z kolei w Sosnowcu w ogóle nie ma strefy parkowania. Największą średnią kwotę za parkowanie uiszczają zmotoryzowani poznaniacy 5,73 zł oraz mieszkańcy Torunia – 3,67 zł.
Strefy parkowania Park N Go
Najbardziej rozwiniętą infrastrukturę Park N Go, czyli miejsce parkowania pojazdu w wyznaczonej strefie, umożliwiającej szybką przesiadkę do komunikacji zbiorowej, mają mieszkańcy stolicy, która oferuje im 15 parkingów z 4 522 miejscami oraz Rzeszowa, w którym są 3 parkingi z 1 692 miejscami. Bydgoszcz wypadła najgorzej pod względem najmniejszej liczby stref Park N Go, nie posiadając ich wcale, tak samo jak Białystok, Gdynia, Radom, Sosnowiec, Toruń oraz Gliwice.
W zakresie abonamentów i ulg dla parkujących kierowców w rankingu najlepiej wypadł Kraków, Poznań, Gdańsk i Szczecin, które oferują je dla wszystkich, ale również uwzględniają pakiety dla mieszkańców, przedsiębiorców i nie pobierają opłat od motocyklistów. W kategorii mniejszych miast tylko Toruń spełnia wszystkie cztery kryteria.
Co ciekawe, w ubiegłorocznym zestawieniu to Poznań i Toruń zostały ocenione jako najgorsze miasta pod względem parkowania – zarówno w jednym i w drugim obowiązywały wysokie opłaty za miejsca parkingowe oraz długie godziny płatnych stref parkowania.
Najlepiej oceniono Szczecin oraz Łódź, które oferowały zmotoryzowanym Polakom stosunkowo niskie opłaty za parkowanie.
Które miasta są najbardziej eko friendly?
Wzrastająca świadomość ekologiczna Polaków pobudza potrzebę znalezienia alternatywy dla spalinowych silników. Tym samym, co roku wzrasta liczba użytkowników pojazdów elektrycznych i hybrydowych, a wraz z nimi również potrzeba rozbudowywania infrastruktury stacji ładowania ekologicznych środków transportu. W których miastach znajduje się najwięcej ładowarek?
– Zweryfikowaliśmy liczbę stacji ładowania w polskich miastach oraz podzieliliśmy je w zakresie km2 na 1 stację. Wiedząc, że kierowcy coraz chętniej przesiadają się do pojazdów elektrycznych lub hybrydowych oferujemy im również możliwość bieżącego podglądu na mapie w aplikacji rozmieszczenia ładowarek oraz dostępnych gniazd ładowania – komentuje Julia Langa, Yanosik
Wśród miast z liczbą mieszkańców powyżej 300 tysięcy, to Warszawa oferuje kierowcom pojazdów ekologicznych najwięcej stacji ładowania (177). O 61,6% mniej ładowarek znajduje się w Krakowie (68), Gdańsku (65) czy w Poznaniu (50).
Wśród mniejszych miast w Katowicach zmotoryzowani Polacy znajdą 77 ładowarek pojazdów ekologicznych. Znacznie mniej jest ich w Rzeszowie – 22, Gdyni – 17, czy Białymstoku – 15
Brak auta to nie przeszkoda – w tych miastach wynajmiesz je na minuty!
Zyskująca na popularności forma wynajmowania aut na minuty, czyli carsharing, jest coraz częściej dostępna w polskich miastach. W których z nich ten system jest najbardziej rozbudowany?
Okazuje się, że w Gdańsku przypada 1 auto na 1000 mieszkańców, a łącznie jest ich 475. W Warszawie, która oferuje swoim mieszkańcom 1 212 samochodów, przypada 0,7 auta na jednego mieszkańca. Z kolei w mniejszych miastach, to w Gdyni mieszkańcy mogą liczyć na 0,9 auta na 1000 mieszkańców, a miasto ma ich łącznie do zaoferowania 233.
Najgorzej w rankingu Oponeo i Yanosika wypadły: Bydgoszcz, która ma zaledwie 16 pojazdów do wynajęcia dla wszystkich mieszkańców, a wśród mniejszych miast Radom z 1 autem do wynajęcia, Gliwice z liczbą 2 aut carsharingowych, oraz Kielce, Toruń i Częstochowa oferujące swoim mieszkańców 6 samochodów.
Gdzie kierowcy tankowali najtaniej, a gdzie najdrożej?
Eksperci sprawdzili ceny paliw w ubiegłym roku w polskich miastach. Okazuje się, że najtańsze paliwo mogli tankować kierowcy z Łodzi, Wrocławia oraz Poznania. Najdroższe tankowanie czekało na zmotoryzowanych w Warszawie, Szczecinie oraz Gdańsku. Różnice w kwotach za popularną benzynę 95 oktanową wahały się od 8 do 20 groszy za litr.
W mniejszych miastach najtaniej tankowali kierowcy z Sosnowca, Gdyni oraz Częstochowy. Średnie ceny benzyny PB95 wynosiły 4,33-4,37 zł/l. Z kolei najdroższe paliwo oferowały stacje z Białegostoku, Torunia i Radomia. W tych miastach średnia cena za litr PB95 wynosiła od 4,48 do 4,55 zł.
Najmniejsze opłaty za ubezpieczenie i wymianę opon
W Polsce ubezpieczenie OC jest obowiązkowe. Każdy kierowca musi je posiadać i musi za nie zapłacić raz w roku lub rozkładając kwotę na raty. Yanosik opracował określony profil polskiego kierowcy, który posiada jedno z najpopularniejszych trzech aut w naszym kraju i sprawdził średnią cenę OC, którą musi uiszczać rokrocznie.
Najtańsze OC płacili kierowcy z Lublina (590 zł), Krakowa (606 zł) oraz Łodzi (653 zł). Najdroższą polisę do opłacenia mieli zmotoryzowani Polacy w Warszawie (722 zł), Wrocławiu (710 zł) oraz Gdańsku (687 zł). W mniejszych miastach najtaniej kosztowało OC w Częstochowie (574 zł), Gliwicach (580 zł) oraz Rzeszowie (581 zł). Najwięcej płacili kierowcy w Gdyni (697 zł), Radomiu (647 zł) oraz Toruniu (612 zł).
Serwis Oponeo sprawdził również, w których miastach jest najtaniej pod względem wymiany opon. Przyjęto próbę ogumienia na felgach aluminiowych i stalowych dla popularnego rozmiaru 205/55 R16. Najmniejszą średnią cenę za 1 oponę ponoszą kierowcy w Lublinie (21,22 zł), Gdańsku (23,855 zł) i Bydgoszczy (24,425 zł). Najwięcej mają do zapłacenia zmotoryzowani w Szczecinie (28,655 zł), Poznaniu (28,37 zł) i Wrocławiu (28,195 zł).
W miastach z liczbą mieszkańców poniżej 300 tysięcy za wymianę 1 opony najniższą średnią cenę ponoszą kierowcy z Radomia (18,25 zł), Częstochowy (21,64 zł) i Gliwic (22,72 zł). Najwięcej płacą zmotoryzowani Polacy w Kielcach (25,80 zł), Białymstoku (25,78 zł) oraz Toruniu (24,42 zł).
Ubiegłoroczna edycja rankingu
W 2020 roku tytuł najbardziej przyjaznego kierowcom miasta, w kategorii powyżej 300 tysięcy mieszkańców, otrzymał Lublin broniąc podium po raz czwarty z liczbą 44 punktów. Drugie miejsce zajęły wspólnie Kraków, Łódź i Gdańsk, które zdobyły 40 punktów w rankingu. Trzecie miejsce zdobył Poznań z liczbą 36 punktów, co wzbudziło niemało kontrowersji wśród mieszkańców stolicy Wielkopolski, którzy nie zgadzali się z tak wysoką pozycją miasta w rankingu, głównie przez nieustanne remonty i tym samym wiecznie zakorkowane drogi. Czwarte miejsce przyznano Szczecinowi (35 punktów), piąte Wrocławiowi (34 punkty), szóste Warszawie (32 punkty) oraz siódme Bydgoszczy (28 punktów).
Z kolei w kategorii miast poniżej 300 tysięcy mieszkańców, na pierwszym miejscu znalazła się Częstochowa z liczbą 49 punktów, za nią na podium był Radom (42 punkty) i Kielce (40 punktów). Czwarte miejsce uzyskał Rzeszów (37 punktów), piąte Białystok (35 punktów), szóste Katowice (33 punkty), siódme Gdynia (32 punkty) i ósme Toruń (21 punktów).
Jak wyglądały wyniki rankingu z 2020 roku w porównaniu z 2021 rokiem?
Po szczegółowe opracowanie całego raportu dotyczącego najbardziej przyjaznych miast dla
kierowców, zapraszamy tutaj: https://www.oponeo.pl/ranking-miast-przyjaznych-kierowcom
Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).