Prezenty zero waste, czyli jak nie generować dodatkowych śmieci?
Prezenty zero waste muszą być zgodne z filozofią pojęcia. To upominki przyjazne dla środowiska lub nie generujące dodatkowych odpadów. Biodegradowalne, kompostowalne, wielokrotnego użytku lub jadalne. Wśród przyjaznych dla środowiska upominków są również dające możliwość przeżycia niezapomnianych wrażeń.
Zero waste, tłumacząc wręcz dosłownie, znaczy “bez odpadków”. Jest to nowoczesny styl życia, którego podstawowym celem jest dążenie do takiego gospodarowania, które umożliwi zaprzestanie produkcji śmieci. Każdy zakup i jego opakowanie powinno być dokładnie przemyślane. Bycie zero waste w mieście jest nieco trudniejsze niż na wsi, z każdej strony otaczają jednorazowe opakowania, bary szybkiej obsługi a z wystaw kuszą promocje na piękne, i niepotrzebne przedmioty. Poniżej kilka praktycznych rad, które pomogą rozwinąć umiejętności zero waste.
Aby przekonać znajomych do stylu zero waste możemy po pierwsze: świecić przykładem, a po drugie: wręczać im prezenty, które nauczą ich takiego stylu. Możemy znaleźć wiele propozycji, które pozwolą nauczyć przydatnych umiejętności. Przykładem mogą być warsztaty mydlarskie, kurs krawiecki czy warsztaty tworzenia kosmetyków.
Swoją przygodę z hand made najłatwiej rozpocząć od mydła. Wystarczy woda, gliceryna i trochę czasu. Możemy myć ręce pięknie pachnącym mydłem, które pielęgnuje skórę w idealny sposób. Na platformie online można nauczyć się jak łączyć składniki, aby produkt miał właściwości myjące oraz jakie dodatki najlepiej wybrać. Z takim prezentem osoba obdarowana nie tylko się uniezależni od drogerii, ale też będzie zdolna do wykonywania pięknych prezentów, po których nie zostaną żadne odpady. Jeśli mydło jest zbyt łatwe można iść o krok dalej. Można sprezentować swoim bliskim kurs wytwarzania wielu innych kosmetyków: kremów, szamponów, serum i wielu innych. Nie dość, że zadbamy samodzielnie o opakowania przyjazne środowisku to jeszcze mamy pewność, że ich składy w pełni pokrywają się z potrzebami skóry oraz jej nie uczulają. Pozwala to zaoszczędzić dużo czasu na zakupach w drogerii oraz zapewnić kreatywną rozrywkę. – wyjaśnia Aleksandra Bromblik z serwisu Prezentmarzeń.
Są osoby, które niekoniecznie chcą się uczyć nowych umiejętności, nie mają czasu na szycie i samodzielną produkcję kosmetyków. Z myślą o nich istnieje less waste, czyli rób tyle, ile dasz radę. Można podarować upominki niematerialne w postaci voucherów na niesamowite przeżycia. Dzięki temu być może bliscy zdecydują się w przyszłości na zakup auta przyjaznego środowisku. Ponadczasowym prezentem jest też oczywiście wyjście do restauracji, które mimo że nie wiąże się z żadnym przedmiotem jest doskonałą metodą na miłe spędzenie czasu z najbliższą osobą. Niezależnie którą atrakcję się wybierze z pewnością podaruje niezapomniane emocje, co zawsze będzie bardziej wartościowe niż nawet najpiękniejsza figurka czy ramka na zdjęcie, którą z czasem przykryje kurz.
Polacy coraz odważniej rozwijają swoje zainteresowania. Dla poszukiwaczy mocnych doznań, sporty ekstremalne to wielka przygoda i wyzwanie. Aktywności, które balansują na krawędzi ryzyka, dostarczają dużego zastrzyku energii i wrażeń, które na długo zapadają w pamięć. Jeżeli więc chcemy sprawić sobie lub bliskim oryginalną niespodziankę warto zastanowić się nad prezentami w formie przeżyć – dodaje Aleksandra Bromblik z serwisu Prezentmarzeń.
Swoje zdolności zero waste można rozwijać powoli. Warto starać się myśleć nad codziennymi decyzjami, czytać składy kupowanych produktów – tam często kryją się informacje, z którymi łatwiej podjąć decyzję. Można wybierać produkty bardziej naturalne, w biodegradowalnych opakowaniach lub wykonanych z produktów recyklingu. Kupując prezenty również należy starać się myśleć o tym, ile śmieci on wygeneruje oraz na ile się przyda osobie obdarowanej. Należy wprowadzić segregację odpadów w swoim domu, co znacznie ułatwi recykling. Każda, nawet najmniejsza decyzja ma znaczenie i może być inspiracją dla innych. To od nas zależy, w jakiej rzeczywistości będą żyły nasze dzieci i wnuki.
Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).