Prawie 100% konsumentów zamierzających kupić auto używane zaczyna poszukiwania od internetu
Według firmy badawczej Webretailer, Unia Europejska plasuje się na trzecim miejscu pod względem wielkości rynku e-commerce na świecie, z roczną sprzedażą detaliczną online na poziomie 498 mld USD. Warto zauważyć, że branża motoryzacyjna również ma swój udział w tym rynku. Badanie przeprowadzone przez firmę doradczą McKinsey wykazało, że ponad 80 proc. klientów poszukujących nowych samochodów i prawie 100 proc. klientów szukających samochodów używanych rozpoczyna swoje poszukiwania w internecie.
Polski rynek e-commerce wart jest około 100 mld zł, a zakupy w sieci dokonuje niespełna 80 proc. internautów. W lutym 2023 roku strona z ofertami samochodów używanych firmy AAA AUTO została odwiedzona przez prawie 40 proc. więcej internautów niż w tym samym okresie rok wcześniej.
Zachowania konsumentów motoryzacyjnych szybko się zmieniają. W dzisiejszych czasach coraz więcej nabywców samochodów woli najpierw dokładnie przestudiować i porównać oferty samochodów online, a dopiero potem odwiedzić dealera. W przypadku aut używanych, niemal wszyscy potencjalni klienci rozpoczynają poszukiwania w internecie. W związku z tym dealerzy często mają tylko jedną szansę na przyciągnięcie i utrzymanie uwagi konsumentów, zachęcając ich do odwiedzenia salonu.
„Rynek samochodów używanych staje się coraz bardziej zorganizowany, ponieważ sprzedawcy wykorzystują nowoczesną technologię, aby uatrakcyjnić swoją ofertę. Zwłaszcza zaawansowani technologicznie klienci w wieku 25-40 lat wymagają takich funkcji, jak kompleksowa transakcja, dostawa pod drzwi, rekomendacje na podstawie stylu jazdy i stylu życia klienta czy cyfrowe jazdy próbne. Odniesienie sukcesu na tym rynku wymaga od dealera budowania doskonałych rozwiązań dla kilentów na wszystkich etapach, w tym wyszukiwania i znajdowania odpowiedniej oferty, sprawdzania samochodu, jazd próbnych, wymiany starego samochodu, negocjacji ceny, płatności i ostatecznej dostawy samochodu. Dealerzy, którzy chcą wzbudzić zaufanie i odnieść sukces handlowy tworzą model hybrydowy, obejmujący udogodnienia online, ale także ich oferta dostępna jest w rzeczywistości” – powiedziała Karolína Topolová, Dyrektor Generalna AURES Holdings, operatora międzynarodowej sieci autocentrów AAA AUTO.
Z danych AAA AUTO wynika, że jej platformę internetową, na której znajduje się około 12 tys. ofert sprawdzonych aut używanych, odwiedziło w lutym 2023 roku niemal 1.6 mln klientów. Oznacza to wzrost o prawie 40 proc. wobec tego samego okresu 2022 roku. Najwięcej osób szukało samochodów z silnikami diesla i benzynowymi, ale za to największy wzrost zainteresowania zaobserwowano w przypadku aut hybrydowych – aż 35 proc.
Ranking najczęściej wyszukiwanych marek na platformie internetowej AAA AUTO:
Luty 2023 | Luty 2022 | |
1. | Audi | Audi |
2. | BMW | BMW |
3. | Mercedes-Benz | Mercedes-Benz |
4. | Toyota | Volkswagen |
5. | Kia | Toyota |
6. | Volvo | Ford |
7. | Volkswagen | Opel |
8. | Ford | Hyundai |
9. | Hyundai | Volvo |
10. | Mazda | Kia |
Ranking najczęściej wyszukiwanych modeli na platformie internetowej AAA AUTO:
Luty 2023 | Luty 2022 | |
1. | Dacia Duster | Dacia Duster |
2. | Nissan Qashqai | Opel Astra |
3. | Škoda Octavia | Škoda Octavia |
4. | Opel Astra | Audi A4 |
5. | Kia Sportage | Nissan Qashqai |
6. | Ford Focus | Ford Focus |
7. | Hyundai Tucson | VW Golf |
8. | Kia Ceed | VW Passat |
9. | Ford Mondeo | Kia Sportage |
10. | VW Golf | Ford Mondeo |
AAA AUTO istnieje na rynku od 31 lat. Jest częścią Grupy AURES Holdings należącej do brytyjsko-polskiego funduszu inwestycyjnego Abris Capital Partners. Grupa AURES Holdings jest największym dealerem samochodów używanych w Europie Środkowo-Wschodniej z ponad 90.000 samochodów sprzedawanych rocznie. Od momentu rozpoczęcia działalności, AAA AUTO obsłużyła ponad 2.8 miliona klientów. Obecnie posiada kilkadziesiąt oddziałów, w tym w Polsce. W 2017 Grupa AAA AUTO zajęła 2. miejsce w European Business Awards 2016/2017. W Polsce Grupa AAA AUTO funkcjonuje jako Autocentrum AAA AUTO Sp. z o.o.
Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).