Ponad 75 tys. używanych samochodów więcej na wtórnym rynku niż rok temu
Według raportu Barometr AAA AUTO opartego na analizie danych dotyczących sprzedaży aut używanych w komisach, na stronach internetowych oraz u dealerów samochodów używanych, w lutym 2024 roku w Polsce oferowano 240.040 aut z drugiej ręki. To więcej niż przed rokiem, ponieważ w lutym 2023 roku liczba aut używanych oferowanych na sprzedaż wynosiła 164 786. W ciągu roku wzrosła też mediana cen do 32 900 zł z 31 500 zł w lutym 2023 roku.
„Na polskim rynku wtórnym wciąż brakuje samochodów, chociaż powoli zaczyna się on odradzać. W ciągu minionych trzech lat ze względu na wzrost cen i problemy w produkcji, zmniejszyła się dostępność aut nowych, których średnia cena wynosi obecnie około 180 000 zł. Dlatego uwaga kupujących przeniosła się na rynek samochodów używanych, a ten przeżywa złoty okres. Okazuje się, że coraz więcej osób kupując auto używane zaciąga kredyt na młody samochód z małym przebiegiem. To dobre rozwiązanie, ponieważ im młodsze jest auto, tym mniej pieniędzy trzeba wydać na jego utrzymanie po zakupie. Dlatego bardziej opłaca się wziąć kredyt na auto, które potencjalnie ma przed sobą okres dłuższej eksploatacji bez napraw, niż oszczędzać na zakupie taniego auta u schyłku jego żywotności. Może ono bardzo szybko zamienić się w klasyczną studnię bez dna ze względu na ryzyko częstych i kosztownych napraw” – powiedziała Karolina Topolova, dyrektor generalna i prezes zarządu AURES Holdings, operatora międzynarodowej sieci autocentrów AAA AUTO.
Najpopularniejszym modelem oferowanym na sprzedaż na rynku wtórnym w lutym 2024 r. był Opel Astra – 6 563 oferty, na drugim miejscu znalazło się Audi A4 – 5 404 oferty, a na trzecim BMW 3 – 4 913 ofert. Największa liczba ofert dotyczyła samochodów z silnikami diesla – 115 930 aut, a na drugim miejscu z silinikami benzynowymi – 102 283 auta.
Mediana cen samochodów używanych w lutym 2024 r: 32 900 PLN
Mediana przebiegu w lutym 2024 r: 180 000 km
Mediana wieku w lutym 2024 r: 12,1 lat
Najwięcej ofert sprzedaży samochodów używanych w lutym 2024 r. pojawiło się w województwie mazowieckim – 46 125 ofert, a najmniej w województwie opolskim – 4 185 ofert. Najdroższe samochody oferowano w województwie mazowieckim (mediana ceny: 39 900 zł), a najtańsze w województwie warmińsko-mazurskim (26 400 zł).
Liczba ofert sprzedaży samochodów na wtórnym rynku w poszczególnych województwach wraz z medianą cen, przebiegu i wieku, w lutym 2024 r:
Województwo | Liczba ofert 02.2024 | Mediana cen (PLN) | Mediana przebiegu (km) | Mediana wieku (lat) |
Mazowieckie | 46 125 | 39 900 | 171 000 | 11,1 |
Wielkopolskie | 28 225 | 34 300 | 170 000 | 11,1 |
Śląskie | 28 144 | 34 900 | 166 000 | 11,1 |
Małopolskie | 21 416 | 35 000 | 172 406 | 12,1 |
Dolnośląskie | 18 025 | 28 900 | 188 000 | 13,1 |
Pomorskie | 14 167 | 34 900 | 187 400 | 12,1 |
Łódzkie | 14 161 | 29 900 | 180 000 | 13,1 |
Kujawsko-pomorskie | 10 849 | 26 900 | 193 000 | 13,1 |
Lubelskie | 10 412 | 26 900 | 207 711 | 14,1 |
Podkarpackie | 9 464 | 29 900 | 184 000 | 13,1 |
Świętokrzyskie | 8 687 | 29 700 | 198 000 | 13,1 |
Zachodniopomorskie | 8 258 | 27 900 | 198 000 | 13,1 |
Warmińsko-mazurskie | 6 090 | 26 400 | 199 653 | 14,1 |
Lubuskie | 5 998 | 28 999 | 190 000 | 13,1 |
Podlaskie | 5 415 | 30 000 | 192 305 | 13,1 |
Opolskie | 4 185 | 29 900 | 190 000 | 13,1 |
niezidentyfikowane | 419 | 35 000 | 168 400 | 12,1 |
Ogółem | 240 040 | 32 900 | 180 000 | 12,1 |
Oferty sprzedaży najczęściej prezentowały samochody z silnikami diesla – 115 930, przed autami z silnikami benzynowymi – 102 283. W następnej kolejności znalazły się auta napędzane LPG (14 388), hybrydowe (5 648), elektryczne (1 711), CNG (71), E85 (7) oraz wodorowe (2).
10 modeli aut używanych najczęściej ogłaszanych do sprzedaży na wtórnym rynku w Polsce w lutym 2024 r:
- Opel Astra
- Audi A4
- BMW 3
- Volkswagen Golf
- Volkswagen Passat
- Ford Focus
- Skoda Octavia
- BMW 5
- Audi A6
- Ford Mondeo
Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).