Pomoc osobom z Ukrainy może integrować pracowników. Wyniki badania
Wybuch wojny spowodował, że firmy zaczęły również wspierać osoby z Ukrainy. Jak wynika z badania ponad 80% pracowników deklaruje, że chce aby ich firma pomagała uchodźcom z Ukrainy, a 83% ankietowanych uważa, że pracownicy również powinni zaangażować się w pomoc. Dla firm pomaganie może być również ważnym elementem integracyjnym pracowników.
Jak wynika z badania Dailyfruits, aż 87% pracowników chce, aby jego pracodawca zaangażował się w pomoc Ukrainie. Co trzeci zapytany deklaruje, że jego firma już to zrobiła, a według 59% planuje takie działania. Aż 88% Polaków dyskutuje obecnie w pracy o formach pomocy dla uchodźców, jakie może zrealizować ze swoim pracodawcą. Za najskuteczniejszą formę wsparcia dla Ukrainy 52% zapytanych pracowników uważa zorganizowanie w firmie zbiórki żywności, ubrań oraz artykułów medycznych i przekazanie ich do wskazanych punktów.
W obecnej stresowej sytuacji pomaganie może łączyć pracowników. Po okresie pandemii i pracy zdalnej wspólny cel może spoić ponownie zespół. Pomaganie przełamuje bariery między pracownikami, a wspólne doświadczenia łączą ludzi. Zaangażowanie zespołu w wspólny cel może ponownie zintegrować zespół.
Co trzeci pracownik uważa, że taka pomoc i zaangażowanie się pracowników może wzmocnić więzi na linii pracodawca – pracownicy. Dla 26% ankietowanych daje poczucie, że pracuje w firmie, gdzie liczą się ważne wartości humanitarne. 24% widzi umocnienie współpracy z partnerami, klientami czy dostawcami w ramach wspólnie realizowanych działań dla Ukrainy.
Pracownicy pomagają m.in. wpłatami na organizacje humanitarne, pełnią rolę wolontariuszy, przygotowują prywatne zbiórki i noclegi, ale także chcą angażować się w pomoc we współpracy ze swoimi pracodawcami. Według pracowników, aby skutecznie wesprzeć osoby z Ukrainy można zorganizować w firmie zbiórki żywności, ubrań oraz artykułów medycznych i przekazać je do wskazanych punktów (52%), zorganizować zbiórki wśród pracowników i podwoić zebraną kwotę przez pracodawcę (33%), promować w firmie wpłaty na zbiórkę organizowaną przez wybraną organizację humanitarną (19%), przekazać produkty i udostępnić usługi dla uchodźców z Ukrainy (14%), zorganizować firmowe grupy wolontariuszy (14%).
Widząc, że wsparcie jest bardzo ważne dla firm i pracowników uruchomiliśmy projekt „Pomoc uchodźcom z Ukrainy”. Firmy mogą wysłać przygotowane przez nas paczki żywnościowe m.in. do centrów pobytowych dla uchodźców czy wybranych instytucji i organizacji pomocowych. Pracownicy otrzymują specjalne kody na przygotowane paczki żywnościowe dla uchodźców, finansowane przez pracodawców i decydują gdzie chcą skierować pomoc. Z naszej strony zajmujemy się konfekcjonowaniem, pakowaniem i dystrybucją paczek. – mówi Jacek Kwiecień, dyrektor generalny Dailyfruits.
Aż 74% uczestników badania „Pomoc dla Ukrainy z perspektywy pracowników” zadeklarowało, że jeśli otrzymałoby wielkanocną, upominkową paczkę żywnościową od pracodawcy, to przekaże ją na wsparcie uchodźców z Ukrainy. Z kolei co czwarty rozważyłby taką możliwość.
Zdaniem 91% uczestników badania, pracownicy bardzo pozytywnie postrzegają pracodawców, którzy angażują się w pomoc dla Ukrainy. Według 48% respondentów są oni dumni ze swojego pracodawcy. W opinii 43% dzielą się pozytywnymi opiniami o swoim pracodawcy w mediach społecznościowych i mocniej utożsamiają się z firmą, w której pracują.
Badanie sondażowe zostało zrealizowane przez Dailyfruits w formie ankiety online na próbie 327 respondentów w dniach 3-8.03.2022
Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).