PKM Katowice ma nowe autobusy – 5 nowoczesnych MAN Lion’s City 12
5 nowoczesnych autobusów marki MAN Lion’s City 12 trafiło do katowickiego PKM-u. Każdy z tych pojazdów może przewozić 99 pasażerów. Spełniają one najwyższe i najbardziej rygorystyczne wymagania normy EURO 6. Dzięki temu zakupowi łączna liczba autobusów katowickiego przewoźnika wynosi już 247.
Nowe autobusy wyposażone są m.in. w ładowarki USB, darmową sieć Wi-Fi, ogrzewanie, dwustrefową klimatyzację, głosowe zapowiedzi przystanków, duże wyświetlacze, a także przyciski dla niedowidzących w alfabecie Braille’a. Zakup był sfinansowany ze środków własnych PKM-u. Obecnie przewoźnik obsługuje 60 linii. Każdego roku przewozi miliony pasażerów.
– Nowe autobusy mają system kontroli trzeźwości kierowcy i system zliczania pasażerów. Każdy z pojazdów kosztował ponad 1 mln zł. Nowoczesny i komfortowy tabor to jeden z elementów, który biorą pod uwagę osoby rozważające korzystanie z komunikacji publicznej, dlatego staramy się cały czas modernizować flotę katowickiego PKM-u. To z resztą wpisuje się w założenia zrównoważonego transportu, które staramy się w Katowicach realizować – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic.
Ostatnie dane sprzed pandemii, która na dwa lata zmieniła nasze podejście do komunikacji, pochodzą z 2019 r. Łącznie odnotowano wtedy 50 490 196 przejazdów, czyli więcej niż obywateli ma Korea Południowa. Najpopularniejszą linią jest ta z nr. 12 – pasażerowie przejechali nią 3 442 941 razy – tylu mieszkańców ma całe województwo małopolskie. W dalszej kolejności były linie 48 (ponad 2,2 mln przejazdów), 297 (2,6 mln przejazdów), 11 (1,8 mln przejazdów). Najmniej pasażerów z regularnych linii przewiozła nocna linia 906N (2 214) – w sumie PKM obsługuje łącznie 11 nocnych połączeń.
Setki razy dookoła Ziemi
W 2021 r. autobusy katowickiego PKM-u pokonały 17 297 778 km. Oznacza to, że łącznie okrążyły one Ziemię ponad 431 razy. W tym roku do końca maja przebyły już ok. 7,5 mln km. Najdłuższa linia katowickiego PKM to ta z nr. 149. W 2021 r. pokonała ona 632 891,85 km. To tak, jakby autobus tej linii objechał Polskę dookoła wzdłuż granic ponad 177 razy. Linia ta jeździ od Zawodzia przez Mysłowice, Imielin, aż do Chełma. Zatrzymuje się na ponad 50 przystankach. Średnia długość jej jednego kursu wynosi prawie 32 km.
Od Ronda aż do zoo
W katowickim taborze występują trzy marki – MAN, Mercedes i Solaris, z czego najwięcej jest tych ostatnich. Autobusy występują najczęściej w dwóch wersjach długości – 12 m i 18 m – odpowiednio jest ich 135 i 100 sztuk. 12 pojazdów ma długość 15 m. Gdyby ustawić je wszystkie jeden za drugim, zajęłyby pas o długości ponad 3,5 km – czyli mniej więcej od katowickiego Ronda do Żyrafy w Parku Śląskim.
PKM Katowice ekologiczny i komfortowy
W większości autobusy są napędzane konwencjonalnie. – 128 pojazdów, czyli ponad połowa z całego taboru, spełnia rygorystyczne wymagania normy Euro 6. Dodatkowo już 20 pojazdów posiada napęd elektryczny – zwraca uwagę Roman Urbańczyk, prezes PKM Katowice. Pierwszy ,,elektryk” w barwach katowickiego PKM-u zaczął jeździć w 2018 r. – był to 18-metrowy Solaris. Jednak potrzeba zrównoważonego transportu zaczęła mieć znaczenie już kilka lat wcześniej. W bardziej ekologiczne napędy firma zaczęła inwestować od 2010 r. – łącznie z nowymi autobusami normę EURO 6 spełnia 128 pojazdów.
Oprócz coraz nowocześniejszych napędów, które zmniejszają negatywny wpływ na środowisko, autobusy zyskują kolejne udogodnienia. Obecnie wszystkie pojazdy są niskopodłogowe, co oznacza, że osoby na wózkach inwalidzkich lub matki z dziećmi nie muszą sprawdzać na rozkładzie, czy uda im się swobodnie wejść do pojazdu. 204 pojazdy posiadają klimatyzację, 125 dysponuje Wi-Fi, a 140 ładowarkami USB.
Obecnie w PKM Katowice zatrudnione są 793 osoby. Spośród nich 515 to kierowcy, którzy codziennie wyjeżdżają na trasy. Ciągle trwa również rekrutacja nowych kierowców, a PKM zachęca do zgłaszania się. Chętnie zatrudniane są również kobiety – autobusami kieruje już 25 pań.
Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).