Olbrzymi spadek dostępnych młodych aut używanych
Tylko w trzech krajach Europy Środkowej, w Polsce, Czechach i Słowacji, w pierwszym kwartale br. zniknęło 9.500 samochodów w wieku poniżej 4 lat, z czego najwięcej w Polsce. Według danych AAA AUTO, o ile rok temu w analogicznym okresie na polskim rynku samochodów używanych można było wybierać spośród 31.598 niemal nowych aut, to w tym roku oferta zmniejszyła się aż o 6.150 pojazdów, do 25.448.
W ciągu roku zniknęło ponad 6.000 aut w wieku poniżej 4 lat, a mediana ceny wzrosła o ponad 32 proc.
Dane AAA AUTO wskazują na jeszcze jedną dużą zmianę, która miała miejsce w segmencie młodych aut używanych. Wraz z dużym spadkiem dostępnych samochodów, ich mediana ceny wzrosła aż o 32,4 proc. W pierwszym kwartale tego roku mediana ceny takich aut wynosiła 111.506 złotych, a rok temu w tym samym okresie czasu, wynosiła 84.200 złotych. Dla porównania, mediany cen u naszych południowych sąsiadów były w tym samym czasie wyższe – 124.450 złotych w Czechach oraz 118.320 złotych w Słowacji.
„Tak długi okres z mocno ograniczoną podażą nowych samochodów spowodował, że auta używane w wieku do czterech lat stały się intersującą ofertą dla kupujących. Mediana wieku aut w tym segmencie wynosi niespełna dwa lata, a mediana przebiegu około dziewiętnastu tysięcy kilometrów, co powoduje, że takie samochody są bardzo atrakcyjne, a więc także szybko znikają z rynku wtórnego. Niestety pochodną tej sytuacji są duży wzrost cen i oczywiście ograniczona oferta” – powiedziała Karolína Topolová, Dyrektor Generalna AURES Holdings, operatora międzynarodowej sieci autocentrów AAA AUTO.
Najczęściej oferowaną marką niemal nowych samochodów używanych w Polsce w pierwszym kwartale 2022 roku była Toyota, a w Czechach i Słowacji – Skoda.
Ranking najczęściej oferowanych do sprzedaży modeli aut używanych w wieku do czterech lat wraz z medianą ceny, w Polsce w I kw. 2022 roku:
Model | PLN |
Toyota Corolla | 94 800 |
Toyota Yaris | 64 900 |
Hyundai i30 | 71 900 |
Renault Clio | 55 475 |
Nissan Qashqai | 99 990 |
Audi A6 | 259 900 |
Hyundai Tucson | 107 600 |
Dacia Duster | 69 500 |
BMW 3 | 170 000 |
Kia Ceed | 80 000 |
Po marcowym wzroście ofert samochodów na wtórnym rynku, w kwietniu Polacy ruszyli na zakupy aut używanych. Według miesięcznego raportu AAA AUTO opartego na analizie danych dotyczących sprzedaży aut używanych w komisach, na stronach internetowych oraz u dealerów samochodów używanych, w kwietniu 2022 roku w Polsce pojawiło się 205.811 aut z drugiej ręki. Oznacza to duży spadek samochodów na rynku o 26.013 aut w stosunku do marca 2022 roku. Jednocześnie wzrosła mediana ceny aut używanych o 500 złotych względem poprzedniego miesiąca, do 24.000 złotych.
Grupa AAA AUTO istnieje na rynku od 30 lat. Jest częścią grupy AURES Holdings należącej do brytyjsko-polskiego funduszu inwestycyjnego Abris Capital Partners. Od momentu rozpoczęcia działalności, Grupa AAA AUTO obsłużyła ponad 2.6 miliona klientów. W 2019 roku sprzedała 86.000 samochodów. Obecnie posiada kilkadziesiąt oddziałów, w tym w Polsce. Pod względem liczby sprzedanych samochodów AAA AUTO jest jednym z największych dealerów używanych samochodów w Europie Środkowo-Wschodniej. W 2017 Grupa AAA AUTO zajęła 2. miejsce w European Business Awards 2016/2017. W Polsce Grupa AAA Auto funkcjonuje jako Autocentrum AAA AUTO Sp. z o.o.
Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).