Nie SUVy, a używane vany zdrożały najbardziej
Powszechne przekonanie o tym, że najbardziej drożeją SUVy na wtórnym rynku, zmienia najnowsza analiza AAA AUTO. Okazuje się, że w przeciwieństwie do SUVów, sedanów, hatchbacków i kombi, to mediana ceny używanych vanów odjechała najszybciej, aż o 23,4 proc. w ciągu ostatniego roku.
Dane pochodzące z analizy AAA AUTO wykazały, że mediana ceny samochodów typu van na wtórnym rynku wzrosła z 28.900 zł w czerwcu 2021 roku do 35.670 zł w czerwcu br., czyli o 23,4 proc. Jednocześnie okazuje się, że używane vany mają najwyższe przebiegi, ale też – zaraz za SUVami – mają najmniej lat. Mediana przebiegu używanych vanów w czerwcu 2022 roku wynosiła 220.000 km, a mediana wieku 9,6 lat.
Zaraz za vanami najwyższy wzrost cen zanotowały na rynku wtórnym nie SUVy, lecz sedany. Mediana ceny wzrosła o 19,6 proc. z 20.900 zł w czerwcu 2021 roku do 24.999 zł w czerwcu br. Niestety, sedany są też najstarsze na rynku wtórnym, ponieważ ich mediana wieku wyniosła w czerwcu 14,4 lat.
Dopiero na miejscu trzecim pod względem wzrostu cen uplasowały się SUVy. Od czerwca ubiegłego roku ich mediana ceny na wtórnym rynku zwiększyła się o 18,6 proc, z 47.900 zł do 56.800 zł w czerwcu tego roku. Z analizy AAA AUTO wynika, że używane SUVy to także najmłodsze auta na rynku oraz z najmniejszym przebiegiem. Mediana wieku w czerwcu 2022 roku wynosiła 8,3 lata, a mediana przebiegu – 140.000 km.
„Używane vany wykorzystywane są w transporcie małych towarów, w tym przesyłek kurierskich, która to branża przeżywa od dwóch lat olbrzymi rozwój, ze względu na zmianę zachowań konsumenckich wywołanych pandemią i obowiązkiem stosowania dystansu społecznego. Wszyscy zaczęliśmy robić zakupy za pośrednictwem internetu z dostawą towaru do domu, co wpłynęło na wzrost liczby kurierów, którzy dostarczają przesyłki lekkimi samochodami dostawczymi, vanami. Natomiast, z drugiej strony vany stały się przedmiotem coraz częstszej przebudowy na minikampery, które w czasie pandemii i obecnie, służą do spędzania wolnego czasu oraz wakacji w dowolnie wybranym miejscu, bez konieczności zakupu paliwożernych i drogich kamperów” – powiedziała Karolína Topolová, Dyrektor Generalna AURES Holdings, operatora międzynarodowej sieci autocentrów AAA AUTO.
Ranking najczęściej oferowanych vanów na rynku wtórnym w Polsce w I połowie 2022 roku:
Model | Liczba aut w ofercie | Mediana ceny (PLN) | Mediana przebiegu (km) | Mediana wieku (lata) | |
1. | Volkswagen Transporter | 4 015 | 24 500 | 275 000 | 15,0 |
2. | Renault Master | 3 947 | 44 900 | 235 000 | 8,3 |
3. | Fiat Ducato | 3 734 | 44 900 | 228 000 | 8,4 |
4. | Renault Trafic | 2 532 | 27 030 | 221 000 | 11,7 |
5. | Iveco Daily | 2 508 | 52 700 | 247 549 | 9,8 |
6. | Peugeot Boxer | 2 461 | 42 900 | 208 253 | 8,3 |
7. | Mercedes Sprinter | 2 143 | 45 900 | 267 934 | 10,7 |
8. | Citroen Jumper | 2 138 | 39 900 | 215 616 | 8,7 |
9. | Opel Vivaro | 2 122 | 24 900 | 240 000 | 13,6 |
10. | Ford Transit | 2 085 | 34 439 | 210 000 | 9,7 |
Według miesięcznego raportu AAA AUTO opartego na analizie danych dotyczących sprzedaży aut używanych w komisach, na stronach internetowych oraz u dealerów samochodów używanych, w czerwcu 2022 roku w Polsce oferowano 217.849 aut z drugiej ręki. Oznacza to spadek o 18.462 aut używanych w stosunku do maja 2022 roku, kiedy to w ofercie znajdowało się 236.311 samochodów. Natomiast wzrosła mediana ceny o 1.600 złotych, czyli do 24.500 złotych z 22.900 zotych w maju 2022 roku.
Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).