Silesion.PL

serwis informacyjny

Najczęstsze wykroczenia popełniane przez kierowców w Polsce

Zdenerwowany Kierowca

Przekraczanie prędkości, nieustąpienie pierwszeństwa i korzystanie z telefonu podczas jazdy – to tylko niektóre z przewinień, które regularnie odnotowuje polska drogówka. Statystyki policyjne ujawniają stałe wzorce wykroczeń, które mają istotny wpływ na poziom bezpieczeństwa na drogach. Dane pokazują też, które zachowania są najczęściej karane i jak zmieniają się w czasie.

Prędkość nadal największym problemem

Zdecydowaną większość naruszeń przepisów drogowych stanowią wykroczenia związane z przekraczaniem dozwolonej prędkości. Według Komendy Głównej Policji, w 2023 roku wystawiono ponad 2,4 miliona mandatów właśnie za zbyt szybką jazdę. To przeszło połowa wszystkich nałożonych kar.

Najwięcej naruszeń prędkości dotyczy przekroczenia o 11–20 km/h, co oznacza, że wielu kierowców regularnie lekceważy ograniczenia w terenie zabudowanym. Warto zaznaczyć, że to właśnie w tych miejscach ryzyko potrącenia pieszego jest największe.

Od stycznia 2022 roku obowiązują nowe stawki mandatów. Za przekroczenie prędkości o 31–40 km/h polski kierowca musi się liczyć z grzywną wynoszącą 800 zł, a za większe naruszenia – nawet 2500 zł. Mimo to liczba wykroczeń prędkościowych nie spada w zauważalnym tempie.

Nieustąpienie pierwszeństwa i wymuszanie

Na drugim miejscu wśród najczęstszych wykroczeń znajduje się nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu. W 2023 roku tego rodzaju przewinienia odnotowano w ponad 130 tysiącach przypadków. Szczególnie często dotyczą one sytuacji na skrzyżowaniach równorzędnych i przy włączaniu się do ruchu.

Osobną kategorią są wykroczenia wobec pieszych – w tym nieustąpienie pierwszeństwa na przejściu, które od kilku lat znajduje się w centrum uwagi ustawodawcy i mediów. Z danych Polskiej Policji wynika, że w zeszłym roku ujawniono ponad 22 tysiące takich wykroczeń.

Wymuszenie pierwszeństwa na innym kierowcy również należy do przewinień często obserwowanych w miastach. Często dochodzi do nich na rondach i przy zmianie pasa ruchu, gdzie kierowcy zbyt agresywnie interpretują przepisy.

Telefony, pasy i pasy ruchu

Korzystanie z telefonu komórkowego podczas jazdy bez zestawu głośnomówiącego nadal jest powszechnym problemem. W 2023 roku za to wykroczenie ukarano ponad 80 tysięcy kierowców. Choć jest to liczba niższa niż w poprzednich latach, nadal należy do najczęściej wystawianych mandatów.

Mandaty za jazdę bez zapiętych pasów bezpieczeństwa również pojawiają się regularnie. Mimo kampanii edukacyjnych oraz zwiększania świadomości na temat skutków zderzeń, w 2023 roku ukarano blisko 200 tysięcy osób za to wykroczenie.

Nieprawidłowa zmiana pasa ruchu, niezastosowanie się do sygnalizacji świetlnej i omijanie pojazdów, które zatrzymały się przed przejściem dla pieszych – to kolejne przewinienia stale obecne w raportach drogówki.

Zachowania agresywne i recydywa

Choć mniej powszechne, coraz większą uwagę przyciągają zachowania agresywne na drogach. Policja drogowa zwraca uwagę na rosnącą liczbę przypadków jazdy „na zderzaku”, gwałtownego hamowania czy celowego utrudniania manewrów innym uczestnikom ruchu.

Nowelizacja przepisów wprowadziła pojęcie recydywy drogowej, które pozwala podwajać wysokość mandatów za powtarzające się wykroczenia w ciągu dwóch lat. Najczęściej dotyczy to prędkości, ale także prowadzenia pojazdu po spożyciu alkoholu.

W 2023 roku liczba kierowców przyłapanych na prowadzeniu pod wpływem alkoholu przekroczyła 90 tysięcy. Co ważne, w większości przypadków stężenie alkoholu kwalifikowało się już jako przestępstwo, a nie wykroczenie.

Mandaty w Polsce – system i skuteczność

W Polsce obowiązuje taryfikator mandatów, który określa widełki kar za poszczególne wykroczenia. Dodatkowo od 2022 roku funkcjonuje nowy system punktów karnych, w którym punkty kasują się dopiero po 2 latach od opłacenia grzywny. Wcześniej okres ten liczono od daty wykroczenia.

Mandaty można obecnie regulować elektronicznie, co przyspiesza procedury, ale zdaniem ekspertów nie wpływa znacząco na zmniejszenie liczby naruszeń. Policja, ITD i samorządy zapowiadają kolejne zmiany – w tym nowe lokalizacje odcinkowych pomiarów prędkości i rozbudowę systemów monitorowania przejść dla pieszych.

Choć statystyki mandatów utrzymują się na wysokim poziomie, z danych wynika, że świadomość zagrożeń wśród kierowców powoli rośnie. Kluczowe wydaje się łączenie represji z edukacją oraz tworzeniem przestrzeni drogowej, która sprzyja przewidywalnym i spokojnym zachowaniom.

Jesteśmy na  Google News. Dołącz do nas i śledź  Silesion.pl  codziennie. Obserwuj Silesion.pl!


Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).

O autorze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Rating
Copyright Silesion.pl© Wszelkie prawa zastrzeżone. 2016-2025
cropped Katowic Silesion Slask Silesia 24 info 1
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.